• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98081810206
  • خبرنگار : 71424

مخالفت معاون وزیر با تدریس زبان انگلیسی از مقطع ابتدایی

مخالفت معاون وزیر با تدریس زبان انگلیسی از مقطع ابتدایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه سرجمع کمتر از ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه‌های زبان می‌روند گفت: بسیاری از داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش آموزان مدارس غیردولتی‌اند و یک دلیل آن برخورداری مالی است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه باید عمیق تر به موضوع ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی نگریست گفت: تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه برای این تعداد دانش آموز زیاد نیست. فقط شش میلیون دانش آموز در متوسطه داریم. اگر میانگین در هر آموزشگاهی ۲۰۰ دانش آموز مشغول به آموزش باشند می‌توان گفت سرجمع کمتر از ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه زبان می‌روند. ضمن آنکه وجود آموزشگاه‌ها بد نیست، زیرا کمک می‌کند تا دانش آموزان تقویت شوند و خدمات دریافت کنند.

وی افزود: اما مشکل آنجاست که چرا همه دانش آموزان امکان حضور ندارند و باید به عدالت آموزشی توجه کنیم. از سوی دیگر باید دید رسالت و ماموریت آموزش و پرورش در انتقال دروس مختلف چقدر است؟.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه ای کاش به آن اندازه که روی زبان انگلیسی توجه داریم روی آموزه‌های اخلاقی و آداب و مهارت های سبک زندگی، هنر و تفکر نیز دغدغه داشتیم گفت: توجه متوازن و متعادلی روی همه ساحت ها و حوزه های یادگیری وجود ندارد.

ذوعلم افزود: نکته قابل تامل دیگر این است که بسیاری از داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش آموزان مدارس غیردولتی اند و یک دلیل آن برخورداری مالی است. البته که آموزش زبان در مدارس غیردولتی هم به معنای مستغنی شدن دانش آموزان در زبان خارجی نیست.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ ساعت آموزش رسمی زبان خارجی در دوره تحصیل داریم گفت: آیا میزان و ساعات آموزشی در ۱۱ حوزه یادگیری یکسان است؟ قطعا آموزش زبان از کیفیت لازم برخوردار نیست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی، جای بحث دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره گردش مالی ۱۴۵ میلیارد تومانی آموزشگاه‌های زبان در هر ترم گفت: امروز سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه حدود ۴ درصد است در حالی که در برخی کشورها به ۱۵ درصد می رسد. آیا مگر کیفیت زبان فارسی ما از زبان خارجی بالاتر است؟ آموزش زبان فارسی دچار چالش جدی است در حالی که نزدیک ۵۰ درصد مناطق ما دوزبانه‌اند و آنجا آموزش زبان فارسی به شدت دچار ضعف است و یکسری دلایلی مانع پاسداری از زبان فارسی که زبان آموزش رسمی است، می‌شود تا جایی که ممکن است برخی دانش آموزان ما نتوانند تا ششم دبستان به فارسی صحبت کنند.

وی ادامه داد: باید بیش از دغدغه زبان خارجی، چندین جلسه در این برنامه صرف زبان فارسی شود. مگر اهمیت درس های دیگری چون هنر کمتر از زبان خارجی است؟. دچار چالش در کل کیفیت آموزش هستیم که باید به آن بپردازیم. ضمن آنکه زبان خارجی در دانشگاه‌ها و آموزش عالی نیز دچار چالش است. اگر مسائل ما اولویت گذاری نشود و به ریشه ها نپردازیم یک مرتبه مسائلی چون زبان خارجی پررنگ و در شبکه های مجازی دست به دست می‌شود.

وی تامید کرد: با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالفم زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمی توانند معلم زبان داشته باشند. باید به همین دلیل به ۴۰۰ ساعت آموزش، کیفیت بدهیم. اکنون ساعات آموزش دروس از ۹۰ به ۷۰ دقیقه و هفته‌های آموزشی ما به جای ۳۵ به ۲۸ هفته هم می‌رسد.

ذوعلم ادامه داد: با این شرایط، برنامه درسی که تدوین کرده‌ایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست. اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر می‌شود. به مدیران کل استان ها هم تاکید می‌کنم تلاش کنند که ۹۰دقیقه‌های آموزش برای هر دروس کامل اجرا شود. دچار چالش جدی کیفیت هستیم و باید آن را درمان کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمایندگان ارائه دهنده طرح رفع انحصار از آموزش زبان خارجی می‌خواستند از ظرفیت جامعه برای بهبود آموزش استفاده کنند گفت: این نکته خوبی است و استفاده از ظرفیت های دیگر برای تعمیق آموزش خوب است.

وی تاکید کرد: اما قطبی کردن آموزش صحیح نیست. وجود آموزشگاه های زبان برای ارتقای زبان آموزی خوب است اما نکته اش این است که مبادا بچه های بااستعداد که تمکن مالی ندارند محروم شوند که آموزش و پرورش باید کمک کند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۸ ۱۱:۱۹

متاسفانه بعضي از مصوبات مجلس توسط نمايندگان محترم بدون كار كارشناسي دقيق و كامل ميباشد يكي از اين مصوبات همين حذف زبان انگليسي از مدارس و انتقال آن از مدارس به آموزشگاهها ميباشد - يكي ديگر از مصوبات كارشناسي نشده حذف مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان است كه آنها محلي براي نخبه پروري و شكوفا تر شدن استعداد دانش آموزان سخت كوش و نخبه مياشد كه يقينا آينده كشور ما را مخصوصا در شرايط فعلي اين تحريم هاي سخت و كمر شكن همين دانش آموزان سخت كوش و نخبه مي سازند -از نمايندگان محترم مجلس درخواست ميكنم تا براي شكوفا شدن استعداد دانش آموزان مدارس عادي قوانيني تصويب كنند تا هم امكانات اين مدارس عادي بهتر گردد و هم دبيران برتر را مجبور كنند تا ساعاتي در هفته را در اين مدارس دولتي تدريس كنند كه بدين ترتيب دانش آموزان عزيز اين مدارس هم علاقه بيشتري به تحصيل نشان دهند و استعدادهاي نهفته آنها هم شكوفا گردد - ولي با اين مصوبه جديد نمايندگان محترم نه تنها دانش آموزان مدارس عادي وضعيتشان بهتر نخواهد شد بلكه دانش آموزان علاقه مند به تحصيل و سخت كوش مدارس نمونه دولتي و تيز هوشان هم اولا از امكانات آموزشي برتر محروم مي شوند و ثانيا محيط ( محيطي كه اكثريت قريب به اتفاق آنها را دانش آموزان ضعيف و بي علاقه به تحصيل تشكيل مي دهند ) بر روحيه لطيف اين نوجوانان سخت كوش و علاقه مند به علم و تحصيل تاثير منفي مي گذارد - و در نهايت آسيب جدي و گاها جبران ناپذيري به علم و دانش كشور عزيزمان وارد مي شود - ما چون نمي توانيم امكانات مدارس عادي را بهتر كنيم و چون نمي توانيم از دبيران برتر براي مدارس عادي استفاده كنيم دليل بر اين نمي شود كه صورت مسئله را پاك كنيم و دانش آموزان ديگر را از اين امكانات بهتر آموزشي و از اين دبيران برتر محروم كنيم - عده اي از مردم مي گويند كه اين دانش آموزان نمونه دولتي و تيزهوشان نخبه نيستند بلكه سخت كوشند در جواب اين عزيزان بايد گفت كه حتي اگر آنها سخت كوش هم باشند باز اين سخت كوشي امتياز بزرگي است كه اولا بسياري از مردم و بسياري از دانش آموزان ديگر از اين امتياز بي بهره هستند ثانيا طبق نظر كارشناسان همه انسانها داراي استعداد هاي نهفته اي هستندكه با سختكوشي آنها اين استعدادها خودشان را نشان داده و شكوفا مي گردند ثالثاامكان دارد تاثيرمنفي محيط همين سخت كوشي را هم از اين عزيز بگيرد.