• شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042820253
  • خبرنگار : 71415

بولتون: ترامپ هیچ فلسفه سیاسی ندارد/ او با همه مشکل دارد

بولتون: ترامپ هیچ فلسفه سیاسی ندارد/ او با همه مشکل دارد

مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ که چندی پیش با انتشار کتابی درباره دوران خدمتش در این دولت جنجال زیادی به وجود آورد، در مصاحبه‌ای به افشای جزئیات بیشتر درباره فلسفه و اصول سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا و روابطش با رهبران زن جهان پرداخت.

به گزارش ایسنا، جان بولتون ۷۱ ساله که تاکنون در چهار دولت جمهوری خواه در مناصب ارشد خدمت کرده، در مصاحبه با رسانه آلمانی اشپیگل از آنچه که دشواری فزاینده در روابط میان دونالد ترامپ با زنان دارای عالی‌ترین مناصب سیاسی خواند، صحبت کرد.

او تاکید کرد، روابط دونالد ترامپ با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس دو مورد از دشوارترین رابطه‌هایش که او مشاهده کرده، بوده‌اند.

بولتون به اشپیگل گفت: من فکر می‌کنم عنصر دشواری فزاینده در روابط ترامپ با رهبران خارجی زن وجود داشته است. اما درباره مرکل این به نحوی پیچیده است، پدر رئیس جمهور آمریکا آلمانی بوده و بنابراین این ممکن است تاثیری بر آن داشته باشد.

وی با اشاره به مسائل مربوط به روابط تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا به عنوان یک عامل عمده مناقشه میان واشنگتن و برلین و اکراه آلمان به صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای بودجه نظامی بر طبق توافق در ناتو، از وجود "دلایل سیاسی" نیز صحبت کرد. بولتون در پاسخ به سوال اشپیگل درباره اینکه آیا ترامپ به طور کلی با زنان مشکل دارد، موافق بود که این نیز به عنوان یک فاکتور مطرح است اما افزود: رئیس‌جمهور آمریکا با بسیاری از رهبران منتخب دموکراتیک جهان صرف نظر از جنسیت آنها نیز مشکل داشته است.

 بولتون تاکید کرد: به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با چهره‌های خودکامه در جهان روابط بهتری نسبت به بسیاری از دیگر رهبران منتخب کشورهای دموکراتیک دارد.

جان بولتون درخصوص توضیح درباره دشواری‌های ترامپ در امور بین‌المللی مدعی شد، این دشواری‌ها ریشه در این دارند که او فاقد هرگونه مبنای فلسفی است.  بولتون متذکر شد که ترامپ را نمی‌توان نه جمهوریخواه محافظه کار دانست و نه دموکرات لیبرال و نه هیچ چیزی بین اینها.

او شرح داد: بخشی از مشکل ترامپ در امور بین‌المللی به خاطر نداشتن مبنای فلسفی است. او هیچ فلسفه‌ای ندارد. این یک فاکتور پیچیده کننده در همه چیز است. من یک جمهوریخواه محافظه کار هستم اما او نیست. اما او یک لیبرال دموکرات نیز نیست.

بولتون خاطرنشان کرد: ترامپ عادت دارد به این که روابط شخصی با رهبران خارجی را با روابط دو جانبه زیربنایی بین آمریکا و آن کشور اشتباه بگیرد.

بولتون در اظهار نظرش درخصوص درک و تعریف از دکترین ترامپ عنوان کرد: ناظران در این زمینه دست از تلف کردن وقت خود برداشته‌اند چون چنین چیزی وجود ندارد.

او متذکر شد که حین کار با ترامپ، تصمیمی که شما ممکن است در صبح درباره یک مساله اتخاذ کنید متفاوت با تصمیم درباره همان مساله در بعد از ظهر است و این عمدتا متکی به ملاحظات سیاسی است.

 این مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ تاکید کرد: از او تقریبا هر کاری بر می‌آید اما این یک جنبه از چیزی است که ما سندروم اختلال ترامپ می‌خوانیم. همه چیز و تمامی تحلیل‌های سیاسی، توسط ترامپ و آنچه که او انجام می‌دهد یا انجام نمی‌دهد تعریف می‌شوند. تحلیل در آن نقطه متوقف می‌شود.

بولتون همچنین در پاسخ به سوالی درباره پروژه خط لوله نورد استریم ۲ که هدفش انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا است به اظهار نظر درباره حاشیه‌های اقتصادی و سیاسی این مسئله پرداخت.

او قبول داشت، نگرانی‌های مختلفی در اتکای فزاینده مستقیم آلمان و اروپا به روسیه و امیدهای آمریکا برای فروش گاز طبیعی آمریکا به اروپا وجود دارد.

وی افزود: او دائماً درباره اعمال تحریم‌ها صحبت کرده و هرگز این کار را نکرده است. من فکر می‌کنم این کار می‌توانست این خط لوله را متوقف کند اما این پروژه هنوز به پایان نرسیده است. هنوز احتمالش هست که متوقف شود این دارای زیان‌های راهبردی برای اروپا و آمریکا است.

بولتون عنوان کرد: اولویت توجه ترامپ به کمپین انتخاباتی خود با هدف دستیابی به یک دور دیگر ریاست جمهوری است.

با این حال این مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ نظر مساعدی درباره اینکه او برای دور دوم به ریاست جمهوری آمریکا برسد، نداشت. او خاطرنشان کرد: من نگران هستم که در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ تاثیر رهبران خودکامه جهان بر او افزایش یابد.

بولتون این مسئله را بزرگترین ترس خود از دور دوم بالقوه ریاست جمهوری ترامپ خواند.

او در عین حال با ارجاع دادن به مسائل مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری را نیز کم ندانست. بولتون توضیح داد: ترامپ اکنون به خاطر عمدتا مسائلی همچون همه‌گیری کرونا ویروس و تبعات اقتصادی آن خیلی در نظرسنجی‌ها عقب مانده است اما نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ هم نشان می‌دادند که او عقب است. یک اتفاق نظر سراسری در خصوص روز انتخابات آمریکا از جمله در مقر انتخاباتی ترامپ وجود دارد مبنی بر اینکه او قرار نیست شکست بخورد. با این حال از دید من ما هرگز نباید قابلیت حزب دموکرات در ترکاندن یک انتخابات را دست کم بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۸ ۱۰:۱۵

سخنگوی دولت: برجام کارکرد خود را از دست داده؛ مقصر آن هم ترامپ است!/ ظریف: کلینتونِ دموکرات هم رای می‌آورد آمریکا از برجام خارج می‌شد! خودتان این اظهار نظرها را تفسیر کنید. ایا این اظهار نظر ها نشان نمی دهد که در موضوع برجام نه اقای روحانی کاره ایست و نه ترامپ. ایا این اظهار نظر ها نشان نمی دهد که ملتهای جهان و مخصوصا" مردم ایران درگیر یک بازی کثیف شده اند.