• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98090301606
  • خبرنگار : 30054

کتاب قاچاق، آری یا خیر؟

کتاب قاچاق، آری یا خیر؟

خرید کتاب‌هایی که به صورت غیرمجاز منتشر شده و به شکل غیررسمی توزیع و فروخته می‌شوند، خسارت فراوانی به فرهنگ عمومی کشور وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ایران بوک، کتاب قاچاق، واژه‌ای است که امروزه اهل مطالعه برای خرید کتاب با آن زیاد روبرو می‌شوند. این واژه چه معنی می‌دهد؟ 

در این متن سعی شده تا یک دید کلی نسبت به این موضوع داشته باشیم و به برخی از سوال‌های ذکرشده در متن پاسخ داده شود تا علاقه‌مندان به این حوزه با دید بهتری نسبت به تهیه کتاب بپردازند.

 این روزها در بسیاری از معابر، پیاده‌روها و یا حتی در مترو و بسیاری از مکان‌های عمومی شاهد آن هستیم که کتاب نیز به‌مانند سایر اقلام و کالاهای دیگر به ‌صورت‌های مختلفی عرضه می‌شود از جمله آن‌ها می‌توان به دست‌فروش‌های کتاب در سطح شهر اشاره کرد و با توجه به قیمت مناسبی که دارا می‌باشند و بسیاری از افراد را با این شیوه جذب می‌کنند و به فروش می‌رسانند. اما آیا این کار مفید بوده و در جهت ارتقای سطح فرهنگی جامعه کمکی می‌کند یا خیر؟ آیا این کار باعث کتابخوان‌تر شدن افراد جامعه می‌شود؟ آیا این کتاب‌ها به‌صورت قانونی منتشر می‌شوند و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند یا خیر؟ آیا این کتب از کیفیت بالایی برخوردارند یا صرفا به جنبه تجاری آن توجه شده و در این راستا تولید و عرضه‌شده‌اند؟ معنی قاچاق کتاب چیست؟

آیا تا به‌ حال برای شما پیش‌آمده که هنگامی‌ که قصد تهیه کتابی را دارید، از سوی دوستانتان برای خرید کتاب با نصف قیمت به نقاط خاصی ارجاع داده شوید و یا به شما پیشنهاد بدهند که مثلاً فلان جا با قیمت بسیار کمی می‌توانید خرید کنید و یا نظیر این موارد... اما واقعیت این موضوع چیست؟ چرا باید کتاب‌ها با چنین تخفیف‌های عجیبی عرضه شوند؟ به نظر شما این بساط‌های کتاب‌فروشی چه چیزی را عرضه می‌کنند تا رقیبانشان‌ که از کتاب‌فروشی‌ها و انتشاراتی‌های معتبر هستند را از میدان به درکنند؟

کتاب قاچاق چگونه تولید می‌شود و به فروش می‌رسد؟

یکی از مواردی که در این بساطی‌ها به چشم می‌خورد عناوین‌های بسیار پرفروش بازار هستند که به‌صورت گلچین شده در دسترس قرار گرفته‌اند یعنی با نگاه به ویترین کلی این بساطی‌ها متوجه می‌شوید که اساسا کتاب‌های پرفروش در دسترس هستند و کتاب‌های تخصصی و یا خاص و حتی دانشگاهی به چشم نمی‌خورد، موضوعی که این قضیه را جالب‌تر می‌کند تخفیف‌های ۵۰ درصدی آن‌ها است که باعث انگیزه خرید برای علاقه‌مندان کتاب می‌شود و هیچ‌یک از فروشگاه‌های کتاب و یا حتی خود انتشاراتی‌ها قادر به ارائه آن نیستند. موضوع اصلی این است که دو جریان موازی در جهت کسب درآمد در صنعت نشر به وجود آمده که می‌توان آنرا به دو تقسیم‌بندی زیر معین کرد:

۱) به‌صورت قانونی: به این معنی که بسیاری از افراد با در دست داشتن یک جواز نشر می‌توانند با تغییر عنوان کتاب و مترجم و کمی با تغییر ویراست کتاب، کتاب‌های پرفروش بازار را کپی نمایند، این موضوع علیرغم آن‌که به ناشر اصلی و مترجم کتاب که با زحمت فراوان کتاب را روانه بازار کرده‌اند و هزینه‌های بسیاری را برای رساندن کتاب به‌صورت صحیح به اهل‌قلم و مطالعه کرده‌اند ضربه می‌زند، مضرات دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تکرر عناوین و سردرگمی اهل مطالعه در جهت انتخاب صحیح کتب می‌توان نام برد که شکوفا نشدن برخی از کتاب‌های خوب را در برداشته است. این موضوع انگیزه کافی برای تهیه کتاب‌های بعدی را از ناشران معتبر می‌گیرد.

۲) به‌صورت غیرقانونی: این مورد که در نوع خود به‌صورت طنزآمیزی نورعلی نور است بدین‌صورت شکل می‌گیرد که افراد بدون داشتن هیچ‌گونه جواز و یا حتی صلاحیت در چاپ کتب فقط با داشتن یک دستگاه چاپ و یا حتی یک دستگاه کپی و یا با واسپاری به چاپخانه‌های متعدد اقدام به چاپ کتاب می‌کنند و از این راه ضربه بزرگی به ناشران و اهل‌قلم وارد می‌کنند؛ که این کتب حتی با اعمال تخفیف ۵۰ درصدی نزدیک به ۸۰ درصد سود را برای آنان در پی خواهد داشت. غال با این کتاب‌ها با کیفیت پایین در بازار عرضه می‌شوند که حتی خواندن آن‌ها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به چشمان افراد گردد.

موضوعاتی که در بالا به‌طورکلی اشاره شد باعث می‌شود که به‌طور سالانه مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به جیب افراد نامبرده سرازیر شود مسئله‌ای که در بلندمدت باعث از بین رفتن صنعت نشر و صنایع وابسته می‌شود. پیشنهاد می‌شود که اهل مطالعه برای خرید کتاب و از بین نرفتن این صنعت شیرین کتاب‌های خود را از فروشگاه کتاب معتبر خریداری نمایند تا در پیشبرد فرهنگ این مرزوبوم مؤثرتر واقع شوند و این انگیزه را برای ناشران معتبر ایجاد نمایند تا کتب‌های متنوعی را با ترجمه‌های روان و سلیس روانه بازار کنند.

کتاب‌های خود را از کجا بخریم؟

با جستجویی ساده در محله خود و یا اینترنت درمی‌یابیم کتاب‌فروشی‌های معتبر کم هم نیستند. افراد جامعه برای جلوگیری از اتلاف وقت خود و هم در کمک به پاک بودن هوای شهر خود می‌توانند به فروشگاه کتاب اینترنتی معتبر مراجعه کنند و سفارش‌های خود را ثبت کنند. از دیگر راهکارها می‌توان به فروشگاه‌های سطح شهر و محله خود اشاره کرد که امروزه درخطر تعطیلی هستند و یا مراجعه به بازار کتاب و یا مراکزی که جهت علاقه‌مندان کتاب بنا شده است راهکارهایی هست که می‌توان به علاقه‌مندان ارائه داد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha