• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98112014594
  • خبرنگار : 71623

صدور ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه در طرح ملی پوشاک

صدور ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه در طرح ملی پوشاک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به اشغال بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور توسط صنایع کوچک و متوسط از افزایش ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمایه این صندوق در ماه جاری خبر داد و گفت که این مبلغ برای صدور ضمانتنامه در بخش طرح ملی پوشاک تخصیص داده شده است.

به گزارش ایسنا، امروز (یکشنبه)، محمدحسین مقیسه در نشستی خبری با اشاره به ناکافی بودن این مبلغ نسبت به گردش مالی در بخش صنایع کوچک و متوسط، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از ۳۵ به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید. با افزایش اعتبار در بهمن ماه امسال، سرمایه صندوق در حال حاضر ۲۱۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به خروج این صندوق از لیست خصوصی‌سازی در سال جاری، درباره کارمزدهای این صندوق گفت: در ضمانت‌نامه‌های اعتباری که حکم وثیقه برای تامین مالی واحدها را دارد، کارمزد سال اول ۱.۵ درصد است و از سال دوم هر سال ۰.۲۵ درصد به آن اضافه می‌شود. همچنین کارمزد ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری ۵۰ درصد کم تر از ضمانت نامه‌هایی است که از نظام بانکی دریافت می‌شود.

مقیسه با اشاره به صدور ۱۹۵۴ فقره ضمانتنامه از آغاز تاسیس این صندوق در سال ۱۳۸۳ تاکنون گفت که مبلغ این ضمانت‌نامه‌ها معادل هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان بوده که تقریباً بیش از ۶ برابر سرمایه صندوق، ضمانت‌نامه صادر شده است.

وی همچنین از صدور ۲۴ ضمانت نامه و تمدید ۱۲۰ ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای صنایع کوچک از ابتدای سال جاری تا ۱۹ بهمن ماه خبر داد و گفت که در سال گذشته به ترتیب ۸۹ فقره ضمانت نامه صادر و ۱۶۱ فقره ضمانت نامه تمدید شده بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک مشکلات اقتصادی، فضای حاکم بر اقتصاد کشور،  سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و عدم کفایت سرمایه صندوق را از جمله دلایل این افت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار در کشور به گونه‌ای پیش رفته که تقاضای دریافت تسهیلات کاهش یافته است، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در راستای حفظ و ارتقای وضع موجود، در یک سال گذشته سیاستی اتخاذ کردیم که برای طرح‌های ایجادی، صدور ضمانتنامه متوقف شود.

مقیسه همچنین از پرداخت ۱۲۵ میلیارد تومان خسارت به نظام بانکی برای عدم پرداخت اقساط تسهیلات ارائه شده به صنایع کوچک و متوسط خبر داد که ۴۶ میلیارد تومان از آن وصول شده گفت: اصول فنی و حرفه‌ای حکم می‌کند که ریسک پذیرش پرونده‌های صدور ضمانت‌نامه سنجیده شود، بنابراین چنانچه صنایع کوچک، ریسک کمتر ۸۰ درصدی برای صندوق نداشته باشند، پرونده‌های آنها پذیرش می‌شود.

طرح ملی پوشاک

وی در ادامه درباره مشارکت این صندوق در اجرای طرح ملی پوشاک اظهار کرد: افزایش سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق به طرح ملی پوشاک اختصاص خواهد یافت که از سوی بخش خصوصی اجرا می‌شود.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ‌این طرح در فاز نخست به صورت پایلوت در استان‌های کرمانشاه، اردبیل، گیلان، چهارمحال و بختیاری و همدان اجرا می‌شود و در هر استان حداقل دو واحد صنعتی راه اندازی می‌شود.

مقیسه افزود: در صورت پیشرفت موفقیت‌آمیز، این طرح قرار است بیش از ۵۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کند و در کنار آن جلوگیری از قاچاق و افزایش صادرات نیز از اهداف بعدی این طرح است.

وی در پایان با بیان اینکه در دنیا دو سوم اشتغال، ۹۰ درصد کارآفرینی و ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی در بنگاه‌های کوچک و متوسط که کمتر از ۵۰ نفر نیروی انسانی دارند صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد که صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری در این بخش به بنگاه‌هایی که برای دریافت اعتبار با کسری ضمانت مواجه هستند کمک می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha