• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98101108166
  • خبرنگار : 71641

مؤدیان مالیاتی بخوانند

مالیات

مؤدیان مالیاتی در ازای انجام صحیح تکالیف خود، از یکسری حقوق و امتیازات تحت عنوان «منشور حقوق مؤدیان» بهره‌مند می‌شوند. برخوداری از رفتار عادلانه،کسب اطلاع و راهنمایی، برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب، پایبندی به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی و حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی از جمله حقوق مؤدیان مالیاتی است.

به گزارش ایسنا، مؤدیان مالیاتی می‌توانند با انجام صحیح تکالیف خود از یکسری حقوق و امتیازات تحت عنوان «منشور حقوق مؤدیان» بهره‌مند شوند. در منشور حقوق مالیاتی آمده است: "با اعتقاد به حفظ شأن و کرامت والای انسانی و با تکیه بر ارزش‌های متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امور مالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مشمول و موظف به احقاق حقوق قانونی مؤدیان می‌دانند".

بر اساس آنچه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، مؤدیان مالیاتی در پنج اصل و محور حقوقی دارند که این سازمان موظف به رعایت این حقوق است.

در این راستا مؤدی حق برخوداری از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد؛ بدین معنا که باید با مؤدیان، با ادب، احترام و متانت رفتار کنند. همچنین کارکنان سازمان امور مالیاتی باید در انجام وظایف خود با انصاف، عدالت و پرهیز از هرگونه تبعیض عمل کنند.از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی باید صداقت در گفتار، عمل و انجام به موقع تعهدات را بر خود مسلم بدانند و با استناد به قوانین و مقررات جاری و معتبره تصمیم‌گیری کنند و به شرایط خاص مؤدیان توجه داشته باشند و در حیطه قانون و اختیارات، مشکل‌گشایی صورت گیرد.

از دیگر حقوق مؤدیان مالیاتی حق کسب اطلاع و راهنمایی است. یعنی باید به شیوه‌های گوناگون حقوق و تکالیف مؤدیان اطلاع‌رسانی شود و سازمان امور مالیاتی در حد امکان مؤدیان را راهنمایی کنند و اطلاعات قابل اطمینان در اختیارشان قرار دهند. از سوی دیگر این سازمان باید روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به مؤدیان اطلاع دهد و سوالات و ابهامات مالیاتی آن‌ها در اسرع وقت پاسخگو باشد.

حق برخورداری از خدمات مالیاتی

همچنین مؤدیان مالیاتی حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارند. بدین معنا که باید تمام دانش، مهارت و امکانات کارکنان امور مالیاتی، برای جلب رضایت آن‌ها به کار گرفته شود و سازمان امور مالیاتی، نماینده قانونی مؤدیان را بپذیرد. همچنین رسیدگی‌ها و ممیزی‌های سازمان امور مالیاتی باید مستند و مستدل به دلایل، مدارک، شواهد و قرائن باشد.

در این میان سازمان امور مالیاتی باید مالیات را طبق قانون وصول کند و هرگز از مؤدیان پرداخت مالیات مضاعف یا فراتر از قانون را انتظار نداشته باشد. همچنین مؤدیان می‌توانند اطلاعات و محتویات پرونده مالیاتی خود را رؤیت کند و نسخه‌ای از گزارش رسیدگی را بخواهند. در این راستا عملکرد سازمان امور مالیاتی شفاف باید باشد و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو بداند.

مؤدیان حق دارند برای اجرای مقررات مالیاتی از طریق مسیرهای ارتباطی تعیین شده با کمترین هزینه عمل کنند و بهبود مستمر کیفیت و خدمات‌رسانی سازمان امور مالیاتی از جمله حقوق مؤدیان مالیاتی است.

حریم خصوصی مؤدیان باید محفوظ بماند

یکی دیگر از حقوق مؤدیان مالیاتی این است که باید نسبت به پایبندی به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی او اقدام شود؛ بدین معنا که سازمان امور مالیاتی باید رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات آنها باشد و اطلاعات مؤدیان باید نزد این سازمان محرمانه بماند و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار ندهند.

بر این اساس باید حریم خصوصی مؤدیان در تمامی فرایندهای مالیاتی، محترم شمرده شود.

همچنین مؤدیان حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی را دارند و ابتدا می‌توانند از رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه بخواهند تا نسبت به حل اختلاف مالیاتی بررسی و رسیدگی کند. مؤدیان حق دارند ‌نسبت به مالیات مورد مطالبه و اقدامات انجام شده اعتراض و در مراحل مختلف درخواست تجدید نظر کنند.

در این میان جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نماینده رسمی باید تشکیل شود که یک نفر از آنان می‌تواند نماینده صنف منتخب مؤدیان باشد. همچنین مؤدیان حق دارند در جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی حضور داشته باشند و با ارائه توضیحات و تسلیم لایحه از خود دفاع کنند.

گفتنی است؛ رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی مؤدیان باید منصفانه و حسب مورد با اجرای قرار و سرانجام صدور آرای مستند و مستدل همراه باشد.

نحوه انعکاس شکایات به سازمان امور مالیاتی

مؤدیان این حق را دارند که چنانچه در زمینه‌های نقص قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی، عدم پاسخگویی، بروز فساد و جرایمی نظیر ارتشا، جعل، اختلاس یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی دارند، مراتب را به سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.INTAMEDIA.IR ارسال کنند تا برابر مقررات به آن رسیدگی شود.

همچنین، ارائه شکایات یا اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مذکور از طریق مکاتبه، دورنگار، تماس تلفنی، تلفکس (۳۳۹۶۷۸۱۱) دادستانی انتظامی مالیاتی و مرکز ارتباط مردمی ( ۱۵۲۶) نیز امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.