• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99070604118
  • خبرنگار : 71415

یک خبرچین آمریکا در ونزوئلا به "دروغگویی" متهم شد

یک خبرچین آمریکا در ونزوئلا به "دروغگویی" متهم شد

براساس گزارشی، فردی که علیه یکی از نزدیک‌ترین دستیاران نیکولاس مادورو برای آمریکا خبرچینی کرده، به دروغگویی به مقام‌های امنیتی آمریکا در پرونده‌ای که طی آن میلیون‌ها دلار پول با جت‌های خصوصی نقل و انتقال داده شده تا تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، متهم شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تحولات می‌تواند به ضرر پرونده‌ای در آمریکا علیه طارق العیسمی، وزیر نفت ونزوئلا تمام شود که از نظر آمریکا یکی از فاسدترین واسطه‌های قدرت در ونزوئلاست و اظهارات نخبگان سوسیالیست ونزوئلا مبنی بر اینکه آمریکا برای پیگیری هدف تغییر حکومت در این کشور به اتهامات ساختگی متوسل می‌شود، تقویت می‌کند.

همچنین این اتفاق در پی افشاگری‌ها در یک پرونده دیگر مربوط به تحریم‌ها رخ می‌دهد؛ پرونده‌ای که طی آن یک قاضی فدرال شدیدا از همان واحد دادستان‌های منهتن که العیسمی را از بابت منع افشای اطلاعات علیه یک تاجر متهم به ایفای نقش در روابط فزاینده با ونزوئلا هدف قرار داد، انتقاد کرد.

طبق اسناد دادگاهی، آلخاندرو مارین، یک خلبان و تاجرزاده ونزوئلا ۱۹ سپتامبر در میامی از بابت سه فقره اتهام مربوط به دروغگویی عمدی به ماموران فدرال آمریکا دستگیر شد. یک سوگندنامه همراه با حکم دستگیری به تاریخ چهارم سپتامبر اشاره‌ای به ونزوئلا یا العیسمی نکرده است.

اما این سند مارین را به دروغگویی در مورد مبلغی معادل ۱۴۰ هزار دلار پول مفقود شده از یک بسته ۱.۳ میلیون یورویی پول نقدی که او در ژوئیه ۲۰۱۸ به دستور مقام‌های امنیتی فدرال آمریکا با جت شخصی به این کشور منتقل ساخته، متهم کرده است.

مارین ۴۶ ساله، اداره‌کننده یک تجارت مربوط به پروازهای چارتری مربوط به فرودگاه اجرایی اوپا لوکای میامی است. طبق گفته یک فرد آگاه به پرونده که نامش را فاش نکرد، او نامش را به عنوان یک منبع رازداری که به تحقیق درباره العیسمی، معاون سابق رئیس جمهوری ونزوئلا و سومارک لوپز، نماینده تجاری وی کمک می‌کند، ثبت کرده است.

دولت ترامپ هر دو نفر را در سال ۲۰۱۸ از بابت اتهام ریاست بر باندهای قاچاق مواد مخدر تحریم کرده و در راستای این تحریم‌ها صدها میلیون دلار پول موجود در حساب‌های بانکی آمریکایی، دو قایق تفریحی، یک هواپیمای شخصی و یک ملک در میامی را توقیف کرده و آنها را عایدی‌های غیرقانونی ناشی از نقل و انتقال محموله‌های کوکائین به کارتل‌های مکزیکی با هماهنگی عالی‌ترین سطوح مقام‌های دولت و ارتش ونزوئلا دانست.

نام هر دو در فهرست ۱۰ فرد اول فراری‌های تحت تعقیب متعلق به سازمان اعمال قوانین مهاجرت و گمرکات آمریکا قرار دارد، در حالی که هر دوی آنها ارتکاب هرگونه خطایی را رد کرده‌اند و حتی لوپز یک بار به شکلی ناموفق در دادگاه عالی آمریکا تقاضای تجدیدنظر کرد تا جلوی اینکه قربانیان آدم‌ربایی‌های شورشیان کلمبیایی ۳۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده در آمریکا را تصاحب کنند، بگیرد.

العیسمی که یک مهاجر با اصالت لبنانی-دروز سوری در ونزوئلا بوده و ۴۵ سال سن دارد، بیشتر از دیگر ده‌ها مقام ونزوئلایی تحت تحقیقات در آمریکا تبدیل به مساله جنجالی مقام‌های امنیتی این کشور شده است؛ مقام‌هایی که مدت زیادی از یک دهه گذشته را صرف بررسی مدارک ارتباط‌دهنده او با کارتل‌های کلمبیایی و گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه کردند.

اما نه او و نه لوپز به قاچاق مواد مخدر متهم نشده‌اند، در حالی که دادستان‌های آمریکا در ماه مارس نام مادورو و چند تن دیگر را به فهرستی از اتهامات مربوط به دسیسه‌چینی‌های مواد مخدری اضافه کردند و عملا دولت ونزوئلا را به خدمت به قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی متهم کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha