• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99041108387
  • خبرنگار : 71548

پرسش‌هایی درباره عملکرد پرس‌ تی‌وی بعد از ۱۴ سال فعالیت

سوالی که شبکه بین‌المللی ایران در ذهن مخاطب غربی انداخت!

سوالی که شبکه بین‌المللی ایران در ذهن مخاطب غربی انداخت!

۱۴ سال از عمر شبکه پرس تی‌وی یا همان نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته انگلیسی‌زبان ایران می‌گذرد؛ شبکه‌ای که با هدف رقابت با شبکه‌های تلویزیونی غربی پا به عرصه گذاشت و تلاش کرده است تا تصویرگر مهمترین خبرهایی باشد که در جهان و البته ایران اتفاق می‌افتد.

شکستن انحصار قوی رسانه‌های غربی، به وجود آوردن پلی میان فرهنگ‌های مختلف و تاکید بر نمایش تفاوت‌ها و مشترکات سیاسی و فرهنگی با توجه به شرایط انسانی از مهمترین اهداف تاسیس شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی در ۱۱ تیرماه سال ۸۶ عنوان شده بود. اهدافی که حالا بعد از ۱۴ سال، سردبیر ارشد و مسئول تحریریه این شبکه تلویزیونی باور دارد بسیاری از آنها محقق شده‌اند.

وحید تهامی در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که شبکه پرس‌تی‌وی در مدت ۱۴ سال حضور در عرصه رسانه تا چه اندازه توانسته است اهداف خود را محقق کند؟ خاطرنشان کرد: معتقدم که در این سال‌ها توانستیم به سمت هدف‌هایمان پیش برویم و به آنها نزدیک شویم. یکی از مهمترین تلاش‌های ما این بود که اخبار را از نگاه جدیدی ارائه کنیم و سلطه رسانه‌های غربی را بر اطلاعات بشکنیم که فکر می‌کنم این هدف تا اندازه زیادی محقق شده است.

او با بیان اینکه «زمانی که شبکه پرس تی‌وی شروع به کار کرد از نظر بودجه، تجهیزات و امکانات به پای رقبای اصلی خود نمی‌رسید»، ادامه داد: اما تفاوت ما با سایر رسانه‌های غربی نقطه قوتمان در محتوایی است که تولید می‌کنیم؛ مهمترین آنها رساندن پیام جمهوری اسلامی به گوش جهان و سپس انعکاس اتفاقات جهان اسلام است.

سردبیر تحریریه شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شبکه توانست مخاطب لازم را برای انتقال پیام‌های مورد نظر خود جذب کند، توضیح داد: البته که پیدا کردیم. ما در بسیاری از موارد توانستیم تلویزیون‌های غربی را به دنبال خودمان بکشانیم و آنها را مجبور کنیم که محتوای دیگری را جز آنچه مد نظر داشتند، ارائه بدهند. در واقع حضور شبکه پرس‌ تی‌وی در کنار رسانه‌هایی غربی باعث شد تا برای مخاطب غربی این سوال ایجاد شود که چرا محتوای شبکه پرس‌تی‌وی را در سایر شبکه‌ها نمی‌بیند. ما همچنان نیز همین مسیر را ادامه می‌دهیم و باور داریم که نقطه قوت ما محتوایی است که ارائه می‌دهیم.

او با تاکید بر اینکه «بازخوردها نشان می‌دهد که توانسته‌ایم جای خودمان را در میان مخاطب‌های غربی حفظ کنیم»، یادآور شد: در زمینه مخاطب‌سنجی کار علمی دقیقی انجام نداده‌ایم. به هرحال دسترسی ما از نظر بودجه‌ای و تجهیزات به بسیاری مناطق سخت است و به همین خاطر هم نمی‌توانیم مخاطب‌سنجی درستی داشته باشیم. اما اگر وب‌سایت شبکه را مبنا قرار بدهیم از بازخوردهای بینندگان متوجه می‌شویم که در آمریکا، آفریقا و آسیای جنوب‌ شرقی مخاطب‌های زیادی جذب کرده‌ایم.

تهامی همچنین در پاسخ به این پرسش که کدام یک اهداف تعریف‌شده شبکه پرس تی‌وی تاکنون محقق نشده است، اظهار کرد: به هر حال تمام آرمان‌هایی که داشتیم به‌نوعی نسبی بوده است و هنوز هم جای کار بسیاری داریم. ما در مدت اخیر به مشکلات بودجه‌ای برخورد کرده‌ایم و حضورمان در بسیاری مناطق با مشکل مواجه شده است. البته وجود این مشکلات جلوی کار ما را نمی‌گیرد، اما طبیعتا شکل کار متفاوت شده است. ضمن اینکه ما حتما جای گسترش داریم و مناطقی هست که دوست داریم حضور بیشتری در آنها داشته باشیم؛ به عنوان مثال آسیای جنوب شرق ظرفیت‌های بسیاری برای کار کردن دارد.

او درباره محدودیت شبکه پرس تی‌وی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، یادآور شد: به هر حال شبکه‌های اجتماعی در اختیار غرب است و آنها نیز بسیار واضح و بدون هیچ پنهان‌کاری بیان می‌کنند که اگر از محتوایی خوششان نیاید، صفحه مورد نظر را می‌بندند؛ این چالشی است که ما همچنان با آن مواجه بودیم و هستیم.

تهامی با بیان اینکه «حضور در شبکه‌های اجتماعی برای شبکه پرس تی‌وی مهم است»، خاطرنشان کرد: طبیعتا رسانه‌های اجتماعی دسترسی مخاطب غربی را به محتوای شبکه راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. البته این بسته شدن‌ها تاکنون باعث نشده که کارمان را متوقف کنیم. گاهش اوقات صفحات ما را می‌بندند و ما بعد از مدتی و دوباره بازمی‌گردیم و این موش و گربه بازی همچنان ادامه دارد. در هر صورت معتقدم که تمام این محدودیت‌ها  نشان می‌دهد که راه را درست می‌رویم.   

سردبیر تحریریه شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی همچنین در پاسخ به این پرسش که شبکه پرس تی‌وی تا چه اندازه در ارتقای جایگاه ایران در میان افکار عمومی جوامع غربی موفق بوده است، با بیان اینکه «سنجش مشخص و دقیقی تاکنون در این زمینه نیز صورت نگرفته است»، اظهار کرد: اما واکنشی که مخاطبان به برخی از برنامه‌ها نشان می‌دهند نشن می‌دهد که در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌ایم. درست است که تم اصلی شبکه تولید برنامه‌های سیاسی است، اما برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران را نیز روی آنتن می‌بریم. برخی از مخاطبان نسبت به این برنامه‌ها اظهار شگفتی کرده‌اند که اصلا فکر نمی‌کردیم ایران اینگونه باشد.

او یادآور شد: این تفکرات منفی در جوامع غربی نتیجه فعالیت‌های شیدید کپمین‌های ضدایرانی است که توانسته‌اند تاثیرات زیادی از خود به جای بگذارد. فکر می‌کنم تولید برنامه‌های فرهنگی شبکه باعث شده که تا اندازه‌ای در این زمینه تاثیرگذار باشیم. گاهی برخی از خبرنگاران خارجی شبکه که به ضرروت کاری به ایران آمدند، تصویر زیبایی در ذهنشان ایجاد می‌شود و همین افراد سفیران ما در کشورهای خودشان می‌شوند تا تصویر واقعی ایران را به مردم ارائه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha