• یکشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99040805644
  • خبرنگار : 71402

پیروزی اپوزیسیون مالاوی در تکرار انتخابات ریاست جمهوری

پیروزی اپوزیسیون مالاوی در تکرار انتخابات ریاست جمهوری

اپوزیسیون مالاوی در تکرار انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد؛ این اولین باری است که در آفریقا لغو نتایج انتخابات با حکم دادگاه، به شکست یک رهبر حاکم منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لازاروس چاکورا امروز (یکشنبه) به عنوان رئیس‌جمهوری جدید مالاوی سوگند یاد کرد. چاکورا که ششمین رئیس‌جمهوری مالاوی شده است، در سخنانش خطاب به حامیان پیتر موتاریکا خواستار سازش ملی شد.

او تاکید کرد: شاید چشم‌انداز ریاست جمهوری من شما را مملو از ترس و غم کند. از شما می‌خواهم یک چیز را به خاطر داشته باشید؛ اینکه این مالاوی جدید خانه شما هم هست. بنابراین تا زمانی که من رئیس‌جمهوری شما باشم، خانه‌ای خواهد بود که شما هم به لحاظ مالی موفق خواهید شد.       

پیروزی لازاروس چاکورا در شامگاه شنبه، نتیجه ماه‌ها اعتراضات خیابانی هدفمند در این کشور جنوب آفریقا و همچنین اتفاق‌نظر دیوان قانون اساسی مبنی بر وقوع تخلف‌های گسترده در انتخابات مه ۲۰۱۹ است.

پیتر موتاریکا، رئیس‌جمهوری مالاوی که تلاش داشت برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، شنبه در سخنانی تکرار انتخابات را "بدترین مورد در تاریخ مالاوی" دانست.

به ادعای موتاریکا، ناظران حزب او در زمان برگزاری انتخابات در روز سه‌شنبه مورد ضرب و جرح قرار گرفته و ترسانده شدند اما کمیسیون حقوق بشر مالاوی که ناظر بود، انتخابات را صلح‌آمیز و شفاف توصیف کرد.

لازاروس چاکورا از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار رای اخذ شده، ۵۸ درصد رای یا به عبارتی ۲.۶ میلیون رای به دست آورد. موتاریکا به ۱.۷ میلیون رای رسید. با اعلام نتایج انتخابات، حامیان چاکورا پرچم به دست به خیابان‌ها آمدند و جشن گرفتند.

چاکورا از حزب اپوزیسیون کنگره مالاوی به خبرنگاران گفت: این پیروزی متعلق به مردم مالاوی است، پیروزی دموکراسی.

تحولات مالاوی و لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دومین باری است که در آفریقا رخ می‌دهد. سال ۲۰۱۷ هم نتایج انتخابات کنیا باطل اعلام شد اما در انتخابات جدید، رئیس‌جمهوری حاکم آن دوباره پیروز شده و اپوزیسیون، انتخابات را بایکوت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha