• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99082819768
  • خبرنگار : 71474

حریری از چرایی برتری اقتصادی چین می‌گوید

از طراحی اینترنت نسل ششم تا قطار پکن به بارسلونا

از طراحی اینترنت نسل ششم تا قطار پکن به بارسلونا

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید، بررسی ابعاد مختلف فعالیت‌های اقتصادی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که همین امروز نیز چین قدرت نخست جهان است و تنها به چند سال زمان برای پذیرش نهایی این موضوع از سوی سایر کشورها نیاز دارد.

مجیدرضا حریری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: دولت چین، از چند دهه قبل، با یک برنامه ریزی همه جانبه و طولانی مدت اعلام کرد که مسیر توسعه اقتصادی را طی خواهد کرد و در این بین، از تمام ظرفیت‌های موجود در این کشور استفاده می‌کند. طرحی که نه تنها موفقیت آمیز بوده که حتی امروز توانسته چین را به قدرت برتر اقتصادی جهان تبدیل کند.

وی با اشاره به آمارهای ثبت شده در اقتصاد چین در سال‌های گذشته، بیان کرد: چین پر جمعیت‌ترین کشور جهان است و در حالی که امکان آن وجود داشت که همین واقعیت، بلای جان اقتصاد این کشور شود، با برنامه ریزی صورت گرفته به نقطه قوت آن تبدیل شد و پکن با اتکا به نیروی انسانی خود توانست، برای دورانی طولانی بالاترین رشد سالانه اقتصادی در میان کشورهای جهان را به ثبت برساند و تداوم این روند، غول جدید اقتصاد را شرق آسیا بیدار کرد.

به گفته رییس اتاق ایران و چین، حتی در دوره کرونا و با وجود آنکه چین نخستین کشوری بود که با این ویروس درگیر شد، با گذشت حدود یک سال، تنها کشوری که توانسته از شیوع ویروس جلوگیری کند و تاثیرات اقتصادی آن را نیز خنثی کند، چین بوده است. در حالی که تمام کشورهای جهان هنوز با کرونا و تبعات اقتصادی آن دست به گریبان هستند، رشد اقتصادی چین مثبت شده است.

حریری ادامه داد: بر اساس آخرین براوردها، در حال حاضر رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ به ۴.۵ درصد رسیده و حتی احتمال دارد در روزهای باقی مانده این عدد افزایش پیدا کند. این در حالی است که دیگر کشورها با رشد اقتصادی منفی مواجه شده‌اند. صرف همین تفاوت باعث می‌شود افزایش قدرت اقتصادی چین سرعت بگیرد. در بدبینانه‌ترین حالت تحلیل گران از این می‌گفتند که چین در دهه ۲۰۵۰ به قدرت برتر اقتصادی تبدیل می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت این عدد را به دهه ۲۰۳۰ می‌رساندند. با عملکردی که در دوران کرونا به ثبت رسیده، قطعا این زمان کوتاه تر نیز خواهد شد.

وی درباره جایگاه چین در فعالیت‌های زیرساختی و نوین اقتصادی در جهان نیز تشریح کرد: امروز چین در تمام حوزه‌های اقتصادی یا حرف آخر را می‌زند یا جز سردمداران آن حوزه است. در حوزه صادرات، چین با فاصله بزرگترین صادرکننده جهان است که محصولات خود را به طور همزمان از آمریکا و اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا صادر می‌کند و در عمل در تمام نقاط جهان، بازاری برای محصولات خود به دست آورده و هر روز عمقی تازه به آن می‌بخشد.

رییس اتاق ایران و چین ادامه داد: در حوزه‌های زیرساختی اقتصاد، چین وضعیت بسیار مطلوبی دارد. تا چند سال قبل فن آوری قطارهای سریع السیر در انحصار ژاپن و آلمان قرار داشت اما امروز شرکت‌های چینی در این حوزه‌ها حرف نخست را می‌زنند. در زمینه راهسازی و جاده سازی نیز پیمانکاران بزرگ چینی در تمام جهان فعال شده‌اند. چین با اتکا به همین توانایی بحث احیای جاده ابریشم را به طور جدی پیگیری کرده و در حوزه‌های مختلف آن را دنبال کرده است.

حریری ادامه داد: در حوزه ریلی امروز خطوط راه آهن از جنوبی‌ترین نقاط چین آغاز شده تا شهر بارسلونا در غربی‌ترین نقطه اروپا، فعالیت می‌کند و قطارهای تجاری با برنامه ثابت در آنها حرکت می‌کنند. در زمینه دریایی چین در بنادر مختلف سرمایه گذاری کرده و حضوری جدی دارد. یکی از نمونه‌های آن سرمایه گذاری در بندر گوادر پاکستان در نزدیکی چابهار ایران است. با کنار هم قرار دادن تمام این قطعات پازل، به این نتیجه می‌رسیم که چین به دنبال افزایش پایگاه‌های خود و اعلام قدرت در عرصه اقتصاد است.

وی به پیشرفت‌های چین در عرصه فن آوری نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که امروز جهان به فکر اینترنت نسل پنجم است و بسیاری از شرکت‌ها از آماده نبودن زیرساخت‌های لازم برای اجرایش صحبت می‌کنند، در چین شرکت هایی مطالعات و طراحی اینترنت نسل ششم را نیز تمام کرده‌اند و صرفا منتظر اجرایی شدن اینترنت نسل پنج هستند تا پس از آن گام بعدی خود را رونمایی کنند. به این ترتیب امروز در جهان نمی‌توان حوزه فن آوری مجازی را بدون چینی‌ها تصور کرد.

رییس اتاق ایران و چین ادامه داد: در حوزه اکتشافات فضایی، در حالی که تمامی کشورهای توسعه یافته از یک ایستگاه بین المللی و ظرفیت مشترک برای رفتن به فضا استفاده می‌کنند، چین به دنبال تاسیس ایستگاه مخصوص به خود و انجام اقدامات منجصر به فرد در این حوزه است. کاری که حتی امریکا و روسیه نیز نتوانستند انجامش دهند. با در کنار هم قرار دادن تمام این آمارها، آنچه قطعی به نظر می‌رسد، بدل شدن چین به قدرت نخست اقتصادی جهان است اما شاید هنوز دنیا و آمریکایی‌ها آماده پذیرش آن نشده‌اند.

حریری با بیان اینکه در سابقه جهانی تغییر در ابرقدرت‌ها، بی حاشیه نبوده است، گفت: از زمانی که هلند و اسپانیا به عنوان نخستین کشورهای استعمارگر پا به جهان گذاشتند و پس از آن قدرت در اختیار انگلستان قرار گرفت تا چند دهه قبل که آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی خود را معرفی کرد، این تغییر و جابجایی‌ها هرگز بدون مقاومت نبوده و باید دید در دوره جدید در این زمینه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۸ ۱۶:۲۵

پس چرا حقوق کارگران چینی اینقدر پائین تر از اروپایی ها و آمریکایی ها است؟

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۹ ۱۳:۳۴

ضعف چین در حوزه هوایی و هواپیماسازی و وابستگی شدید ان به آمریکا است

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۹ ۱۵:۱۳

در ضمن سریعترین قطار یا وسیله حمل و نقل جهان(HYPERLOOP) هایپرلوپ با سرعت ۱۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در ایالات متحده اختراع شده و ساخته شده است؟؟؟ قطار های مغناطیسی یا مگلو نخستین مرتبه در ایالات متحده اختراع شده بود و سپس توسط ژاپن و آلمان مورد استفاده قرار گرفت

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۹ ۱۵:۱۸

توجه داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق اختراعات و ابداعات جهانی متعلق به ایالات متحده می باشد و این کشور مادر اکثریت قریب به اتفاق پیشرفت های بزرگ بشریت و اختراعات و ابداعات می باشد*عزیزان توجه داشته باشند که عمده اختراعات در چین در بخش یوتیلیتی مدل یا اختراعات و ابداعات کوچک می باشد و با همین سیستم توانسته است امار اختراعات را بالا نشان دهد؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۳۰ ۱۴:۳۲

پیام های بنده را ثبت نفرمودید؟؟؟؟