• یکشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۰:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99060906268
  • خبرنگار : 71548

گفت وگو با آخرین بازمانده از نسل نقاشان قهوه خانه ای

روایت عاشورا به سبک قهوه‌خانه‌ای

روایت عاشورا به سبک قهوه‌خانه‌ای

نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای اغلب دارای مضامین ملی و مذهبی هستند و البته بخش مهمی از آنها به روایت‌های گوناگونی از واقعه‌ کربلا و حماسه‌آفرینی‌های امام حسین (ع) و یارانش اختصاص دارد. استفاده از رنگ‌هایی خاص و کشیدن چهره‌هایی خشن برای سپاه دشمن و بهره گرفتن از رنگ‌هایی آرامش‌بخش و به تصور کشیدن چهره‌هایی معصومانه برای سپاه حق، از مهمترین ویژگی‌های نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای محسوب می‌شود.

به باور برخی از کارشناسان عرصه هنرهای تجسمی، نقاشان قهوه‌خانه‌ای و تلاش آنها برای زنده نگه داشتن روایت‌های حماسی و مذهبی، باعث به‌وجود آمدن دوره‌ی درخشانی در نقاشی مذهبی ایران شد؛ دوره‌ای که با درگذشت هنرمندان بنام این عرصه و ورود هنر به عرصه‌های مدرن، تا اندازه زیادی افول کرده و به سمت فراموشی می‌رود.

جواد عقیلی، آخرین بازمانده از نسل نقاشان قهوه خانه ای است که در ۴۰ سال این سبک را حفظ، مراقبت و نگهداری کرده است. او در این زمینه به ایسنا می‌گوید: به طور کلی باید این نکته را در نظر داشت که نقاشی قهوه‌خانه‌ای فقط محتوای مذهبی ندارد و جنبه‌های حماسی، ملی و بزمی و رزمی را هم دربرمی‌گیرد. 

تابلوی «مصیبت کربلا» اثر مرحوم قوللر آغاسی

او همچنین درباره پیشینه تاریخی نقاشی قهوه‌خانه‌ای و ورود محتوای عاشورایی به این سبک نقاشی، با بیان اینکه نقاشی قهوه‌خانه‌ای مردمی است و هیچ‌گونه وابستگی به سبک‌های اروپایی ندارد، یادآور می‌شود: نقاشی قهوه‌خانه‌ای زمان حسین قوللر آغاسی یعنی اواخر قاجار و اوایل پهلوی آغاز شد که از همان زمان با محتوای حماسی و مذهبی شکل گرفت. پدرش نقاش روی کاشی بود و او نیز نقاشی را از پدرش یاد گرفت و روی پرده پیاده کرد. 

عقیلی با بیان اینکه نقاشی قهوه‌ ‌ای باعث شد، نقاشی از کاخ‌ها به میان مردم کوچه و بازار بیاید، ادامه می‌دهد: معمولا پاتوق قوللر آقاسی و محمد مدبر در قهوه‌خانه‌ها بود و آنچه را از نقال‌ها می‌شنیدند، نقاشی می‌کردند. 

جواد عقیلی 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha