• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99101511169
  • خبرنگار : 71626

انتشار «دیوان داوری‌ درگزینی» و «گوزلریم ایشیغی»

انتشار «دیوان داوری‌ درگزینی» و «گوزلریم ایشیغی»

«دیوان داوری درگزینی: زندگینامه و اشعار» و «گوزلریم ایشیغی: نور دو چشمانم» به کوشش احمد صلاحی منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، کتاب «دیوان داوری درگزینی» که زندگینامه و اشعار حجت‌السلام شیخ احمد داوری عین‌آبادی است در ۳۳۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۵هزار تومان توسط انتشارات یاس بخشایش منتشر شده است. 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: بررسی‌های مولف نشان داد که کتاب یا دفتر جامعی به عنوان دیوان داوری وجود ندارد، بلکه تلاش شد تا دفاتر، اوراق و حتی اشعار باقی‌مانده آن ادیب در اذهان مردم، جمع‌آوری شده و سپس آن را دسته‌بندی و نامگذاری کرده و مورد ویرایش قرار داده و دیوانی تحت عنوان «دیوان داوری درگزینی» به خوانندگان و علاقه‌مندان تقدیم شود. انتخاب پسوند درگزینی اشاره به روستای درگزین ندارد بلکه هدف زنده کردن نام درگزین فرهنگی قدیم است که شهرستان رزن فعلی، شهرستان درگزین، شهرستان فامنین، بخشی از شهرستان کبودرآهنگ، بخش قهاوند، و بخش‌هایی از شهرستان نوبران را در بر می‌گرفته است. 

دفتر خطی و دست‌نویس مربوط به سال ۱۳۱۴ خورشیدی(۱۳۵۴ ق/ ۱۹۳۵ م) از مرحوم شیخ احمد داوری به خظ خود شاعر بر جای مانده که در نزد حجت‌الاسلام علی رشیدی(قروه‌ای) به صورت امانی محفوظ است. این دفتر در ۹۸ صفحه و به خظ نستعلیق روی کاغذ فرنگی و با جلد آبی‌رنگ است. غالب اشعار این دفتر فارسی و بخشی نیز تورکی بوده و در برخی از غزل‌های فارسی ابیاتی به زبان تورکی همدانی، تورکی شاهسونی(مخصوص منطقه بیاتستان نوبران) و چند بیت نیز به فرانسوی است. در این دفتر دسته‌بندی مشخصی از نظر نوع یا وزن شعری وجود نداشته و غزل، رباعی، هزل و مطایبه همگی پشت سر هم است. هر چند مولف سعی کرد که در دیوان حاضر کلیه اشعار داوری را دسته‌بندی کند و به شکل آکادمیک آن را ارائه دهد. در این دفتر بسیاری از غزل‌ها فاقد عنوان بوده و تلاش شد تا عنوانی برای آن‌ها انتخاب شود. 

نسخه خطی دیگری با نام «مجموعه اشعار ترکی» وجود دارد که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود که تا کنون به چاپ نرسیده است.

همچنین کتاب «گوزلریم ایشیغی: نور دو چشمانم» که زندگینامه و اشعار آیت‌الله شیخ علی داوری است در ۱۲۴صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۰هزار تومان توسط نشر یادشده منتشر شده است. 

«اشعار و مراثی مرحوم شیخ علی داوری»، «اشعار و مراثی دیگران در دفتر شیخ علی داوری» و «تصاویر و نمونه‌های خط شیخ علی داوری» از عنوان‌های این مجموعه است. 

در بخشی از مقدمه «نور دو چشمانم» آمده است: آیت‌الله شیخ علی داوری عین‌آبادی علاوه بر ابعاد علمی، شخصیت برجسته‌ای در زمینه عرفان عملی و تهجد داشته است. در این کتاب مختصر، سعی شده است که تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده در خصوص آن عارف گمنام که خود سعی در گمنامی و ناشناخته ماندن داشت، آورده شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha