• چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 98081509028
  • خبرنگار : 71567

یک جامعه‌شناس تأکید کرد

دانشگاه‌ها با ایدئولوژی رسمی پیش نمی‌روند/ضرورت توجه به ویژگی پویایی دانشگاه‌ها

محیط دانشگاه

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها فقط با ایدئولوژی پیش نمی‌روند، گفت: سال‌ها است که تأکید می‌کنیم دانشگاه در ایران به توده بحرانی جامعه تبدیل شده است و عملکردی موثر ندارد، درحالی که باید توجه داشت که این مراکز پویا هستند و با ایدئولوژی رسمی پیش نمی‌روند.

به گزارش ایسنا، دکتر مقصود فراستخواه در نشست دفاع از دانشگاه که در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی برگزار شد، با تأکید بر اینکه جامعه گلایه جدی از دانشگاه و آموزش عالی دارد، اظهار کرد: حتی خود دانشگاه‌ها نیز به منتقدان این حوزه پیوستند، اما باید گفت دانشگاه در پس این نگونبختی سوی دیگری دارد که آن عملکرد و اجرای خاص خود است که از جمله آن می‌توان تغییر گروه‌های مرجع، وضع ذهنی جامعه، ارائه نظام نوین دانایی و نظام جدید معرفتی دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه در میان نیروهای اجتماعی و سیاسی، سبک زندگی، منابع مشروعیت و گروه‌های منزلت تغییر ایجاد کرده، به گونه‌ای که بر اثر آن طبقه متوسط را فعال می‌کند.

این جامعه‌شناس یادآور شد: دانشگاه بر اساس ویژگی‌هایی که دارد، به جنبش‌های اجتماعی دامن می‌زند و در ساخت‌یابی مجدد ایران تأثیرگذار است، به گونه‌ای که تغییراتی را در فرماسیون قدرت ایجاد می‌کند؛ اما به دلیل اینکه دانشگاه قلمرو مستعمره شده است، به همین دلیل در ایران شکست خورده، اما پایان نیافته است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه، ما سال‌ها تأکید می‌کنیم که دانشگاه در ایران به توده بحرانی تبدیل شده است و عملکرد دانشگاه کارکردی غیر از کارکردی که وزارت علوم و نخبگان ایدئولوژی رسمی می‌خواهند، دارد؛ اما باید توجه داشت که دانشگاه‌ها پرفورمنس (اجرا) خاص خود را دارند و فقط با ایدئولوژی پیش نمی‌روند.

در ادامه این همایش دکتر وحید احمدی، استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز تاکید کرد: ما در نظام حکمرانی دانشگاه پارادوکس‌هایی داریم و همچنین می‌خواهیم دانشگاه را به نقش‌آفرینی و پذیرش مسؤولیت اجتماعی سوق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه کارآفرین و جامعه محور نگاه بنگاهی به دانشگاه است، گفت: در جوامع پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته، نگاه‌ها و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها متفاوت است، همچنین سطوح پایداری و مسائل زیست محیطی هر جامعه انتظار از دانشگاه‌ها را متفاوت کرده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در جامعه‌ای که رسانه‌ها قوی هستند، نقش دانشگاه متفاوت خواهد بود و در جامعه‌ای که برندینگ یکی از معیارها است، دانشگاه با نگرش برندینگ، برای خود جایگاه قائل می‌شود و با این تفکر در جامعه نقش‌آفرینی‌های خاص را تعریف می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.