• شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99042820598
  • خبرنگار : 71457

گمانه زنی ها درباره تدارک اتیوپی برای اقدام نظامی گسترده در آینده‌ نزدیک

گمانه زنی ها درباره تدارک اتیوپی برای اقدام نظامی گسترده در آینده‌ نزدیک

درخواست مجدد اتیوپی از فرانسه برای خرید تجهیزات نظامی هوایی از جمله ۱۸ بالگرد و دو هواپیمای حمل و نقل از نوع سی ۲۹۵ علاوه بر تجهیزات درخواست شده قبلی، گمانه زنی هایی را درباره احتمال تدارک این کشور برای یک درگیری نظامی در آینده نزدیک ایجاد کرده است. اتیوپی از یک سو با مصر بر سر پرونده سد النهضه و از دیگر سو با سودان و اریتره اختلافاتی دارد.

به گزارش ایسنا، سایت دیفنس وب که متخصص در زمینه امور نظامی است، گزارش داد، فرانسه در اوایل سال جاری مذاکرات با اتیوپی پیرامون معامله بالگردها و هواپیماهای حمل و نقل را به حالت تعلیق درآورد. گمان می‌رود که بحران کرونا عامل تعلیق مذاکرات باشد، اما میانجی‌گری‌های آلمان در برگرداندن دو طرف به میز مذاکرات مثمرثمر شد.

در نوامبر گذشته، روزنامه لوپوئن فرانسه متن پیامی که آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه فرستاده بود، منتشر کرد که وی در آن، خواهان کمک ماکرون برای تسهیل دریافت وام بلندمدت از فرانسه جهت خرید بالگرد، جنگنده، هواپیماهای حمل و نقل، سامانه‌های ایجاد اختلال رادیویی و پارازیت و نیز آموزش کادرهای اتیوپیایی برای راه اندازی این تجهیزات شده بود.

آبی احمد در پیام خود خواهان دریافت شش بالگرد انتقال بار ۱۲ تُنی از نوع H۲۲۵، شش بالگرد چندکاره از دو نوع H۱۲۵M وH۱۴۵M، دو هواپیمای حمل و نقل چندکاره از نوع C۲۹۵، شش بالگرد جنگی از نوع HAD Tiger، ۱۲ جنگنده از نوع میراژ ۲۰۰۰ و رافائل، شش پهپاد از نوع Dassault nEUROn، ۳۰ موشک قاره پیما میانبرد از نوع M۵۱.۱ ، M۵۱.۲، M۵۱.۳ و تجهیزات پارازیت و سامانه‌های جنگ الکترونیک شده بود.

این پایگاه نوشت، هنوز مشخص نیست که اتیوپی چگونه بهای این تجهیزات را پرداخت خواهد کرد و اینکه آیا فرانسه می‌پذیرد که این تجهیزات را به اتیوپی بدهد یا خیر،  زیرا تنشی در حال حاضر در روابط میان اتیوپی و مصر وجود دارد و گفتنی است که مصر از نزدیک‌ترین همپیمانان فرانسه به حساب می‌آید.

علاوه بر این اریتره شنبه گذشته اعلام کرد که توافق صلح امضا شده با اتیوپی در سپتامبر ۲۰۱۸ نتوانست خواسته‌های آن را محقق سازد.

در بیانیه وزارت اطلاع رسانی اریتره آمده است: بعد از گذشت دو سال از امضای توافق صلح،‌ همچنان نیروهای اتیوپی اراضی که وابسته به حاکمیت ما است، تحت اشغال دارند.

طبق این بیانیه، روند صلح میان اریتره و اتیوپی در یک فضای داخلی، منطقه‌ای و بین المللی پیچیده و همراه با خطرات و تهدیدها پیش می‌رود.

گذشته از این اواخر مه گذشته، درگیری‌هایی میان ارتش سودان با نیروهای اتیوپی و شبه نظامیان مسلح با پشتیبانی ارتش اتیوپی به وقوع پیوست که به کشته شدن یک افسر در ارتش سودان و مفقود شدن یک نیروی وابسته به ارتش و زخمی شدن چند تن دیگر انجامید، همچنین یک سودانی کشته شده و چند غیرنظامی زخمی شدند.

در همین حال، عامر محمد الحسن، سخنگوی نیروهای مسلح سودان اعلام کرد که شبه نظامیان اتیوپی، با پشتیبانی ارتش این کشور، تعدی به خاک و منابع سودان را ادامه می‌دهند، با این وجود، نیروهای سودانی همچنان جهت تکمیل روند مذاکرات برای پایان دادن به این اقدامات خصمانه، رویکرد صبر را در پیش گرفته‌اند.

نصر الدین عبدالقیوم، والی استان القضارف در شرق سودان اعلام کرد که اتیوپی چشم طمع آشکاری در خاک سودان دارد هرچند که آدیس آبابا توافق مرزهای امضا شده میان دو کشور را از سال ۱۹۰۳ را به رسمیت می‌شناسد.

والی القضارف وقوع هر سناریویی در عالم واقع را بعید ندانست، اما او تاکید کرد که نیروهای مسلح سودان آماده حفاظت از شهروندان و خاک سودان در مقابل هر تعدی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha