• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99052517979
  • خبرنگار : 71592

ادامه محکومیت توافق صلح امارات و اسرائیل

ادامه محکومیت توافق صلح امارات و اسرائیل

احزاب و گروههای مختلف توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، نوری المالکی، رهبر ائتلاف "دولت قانون" در بیانیه‌ای اعلام کرد، مراحل عملی طرح "کمپ دیوید" در عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی همچنان با سرعتی اهانت آمیز و ننگین ادامه دارد.

وی عادی سازی روابط با صهیونیست ها را باعث پایمال شدن خون اعراب و مسلمانان و ادامه غصب زمین و مقدسات  دانسته و ادامه داد، روند همگرایی سیاسی و اقتصادی با صهیونیستها خیانت در امانت، خیانت به خدا و مسلمانان، زیر پا گذاشتن فداکاریهای در برابر افراط گرایب صهیونیستی، تجاوزهای مداوم آن و توطئه هایش علیه ملت عرب و مسلمان و تداوم نقض آشکار حقوق ملت فلسطین است.

وی گفت، توافق همکاری میان امارات و رژیم صهیونیستی تنها طرح بازگشت به تثبیت طرح ذلت و خواری و پایمال کردن حقوق مشروعی است که قوانین بین المللی به آن اذعان کرده است.

المالکی گفت، این اقدام که از امارات انتظار آن نمی رفت‌ مهر تاییدی بر طرح معامله قرن است که نقشه منطقه را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر می دهد. این اقدام نقض مقررات اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و سازمان های بین المللی است که حقوق ملت فلسطین بر سرزمینشان و پایتخت آن قدس شریف را به رسمیت شناخته اند.

وی در پایان از کشورهای اسلامی و عربی خواست با این فروپاشی سیاسی عربی ابراز مخالفت کرده و برای متوقف کردن توافق تلاش کنند.

قیس خزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد، موضع ننگین خاندان حاکم امارات غیرعرب، حلقه‌ای از سلسله حلقه‌های خیانت و مزدوری است.

خزعلی ادامه داد، علاوه بر امارات، رژیم‌های دیگری از جمله رژیم سعودی نیز وجود دارند که زمینه را برای تسلیم‌های جدید در  برابر رژیم صهیونیستی آماده می‌کنند. این آل سعود بود که فرهنگ برقراری ارتباط با صهیونیست‌ها را آغاز کرد تا حلقه های دیگری در عادی سازی روابط را به وجود آورد.

وی افزود، محور مقاومت هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می کند. گفتگو با رژیم های مزدور بی فایده است و تنها زبان مقابله با این پشت خالی کردنها پایبندی به مقاومت است.

خزعلی گفت: با آزادگان جهان عهد می کنیم که عراق و عراقی ها همچون صخره ای استوار در برابر طرح شکست خورده عادی سازی روابط بایستند.

ائتلاف الفتح در پارلمان عراق هم در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدام امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل تاکید کرد که فلسطین علی رغم توطئه توطئه گران آزاد و جاودانه می ماند و قدس نیز پایتخت تاریخی و ابدی فلسطین خواهد ماند.

در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: امروز زبان های باطل و دست هایی که یاری فلسطین را رها کرده یکدیگر را علیه مساله فلسطین می فشارند، گسترش یافته است. ائتلاف فتح این اقدام شرم آور را محکوم می کند و از وجدان ملت امارات و وجدان ملت عربی و اسلامی می خواهد که در کنار حقوق ملت فلسطین بمانند، حقوقی که حاکمان امارات آن را به حساب مبارزه ملت فلسطین و حقوق تاریخی آنها به پلی برای رسیدن به اهداف آمریکایی خود تبدیل کرده اند.

این ائتلاف همچنین خواستار احیای آگاهی اسلامی برای نشان دادن ارزش های انسانی شد و از همه ملت ها و کشورهای عربی و اسلامی خواست با حاکمان امارات و هر که دستی برای دست دادن با دستان کثیف صهیونیست های اشغالگر دراز می کند قطع رابطه کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: عادی سازی روابط با اسرائیل را محکوم می کنیم زیرا این اقدام حیات  این نظام را گسترش داده و موجب به رسمیت شناختن این توده سرطانی می شود چرا که دست دادن و توافق یعنی به رسمیت شناختن.

ائتلاف فتح در پارلمان عراق افزود: آنچه روز پنج شنبه انجام شد ننگ و عار برای کسی است که این توافق را انجام داده و به زمین پست اسرائیل و آمریکا کشیده شده است، امت از قدس، کرامت و عقیده خود هرگز دست نخواهد کشید و فلسطین علی رغم توطئه توطئه گران آزاد و جاودانه می ماند و قدس نیز پایتخت تاریخی و ابدی فلسطین خواهد ماند.

کنگره ملی اسلامی در مراکش نیز توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ توصیف کرد که هدف از آن نابودی مساله فلسطین است.

این کنگره در بیانیه ای اعلام کرد، حاکمان امارات با این اقدام شراکت خود را در جنایت های رژیم صهیونیستی، حمایتشان را از رژیم اعلام می کنند و این مساله پیگیرد و محاکمه آنها را واجب می کند آنها به منزله تروریست های صهیونیست هستند.

کنگره ملی اسلامی در این بیانیه از همه گروهها و اقشار رسمی و غیر رسمی خواست این خیانت را محکوم و از ملت فلسطین حمایت کنند.

عبدالرحمان شاطر، عضو شورای ریاست جمهوری لیبی در واکنش به توافق امارات متحده عربی با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط در توئیتر خود نوشت: رویای اتحادیه عرب که ده‌ها سال است از آن دفاع کردیم را نابود کردند.

در ادامه پیام توئیتری شاطر آمده است: برخی از رهبران عرب به این رویا (اتحادیه عرب) خیانت و بهار عربی را برای حفظ کرسی‌های خود فدای اسرائیل و آمریکا کردند.

حسن باعوم، رئیس "شورای عالی جنبش آزادسازی و استقلال جنوب" هم اعلام کرد، مردم جنوب یمن از ملت و مساله فلسطین حمایت می کنند. این در حالی است که شورای انتقالی جنوب یمن از توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل حمایت کرده است.

گروههای سیاسی کویت هم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانت و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را جنایت در حق ملت فلسطین و امت عربی اسلامی دانستند و طرح های عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی یا به رسمیت شناختن آن را رد کردند.

حزب النهضه تونس، بزرگترین نیروی سیاسی در این کشور با انتشار بیانیه‌ای توافق‌نامه عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل را شدیدا محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق مردم فلسطین دانست.

در این بیانیه همچنین آمده: اقدام امارات خروج از اجماع عربی و اسلامی و ایستادگی این کشور در کنار دولت اشغالگر صهیونیستی است. همچنین این اقدام یک عمل تحریک آمیز بوده و تمام کشورهای جهان باید از مردم فلسطین حمایت کنند.

همچنین نویسندگان و رمان نویسان مراکش در راستای محکومیت اعلام عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی از نامزدی خود برای کسب جایزه ادبی شیخ زاید صرف نظر کرده و از برخی موسسه های فرهنگی امارات خارج شدند.

روز پنجشنبه دستیابی امارات و رژیم صهیونیستی به توافقی با میانجیگری آمریکا اعلام شد که به موجب آن رژیم صهیونیستی طرح الحاق را متوقف می کند و نقشه راهی از کلید خوردن همکاری مشترک میان امارات و تل آویو گرفته تا برقراری روابط دوجانبه ترسیم می شود.

توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک میان امارات و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا واکنش های جهانی مختلفی را در پی داشت.

انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha