• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99082617699
  • خبرنگار : 71605

بیوه لیتویننکو ادعای غرامت ۳.۵ میلیون یورویی از روسیه را ارائه کرد

بیوه لیتویننکو ادعای غرامت ۳.۵ میلیون یورویی از روسیه را ارائه کرد

بیوه "الکساندر لیتویننکو" ادعایی را علیه روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر ارائه داده و خواستار ۳.۵ میلیون یورو (۳.۱ میلیون پوند) غرامت بابت قتل شوهرش در لندن بر اثر مسمومیت با مواد رادیواکتیو شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، "مارینا لیتویننکو" خواستار "جبران خسارت و پرداخت هزینه‌های از دست رفته انباشته شده" است. در یک تحقیق عمومی نتیجه‌گیری شد که قتل همسر او در ۲۰۰۶ احتمالاً به دستور ولادیمیر پوتین انجام شده است.

ادعای ارائه شده توسط مارینا لیتویننکو همچنین خواستار آن است که قضات استراسبورگ، در مورد اهمیت الگوی ترورهای هدفمند و اقدام به قتل که بنا بر ادعای او توسط عاملان دولت روسیه در سراسر اروپا و خاورمیانه انجام می‌شود، تصمیم‌گیری کنند.

در میان حملات فهرست شده، مسمومیت "سرگئی اسکریپال" و دخترش یولیا در سالزبری در سال ۲۰۱۸ و پس از آن مرگ "داون استورجس" بعد از لمس ظرف دورریخته شده حاوی عامل عصبی نوویچوک، قرار دارند.

روسیه نیز مانند انگلیس یکی از اعضای شورای اروپا است و بر دادگاه اروپایی حقوق بشر نظارت دارد. تا به امروز، این دادگاه هیچ‌گونه خسارات جبرانی یا مثال‌زدنی اعطا نکرده است. از این دادگاه خواسته شده در شرایط استثنایی این ادعا، این امر را انجام دهد و نیز روسیه را از ادامه سیاست حذف کردن پنهانی بازدارد.

الکساندر لیتویننکو، مامور سابق سازمان اطلاعاتی کا. گ.ب شوروی بود که در دوران ولادیمیر پوتین تبدیل به یکی از منتقدان کرملین شد و قبل از فرار با خانواده‌اش به بریتانیا، علیه فساد درون روسیه صحبت کرده بود. وی در سال ۲۰۰۶ بر اثر نوشیدن یک فنجان چای آلوده به سم پولونیوم ۲۱۰ جان باخت.

تحقیقات نشان داد این قتل به رهبری دو عامل روسیه، به نام‌های "آندری لوگووی" و "دمیتری کووتان" که لیتویننکو با آن‌ها در لندن دیدار کرد، انجام شده است. این مظنونان مکرراً درگیری در این قتل را انکار کرده‌اند.

دولت انگلیس در حال همکاری با دادگاه استراسبورگ در گردآوری شواهد برای ارزیابی پرونده بوده اما از مداخله مستقیم در حمایت از ادعاهای بیوه الکساندر لیتویننکو خودداری کرده است. این موضع تا حدی به خاطر آن است که چنین حمایتی می‌تواند بر نحوه رسیدگی دادگاه به پرونده‌های آتی بریتانیا تأثیرگذار باشد.

نامه‌ای از "پاول مک‌کل"، مدیر حقوقی وزارت امور خارجه به وکلای لیتویننکو که توسط گاردین رؤیت شده، توضیح می‌دهد که دولت انگلیس نمی‌تواند با درخواست بیوه الکساندر لیتویننکو مبنی بر مداخله رسمی در پرونده موافقت کند.

طبق این نامه، دولت انگلیس در حال حاضر در دادرسی مشارکت دارد، "تا آنجا که در حال آماده سازی پاسخ به درخواست دادگاه اروپایی حقوق بشر برای ارائه نظرات است".

بیوه لیتویننکو از میان کسانی که درخواست مداخله کرده، "اگنس کالامارد"، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های غیرقانونی یا خودسرانه است.

کرملین مکرراً این موضوع که در حملات مسئول بوده را رد کرده است. از سفارت روسیه درخواست اظهارنظر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha