• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98080803934
  • خبرنگار : 71516

در آستانه نشست امروز کمیته صورت گرفت

دیدارهای جداگانه پدرسن با اعضای کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

دیدارهای جداگانه پدرسن با اعضای کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

سخنگوی فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که تمامی اعضای کمیته قانون اساسی سوریه برای شرکت در اولین نشست این کمیته به ژنو رفته‌اند. همزمان فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه روز سه شنبه دیدارهایی را با اعضای این کمیته و نمایندگان روسیه و سفرای اروپایی برگزار کرد که در جریان آن‌ها به ساز و کار عملکرد کمیته پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، جنیفر وینتون، سخنگوی فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: ۱۵۰ عضو کمیته قانون اساسی سوریه وارد ژنو شده‌اند و فعالیت کمیته امروز(چهارشنبه) با سخنرانی پدرسن و رؤسای هیئت‌ها آغاز می‌شود.

کمیته قانون اساسی سوریه راس ساعت ۱۲ ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت دمشق، فعالیت‌های خود را به شکل رسمی در شهر ژنو سوئیس با حضور سه هیئت‌ از نمایندگان دولت سوریه، مخالفان سوری و جامعه مدنی آغاز خواهد کرد.

روزنامه الوطن چاپ سوریه نوشت: گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه عصر سه‌شنبه با هیئت‌های یاد شده دیدار کرده و ضمن خوشامدگویی به آنها، برایشان آرزوی موفقیت در این مسئولیت کرد.

همچنین پدرسن پیش از استقبال از هیئت دولت سوریه، به منظور نهایی کردن ساز وکارهای عملکرد این کمیته، دیدار جداگانه‌ای با احمد الکزبری، رئیس هیئت دولت سوریه داشت.

الوطن سوریه نوشت، پدرسن در دیدار با هیئت جامعه مدنی شرح مفصلی از ماموریت کمیته و پیشینه کار کمیته را ارائه کرده و فضایی برای اظهارنظر اعضای هیئت ایجاد شد.

پدرسن تلاش کرد در کل بر مستقل بودن اعضای هیئت جامعه مدنی و این مساله تاکید کند که هیئت یاد شده نماینده فراکسیون میانه‌ای است که امید بسیاری به آن وجود داشته و به منزله پل ارتباطی میان هیئت دمشق و هیئت مخالفان است و مسئولیت آینده سوریه بر گردن آنهاست.

همچنین فرستاده سازمان ملل به سوریه در این دیدار تلاش کرد این واقعیت را به آنها تفهیم کند که آنها فراکسیون سازمان ملل هستند.

همچنین الوطن در ادامه به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت، پدرسن با سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه و نیز تعدادی از سفرای اروپایی دیدار کرد و همه آنها به فرستاده سازمان ملل درباره حمایت از فعالیت کمیته قانون اساسی اطمینان داده و ضمن ابراز خرسندی از فعالیت این کمیته، اقدامات و راهکارهای در پیش گرفته شده را مورد بررسی قرار دادند.

علاوه بر این پدرسن میزبان وزرای خارجه کشورهای ضامن مذاکرات آستانه یعنی روسیه، ایران و ترکیه نیز بود و با آنها درباره جزئیات کارهای انجام شده برای موفقیت کمیته یادشده گفتگو کرد.

قرار است فردا (پنج‌شنبه) تمامی نشست‌های گسترده این هیئت‌ها در سالن ساختمان سازمان ملل آغاز شده و تا پس فردا (جمعه) ادامه داشته باشد. نشست‌های کمیته کوچک مسئول تدوین قانون اساسی جدید سوریه نیز از روز دوشنبه آغاز شده و تا جمعه هفته آتی ادامه خواهد داشت.

قرار است نشست افتتاحیه حدود یک ساعت ادامه داشته و تنها پدرسن، الکزبری و هادی البحرة، رئیس هیئت مخالفان سوری سخنرانی کنند و حضور رسانه در ادامه نشست و تصویربرداری ممنوع است.

طبق اطلاعات الوطن، قرار است فردا هر سه هیئت ناهار را کنار یکدیگر در یک سالن صرف کنند.

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که فعالیت کمیته بررسی قانون اساسی گام خوبی در مسیر حل سیاسی بحران سوریه باشد.

وی به خبرنگاران در مسکو گفت: ما همگی خواهان نشست سازنده‌ای هستیم و امیدواریم که این آغاز خوبی برای یک حل و فصل سیاسی واقعی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha