• سه‌شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99012614974
  • خبرنگار : 71282

ادامه نظارت وزارت تعاون بر تعاونی‌های سهامی عام با هماهنگی بورس

ادامه نظارت وزارت تعاون بر تعاونی‌های سهامی عام با هماهنگی بورس

مدیر کل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاوت گفت: با ابلاغ آیین‌نامه اجرای قانون نظارت بر شرکت‌های تعاونی سهامی عام هیچ محدودیتی در فعالیت یا نظارت بر تعاونی‌های سهامی عام ایجاد نشده و کلیه کارهای نظارتی این تعاونی‌ها بر مبنای قانون تجارت صورت می‌پذیرد.

علی رضا ناطقی در گفت و گو با ایسنا، درباره ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه اجرای قانون نظارت بر شرکت‌های تعاونی سهامی عام  اظهار کرد: این آیین‌نامه باید بر مبنای قانون تجارت تنظیم می‌شد  و ابلاغیه صورت گرفته در واقع اصلاحیه‌ای است که به این آیین‌نامه خورده است. و چیزی نیست که محدودیت ایجاد کند؛ اتفاقا محدودیتشان برداشته شده و کلیه کارهای نظارتی آنها بر مبنای قانون تجارت انجام می‌شود.

وی افزود: نظارت تعاونی‌های سهامی عام بر مبنای قانون تجارت انجام می‌شود. چون اساسا این  دسته تعاونی‌ها بر مبنای قانون تجارت شکل گرفته‌اند و محدودیت تملک سهام دارند که وزارت تعاون آن محدودیت تملک را نظارت می‌کند و مابقی امورات آنها بر مبنای قانون تجارت است.

مدیر کل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون،   کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:  نظارت وزارت تعاون بر شرکت‌های سهامی عام قبلا هم با هماهنگی سازمان بورس انجام می‌شده و در این اصلاحیه بر ادامه نظارت با هماهنگی بورس تاکید شده است.

ناطقی با بیان این که مجوز تعاونی‌های سهامی عام از سازمان بورس صادر می‌شود گفت: در این اصلاحیه تاکید شده شرکت‌های سهامی عامی که می‌خواهند با بورس کار کنند کل هماهنگی‌هایشان با سازمان بورس باشد. لذا با ابلاغ این اصلاحیه در نحوه نظارت شفافیت ایجاد شده و محدودیتی از حیث نظارت بر تعاونی‌های سهامی عام به وجود نیامده است.

به گفته وی هر گونه تایید اساس نامه یا انحلال شرکت‌های تعاونی سهامی عام با تایید وزارت تعاون و سازمان بورس در چارچوب قانون تجارت صورت می‌گیرد.

تعاونی‌های سهامی عام جزو تعاونی‌های بزرگ مقیاس هستند که منابع خرد جامعه را تجمیع کرده و می‌توانند بالقوه وارد بورس و فرابورس شوند.

براساس اساس‌نامه شرکت‌های تعاونی سهامی عام هر شخص حقیقی حداکثر ۵ درصد و هر شخص حقوقی تا ۱۰ درصد می‌تواند سهام داشته باشد.

به گزارش ایسنا، مصوبه هیات وزیران مبنی بر اصلاح آیین‌نامه اجرای نحوه تشکیل و نظارت بر شرکت‌های تعاونی سهامی عام از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است.

براساس تصمیم هیات دولت در جلسه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار با هماهنگی سازمان بورس صورت می‌گیرد به موجب این اصلاحیه تعاونی‌های سهام عام در صورت فعالیت در بازار پول و اعبتار شامل بانک، موسسه اعتباری غیر بانکی یا هر یک از مصادیق تحت نظارت بانک مرکزی باید مجوزهای لازم را در زمینه تاسیس و فعالیت از بانک مرکزی دریافت کنند. همچنین فعالیت این شرکت‌ها تحت نظارت بانک مرکزی بوده و هر گونه نظارت وزارت تعاون با هماهنگی بانک انجام می‌شود.

تغییر مواد اساس نامه شرکت‌های تعاونی سهامی عام با تصویب مجمع عمومی مطابق  قانون تجارت و پس از تایید وزارت تعاون با هماهنگی یا تایید بورس برای انطباق با ماده ۱۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ صورت می‌گیرد و انحلال شرکت‌های مذکور با تایید مراجع ذی‌صلاح امکان پذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha