• یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99111914300
  • خبرنگار : 71626

روزگار کرونایی جشنواره شعر «فجر» با حضور بانوان

روزگار کرونایی جشنواره شعر «فجر» با حضور بانوان

دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر «فجر» با توضیحاتی درخصوص برگزاری این رویداد در بستر فضای مجازی و اعلام زمان مراسم پایانی این دوره برگزار شد. در این نشست به استقبال بانوان از این دوره اشاره و علت آن دبیری علمی یک بانو پس از ۱۴ سال عنوان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره شعر «فجر» امروز (یک‌شنبه، ۱۹ بهمن) با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی، دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره شعر «فجر» برپا شد.

در ابتدای این نشست، دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به این‌که این موسسه تا کنون در ۱۲۰ روز شش نشست خبری برگزار کرده و در هفته آینده، نشست خبری سی‌وهشتمین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی «کتاب سال» برگزار خواهد شد، درباره مواجهه این موسسه با ویروس کرونا گفت: به عقیده من، مواجهه با ویروس کرونا سه مرحله داشت؛ مرحله نخست ابهام بود که نه فقط برای کشور ما بلکه سایر کشورها، هفته‌های اولیه هفته ابهام درباره زمان از بین رفتن ویروس بود. مرحله دوم، مرحله پذیرش بود که پس از بررسی‌های تیم‌های پزشکی به این نتیجه رسیدند که این ویروس قصد رفتن ندارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس این ویروس پیش ببریم.

او به مرحله سوم مواجهه با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: سومین مرحله انطباق است که بعد از خروج از ابهام و پذیرش وارد فاز انطباق شدیم و پس از این مرحله برنامه‌ها را منطبق با این ویروس پیش بردیم. خانه کتاب و ادبیات ایران در این مرحله نمره قابل قبولی دریافت می‌کند چرا که تلاش کردیم خللی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها ایجاد نشود و برنامه‌ها متوقف نشود اما در شیوه و نحوه اجرا تفاوت‌هایی داشتیم.

دهقانکار به فعالیت‌ها و برنامه‌های خانه کتاب و ادبیات ایران در سال پیش رو اشاره کرد و گفت: کرونا امکانی برای استفاده از فضای مجازی ایجاد کرد که تاکنون از آن غافل بودیم یا به نحو شایسته از آن استفاده نمی‌کردیم. این فضا فرصت مغتنمی برای حوزه فرهنگ به ویژه حوزه ادبیات و نشر است.  

او با بیان این‌که در خانه کتاب و ادبیات ایران پیوند منطقی بین حوزه کتاب و فضای مجازی تعریف شده، اظهار کرد: گرچه شرایط و محدودیت‌های موجود ما را از برگزاری محافل حضوری شعر فجر محروم کرد اما شاهد فرصت‌های جدیدی بودیم که تا سالیان گذشته وجود نداشت. یکی از آن‌ها محفل فارسی‌زبانان و فارسی‌گویان بود که در فضای مجازی برگزار شد و ثمرات خوبی برجای گذاشت چرا که حتی اگر کرونا و محدودیت‌هایش نبود باز هم جمع کردن آن افراد در فضای فیزیکی سخت بود اما فضای مجازی این امکان را داد که مناسبات گسترده‌ای در شعر و ادبیات داشته باشیم.   

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: کارگاه‌های آموزشی که هر ساله در جشنواره شعر فجر برگزار می‌شد معمولا در سه روز و محدود برگزار می‌شد و به دلیل بعد مسافت، بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانستند در آن شرکت کنند و شرکت برای علاقه‌مندان از شهرهای دور بسیار دشوار بود اما امسال با استفاده از فضای مجازی، کارگاه‌ها در سه بخش به مدت دو ماه برگزار شد و ما حتی شرکت‌کنندگانی از خارج کشور داشتیم. بنابراین به نظر من این شرایط محدود که استفاده از امکانات فضای مجازی را تسریع و تسهیل کرد برای ما مغتنم بود.

او ضمن بیان این‌که فضای مجازی برای همه فعالیت‌های حوزه نشر و ادبیات شرایطی را فراهم کرد که می‌توان از این شرایط استفاده حداکثری کرد، گفت: فصل مشترک برنامه‌های ما در خانه کتاب و ادبیات ایران، چهل‌سالگی دفاع مقدس بود و فعالیت‌های ما به مناسبت شهادت سردار سلیمانی ارتباط معنوی داشت و در بخش غیررقابتی جشنواره بین‌المللی شعر «فجر»، ادای احترامی به شهید فخری‌زاده در امام‌زاده صالح(ع) انجام گرفت.

در ادامه، مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره گفت: این جشنواره چند نکته قابل تأمل دارد که بخشی مفید حال است و بخشی برای آینده نزدیک مفید خواهد بود. بخش‌های مؤید را در اولویت قرار می‌دهم؛ در این دوره آثار فراوانی از بانوان شاعر به جشنواره ارسال شده است و این امر نشان می‌دهد شرایطی فراهم شده که شاعران توانسته‌اند آثارشان را به جشنواره ارسال کنند.

او ادامه داد: با کمک دبیر اجرایی طرح خوبی برای انتخاب داوران داشتیم اما در تمام این بخش‌ها حتی گزینش داوران با نگاه کمیته علمی انجام شد و توانستیم کسانی را انتخاب کنیم که چند خصوصیت شایسته همچون شاعر بودن، نگاه منصفانه و... داشتند. تعداد آثار پژوهشی ارسال‌شده به جشنواره ۲۸۶ اثر است که این بخش به نظر من ویژه است چون کمیت آثار بسیار خوب بود و از افراد صاحب‌نامی اثر دریافت کردیم.

‌دبیر علمی جشنواره شعر «فجر» سپس بیان کرد: در حوزه کودک و نوجوان ۱۷۰ اثر رسیده که گمان می‌کنم باید روی این بخش تأمل بیشتری داشته باشیم چرا که اگر همین گونه پیش برویم ممکن است در سال‌های آینده آثار مناسب برای ورود به جشنواره نداشته باشیم و باید روی کمیت و کیفیت آثار تامل کنیم.

جلالی به آثار پژوهشی ارسالی به جشنواره اشاره کرد و گفت: کمیت آثار پژوهشی خوب بود اما تنوع آثار چشمگیر نبود و انتظار می‌رود این آثار این بخش ارتقا پیدا کند. آثار پژوهشی که برای داوری ارسال شده بود نویسندگان‌شان شاعر بودند و این از نقاط قوت جشنواره است. امید می‌رود در سال‌های آینده شاهد حضور افرادی باشیم که تحولی در حوزه شعر و ادب فارسی ایجاد کنند.

او همچنین بیان کرد: هر متنی پیرامتنی دارد؛ بعد از ۱۴ سال یک بانو به عنوان دبیر علمی جشنواره شعر فجر انتخاب شده است که این اتفاق جزء پیرامتن است و استقبال بانوان بی‌ربط به این موضوع نیست و امید می‌رود آینده درخشانی برای شعر فارسی به ویژه بانوان شاعر و فعال در این حوزه داشته باشیم.

در ادامه این نشست، بهروز راضی جلالی، دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» با بیان این‌که امسال فضای مجازی به کمک عرصه ادبیات و شعر آمد، گفت: ما در اختتامیه این جشنواره از مجموعه‌هایی که در عرصه شعر در فضای مجازی تلاش داشته‌اند و مولفان کتاب‌هایی درباره کرونا تجلیل خواهم کرد.

او افزود: هر چند انجمن‌های ادبی از جلسه‌های حضوری محروم بودند اما امسال گل کاشتند و انجمن‌های ادبی حوزه شعر تلاش بی‌وقفه‌ای در خاموش نشدن چراغ شعر در کشور داشتند. ۱۵ چهره‌ برتر حوزه شعر دفاع مقدس در ۴۰ سال اخیر توسط نمایندگان رسانه‌ها انتخاب شدند که تعدادی از این برگزیدگان در آیین اختتامیه حضور خواهند داشت.

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» درباره زمان برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره توضیح داد و گفت: این مراسم روز یکشنبه، ۲۶ بهمن ساعت ۱۰ صبح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، تعدادی از برگزیدگان و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار خواهد شد که جزئیات و شرایط حضور در این مراسم در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

جلالی در پایان گفت: از آن‌جا که بیش از چهارهزار نفر در پایگاه نقد شعر عضو هستند، بررسی آثار اعضای این پایگاه طول می‌کشد از این رو هنوز نامزدهای این بخش مشخص نشده‌اند و تا پیش از مراسم اختتامیه برگزیدگان این بخش مشخص می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha