• یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090201696
  • خبرنگار : 71592

فرانسه: منتظر عمل اردوغان هستیم نه فقط حرف

فرانسه: منتظر عمل اردوغان هستیم نه فقط حرف

وزیر خارجه فرانسه رفتار "متجاوزانه" ترکیه را محکوم و اعلام کرد، اظهارات آرامش بخش دولت این کشور کافی نیست‌.

به گزارش ایسنا، به نقل از العین، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه امروز (یکشنبه) یک روز پس از درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از اتحادیه اروپا برای برگزاری گفتگویی، رفتار "متجاوزانه" ترکیه را محکوم کرد و گفت، اظهارات آرامش بخش از سوی دولت این کشور کافی نیست‌.

وی گفت، در مناسبات مختلف رفتار متجاوزانه و غیر قابل تحمل ترکیه در مناطق ششگانه سوریه، عراق، قبرس، یونان، لیبی و قره‌باغ قابل چشم پوشی نیست.

لودریان در کنار مداخله ترکیه در این مناطق، اظهارات اخیر اردوغان علیه فرانسه را به باد انتقاد گرفت.

با وجودی که ترکیه حملات تروریستی در شهر نیس فرانسه و وین اتریش را محکوم کرده اما به گفته لودریان پاریس در انتظار عملی از سوی آنکاراست.

در واکنش به رفتارهای ترکیه، وزیر خارجه فرانسه نشست اتحادیه اروپا را یادآور شد که قرار است ماه آینده در بروکسل برگزار شود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست قبلی تصمیم گرفتند که اگر ترکیه مواضع خود را تغییر ندهد، اقداماتی از جمله تحریم‌هایی علیه این کشور در نظر بگیرند.

اردوغان در پی اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه درباره "لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی" و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد، گفته بود، ماکرون به خاطر سیاست‌هایش در مقابل مسلمانان نیاز به بررسی روانی دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است: سخنان گزاف و بی‌ادبانه روش درستی نیست و از اردوغان می‌خواهیم سیاست‌های خود را تغییر دهد، چون از هر نظر خطرناک است.

در همین حال اردوغان امروز در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت کشورش خود را "بخشی جدانشدنی" از اروپا می‌داند اما تسلیم "حملات و استانداردهای دوگانه" نخواهد شد.

اردوغان گفت که ترکیه همچنان نامزد رسمی پیوستن به اتحادیه اروپا است.

اردوغان در روزهای اخیر لحنی ملایم‌تر در برابر اروپایی‌ها در پیش گرفته، هر چند تاکید دارد که اروپا باید به تعهدات خود به ترکیه از جمله در قبال پناهجویان عمل کند.

اشاره اردوغان به توافق چهار سال پیش ترکیه با اتحادیه اروپا است که بر اساس آن آنکارا موافقت کرد به ازای کمک مالی و امکان ورود شهروندانش به حوزه شنگن بدون نیاز به ویزا، جلو ورود پناهجویان به اروپا را بگیرد.

او همچنین خواهان پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است؛ موضوعی که سال‌هاست در عمل به بن‎بست خورده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت "باور ندارم که ما با کشورها یا نهادها مشکلی داشته باشیم که نتوان با راه حل سیاسی، گفت‌وگو و مذاکره آن را برطرف کرد."

او دیروز هم گفته بود که "ما ترکیه را نه در جای دیگر، بلکه در اروپا می‌بینیم. آینده‌ خود را نیز همراه با اروپا ترسیم می‌کنیم."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha