• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99061611277
  • خبرنگار : 71219

گفتگو با مهدی برزکی

"عزیز" و ریسک هایش

 "عزیز" و ریسک هایش

کارگردان فیلم کوتاه "عزیز" که این روزها در "هنر و تجربه" اکران شده است، تاکید دارد بر اینکه "فیلم کوتاه ظرفیت ریسک پذیری بالایی دارد."

مهدی برزکی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «عزیز» که در حال حاضر در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود، در گفتگو با ایسنا درباره ایده اولیه این فیلم بیان کرد: ایده اصلی این فیلم، دغدغه چندین ساله‌ام بود، چراکه این موضوع را در تجربه زیسته خودم دیده بودم و دنبال فرصتی بودم که آن را به تصویر بکشم. این فیلم برشی از یک مراسم است که در این مراسم یکسری قضاوت‌ها و پنهان‌کاری‌ها سبب می‌شود روابط انسانی که می‌تواند بین انسان‌ها درست تعریف شود، بهم بریزد.

در خلاصه داستان فیلم_کوتاه عزیز آمده است: «در مراسم چهلم پدر خانواده حضور زن غریبه‌ای باعث دردسرهایی برای اعضای خانواده مرحوم می‌شود..»

در ادامه این کارگردان درباره ریسک استفاده از عوامل کمتر شناخته شده سینمایی و نابازیگر در فیلمش نیز گفت: اگر فیلمساز به خود و کارش مطمئن نباشد و انتخاب درستی نداشته باشد، فیلمش حتما ضربه خواهد خورد و خروجی خوبی نخواهد داشت. این انتخاب، به گذشته، تجربه و مولف بودن فیلمساز که نقش‌ها را می‌شناسد، برمی‌گردد و فیلمساز با توجه به تجربه‌اش در این زمینه، می‌تواند از نابازیگرها استفاده کند. اگر فیلمساز، باور و ایمان به کار نداشته باشد و نداند چه کاری درست است و چه کاری غلط، نمی‌تواند از نابازیگرها، بازی خوبی بگیرد و شکست می‌خورد. به همین دلیل برخی فیلمسازان داستانی، به سراغ بازیگر می‌روند که خیال شان بابت بازی جلوی دوربین آنها راحت باشد و کمترین تلاش برای بازی گرفتن را انجام می‌دهند.

این فیلمساز جوان با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه ظرفیت ریسک‌پذیری بالایی دارد، توضیح داد: این موضوع به نظر من یک چالش محسوب می‌شود و من این چالش را دلنشین می‌دانم. اینکه در فیلم کوتاه امکان ریسک کردن و استفاده از نابازیگر وجود دارد و هر چه از عوامل و آدم‌های غیرحرفه‌ای استفاده شود به نظر من به همان میزان امکان دیده شدن بیشتر خواهد شد؛ چون فیلمی بی ادعا تولید می‌شود که حرفی برای گفتن دارد و در واقع توانمندی‌های فیلمساز نیز به رخ کشیده می‌شود.

برزُکی خاطرنشان کرد: این نکته که قابل توجه است که من در فیلم کوتاه «عزیز» از بازیگرهای بومی شهر کاشان که شهر خودم است، استفاده کردم و خیلی خوشحالم که این بازیگرها نیز در سطحی بودند که با بزرگان عرصه فیلم کوتاه رقابت کنند. بنابراین من استفاده از بازیگر و عوامل حرفه‌ای را می‌پسندم اما اینها به تنهایی، امتیاز و شرایط کافی برای موفقیت به همراه ندارد چراکه هم هزینه تولید فیلم بالا می‌رود و هم ممکن است در رقابت، از بقیه آثار جا بمانند.

وی تاکید کرد: فیلم کوتاه در بسیاری مواقع بازگشت سرمایه برای فیلمساز در بر نخواهد داشت و به همین دلیل این عرصه را محلی برای ریسک کردن و کشف و بروز استعداد است.

این فیلمساز جوان که با فیلم «عزیز» در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی را دریافت کرد، درباره نگاه شخصی‌اش به سینما گفت: نگاه من نسبت به سینما و سینمای شخصی‌ام، نگاهی متفاوت و هنری است و تجاری نیست. من به دنبال سینمای اندیشه و سینمای شفابخش هستم، سینمایی که مخاطب را واداربه تفکر کند، سینمایی که به مخاطب راه را نشان ندهد اما ایجاد پرسش کند. من، سینما را محلی برای خودنمایی و شهرت نمی‌بینم و به همین دلیل در «عزیز» و دیگر فیلم‌هایم نیز چنین روندی را ادامه می‌دهم. فیلم جدید من نیز همین ویژگی‌ها را دارد و پرسشگری می‌کند؛ در فیلمی که در حال کار هستم نیز از بازیگر و عوامل آماتور استفاده کردم اما در روند کار از جمله حرکت دوربین، میزانسن، دکوپاژ و فضاسازی و تدوینش، آماتوری در آن نمی‌بینید.

وی درباره سختی کار تولید فیلم کوتاه «عزیز» با بودجه کم نیز توضیح داد: پروژه «عزیز»، پروژه سختی بود از این جهت که میزان روزهای پیش تولید زیاد بود و خیلی‌ها نسبت به فیلم ساختن، آگاه نبودند؛ بازیگرها به ویژه کودکانی که در کار حضور داشتند، برای اولین بار جلوی دوربین می‌آمدند و به همین دلیل تنها یک ماه شاهد کار ما بودند تا با فضای کار آشنا شوند. در واقع ما آموزش همراه با کار برای اینها داشتیم یعنی آموزش می‌دادیم و صبر می‌کردیم تا از آنها بازی بگیریم تا لحن درستی را بیان کنند. استفاده از تعداد زیاد هنروران بومی نیز مطرح بود که ساعت‌های زیادی برای تمرین گذاشتیم و در شهرستانی که تجهیزات و امکانات در سطح پایین است و هزینه بالایی نمی‌توانستم داشته باشم، همه اینها جزء سختی‌های کار محسوب می‌شد.

برزُکی درباره گویش متفاوت این فیلم نیز گفت: گویشی که در «عزیز» استفاده شد، گویش رایج شهر ابوزیدآباد کاشان است و خیلی‌ها درباره این گویش از من سوال پرسیدند و برایشان جالب بود. به نوعی می‌توان گفت که به وسیله این فیلم، توانستیم این گویش و فرهنگ این منطقه را احیا کنیم.

وی در پایان درباره اکران فیلم های کوتاه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیز بیان کرد: اینکه گروه سینمایی «هنر و تجربه» به صورت پکیجی فیلم‌های کوتاه را به نمایش می‌گذارد، اتفاق امیدوارکننده برای فیلمسازان سینمای کوتاه به حساب می‌آید.

فیلم کوتاه «عزیز» به نویسندگی و کارگردانی مهدی برزُکی از ۱۶ مردادماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» و در باکس «بازگشت کوتاه» همراه ۵ فیلم دیگر اکران شده است. این فیلم کوتاه، دومین تجربه کوتاه داستانی و ششمین فیلم مهدی برزکی است که جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین صدابرداری، بهترین بازیگر زن و لوح افتخار گروه «هنر و تجربه» را در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دست آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha