• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99072216446
  • خبرنگار : 71548

نگاهی به رویداد هنری «در مقیاس قوس»

بازخوانی نمادهای تاریخی در شهر اصفهان

بازخوانی نمادهای تاریخی در شهر اصفهان

رویداد هنری «مقیاس قوس» که قرار است در زمستان امسال توسط موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شود، با هدف شکل‌گیری روایت‌های تازه از نماد «قوس» که به عنوان سمبل این شهر تاریخی شناخته می‌شود، آغاز به کار کرده است. 

آرزو معتمدی که کیوریتوری رویداد هنری «در مقیاس قوس» را بر عهده دارد، در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: این رویداد تلاش می‌کند که با بازخوانی نماد شهر اصفهان که ریشه‌ای تاریخی و با اصالت این شهر تناسب دارد، گفتمانی میان هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به وجود بیاورد و از سوی دیگر با نمایش آثار این هنرمندان، شهروندان را نیز به فکر وا دارد.

او همچنین یادآور می‌شود: فراخوان این رویداد هنری از ۱۵ مهرماه منتشر شده و تا یک ماه نیز مهلت ارسال وجود دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است رویداد «در مقیاس قوس» در بهمن و اسفند سال جاری برگزار شود. 

همچنین در توضیح رویداد «در مقیاس قوس» آمده است که «صور فلکی قوس ماه آذر، دوران کشت و آغاز خشکسالی است که نماد آن موجودی است با بالاتنه انسان و پایین‌تنه چهارپا که کمانی در دست دارد. این نماد از نشانه‌های باستانی است و ریشه آن به اساطیر سومری برمی‌گردد و به ایزد جنگ اشاره دارد. در اساطیر یونان این نماد را با نام سانتور می‌شناسند. 

در طول تاریخ این نماد دچار تحولاتی شده است که هر یک از این تحولات فرمی، نشان از تغییر دیدگاه‌ها در افق‌های تاریخی و معنایی آن عصر دارد. در عصر صفوی بخش پایین‌تنه را به گربه‌سانی چون شیر و بالا چتنه را در قالب جنگ‌جویی صفوی به تصویر کشیدند که دم در هیبت یک اژدها به سوی سر جنگ‌جو حرکت کرده و از آن سو بالاتنه انسانی، کمانی را به سمت دم اژدهاگون نشانه رفته است. در بخشی از تعابیر تاریخی از این تصویر معانی چون مبارزه با خویش و پلیدی‌های درون و تعالی میان خیر و شر در هستی یا مرگ زندگی آورده شده است. 

در جهان کنونی شهرهایی با تاریخ کهن به واسطه نمادهای خود شناخته می‌شوند. وجود یک نماد اسطوره‌ای تاریخی در بستر شهر در درجه نخست می‌تواند موجب رشد و ارتقاء فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شهر شود و در ادامه می‌توان از این امر در جهت جهانی‌سازی کمک گرفت. در جهان فراهم کردن این بستر در وهله نخست به عهده مدیریت شهری است تا با راه‌اندازی و برگزاری برنامه‌های هدفمند فرهنگی و هنری از این نمادهای اسطوره‌ای تاریخی برای رسیدن به این اهداف استفاده کند.

در دوران معاصر خوانش‌های متفاوت از نمادها و اسطوره‌ها صورت گرفته که آنها را در افق‌های معانی روزگار نو بازخوانی کرده است. هدف این رویداد شکل‌گیری روایات و خوانش‌های تازه در قالب رسانه‌های نو و عرصه محور در هنرهای معاصر است که قابلیت نمایش شهری را داشته باشد. مجسمه ویدئو آرت و پوستر برای این رویداد در نظر گرفته شده که انتخاب آنها با هدف سه نوع مواجهه با ایده نماد قوس صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha