• پنجشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99113022654
  • خبرنگار : 71461

اختتامیه کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی

اختتامیه کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی

کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی با هدف تبیین اندیشه‌های شهید سلیمانی در عرصه تمدنی جهان اسلام و گرامیداشت یاد و خاطره این قهرمان بزرگ ملت ایران و امت اسلامی در طی چهار روز متوالی و به صورت مجازی برگزار شد.

شهید سلیمانی در زمره متقین بود

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در این مراسم اظهار کرد: متقین کسانی هستند که ما می‌توانیم بگوییم آنها می‌توانند کارگزاران وحدت ملل اسلامی باشند. اگر ملل اسلامی بخواهند  به وحدت برسند و بر تفرقه‌هایی که امروزه با آن مواجه است غلبه پیدا کنند نیاز است که از لحاط تربیتی، انگیزه‌ها و رفتار تمام مردم اسلامی به سمت این ویژگی‌هایی که در آیه ی ۱۷سوره «آل عمران» بیان شده است حرکت کنند.

وی افزود:صبر یعنی مقاومت ما در مسیر رسیدن به اهداف با موانعی مواجه می‌شویم و اگر بتوانیم بر این موانع  غلبه کنیم، به عنوان انسان صبور شناخته می‌شویم. شبیه کسی که بخواهد قله‌ای را فتح کند که با دشواری‌هایی مواجه می‌شود و اگر به آن سختی‌ها غلبه کند می‌تواند به فتح قله نائل شود و انسان صبوری است.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد:علاوه بر موانع بیرونی وحدت، باید در مقابل موانع درونی وحدت نیز صبر و مقاومت داشته باشد و به دنبال هوس ذاتی خود نرود. قانتین  در برابر خداوند متواضع هستند و با تواضع و فروتنی عبادت می‌کنند و اهل دو روی و ریا نیستند. قانتین  در برابر خداوند متواضع هستند و با تواضع و فروتنی عبادت می‌کنند و اهل دوروی و ریا نیستند. دکتر لک زایی خاطر نشان کرد : شهید عزیز ما شهید سلیمانی یکی از نمونه‌های این خصوصیات بود. او مردی وارسته و با صبر، صداقت و صداقت در گفتار و عمل بود. ‌در برابر خدا متواضع بود. اهل انفاق  بود. اهل راز و نیاز شبانه بود. همین ویژگی‌های این  شهید بزرگوار باعث دستیابی او درعرصه‌های مختلف شد و او را تبدیل کرد به شخصی که محبوب دل ملت‌های اسلامی از ایران تا عراق و سوریه و لبنان و افغانستان و پاکستان و بیشتر نقاط جهان اسلام هند و قفقاز و درواقع عالم مستضعفان باشد.بنابر این از دیدگاه شهید سلیمانی که همان دیدگاه معارف اسلامی است و حرکت در مسیر وحدت و همگرایی باید بر اساس تقوا و استقامت و مقاومت در برابر اشغالگران،صبر و مقاومت در برابر مستکبرین عالم و شیاطین و بر اساس صداقت و اخلاص و تواضع در برابر خدای بزرگ باشد.

تلاش  در جهت اثبات حقانیت آرمان فلسطین در جهان

پرفسور چاندرا مظفر رئیس بنیاد عدالت مالزی  در سومین پنل تخصصی کنفرانس  مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی گفت: امروز در سراسر دنیا گروه‌های زیادی تشکیل شده‌اند که درباره حق مردم فلسطین صحبت می‌کنند، منظور این است که صلح طلبی عام‌تر و همه گیر تر شده است. امروز حرکتی را که زمانی مسلمانان فلسطینی شروع کرده بودند، هزاران هزار فرد و سازمان در سراسر دنیا از آن گفتگو می‌کنند و پیگیر هستند.

وی ادامه داد :امروز با این حرکت‌هایی که توسط بنیادهای مردم نهاد و سازمان های غیردولتی به طور کل انجام می‌شود، جایگاه و موقعیت فلسطینی‌ها بسیار بهتر از گذشته شده است. بهتر از سال‌های دهه هفتاد و یا نود که آن پیمان‌های خیانت بار انجام شد. الان در میان اروپایی‌ها شاهد حمایت از حق مردم فلسطین هستیم. یعنی عدالت خواهی جایگاه بهتری از گذشته داردو اینها همه امید بخش هستند.

چاندرا مظفر درپایان گفت: در آمریکا هم گروه‌هایی داریم که به حمایت از فلسطین برخواسته اند  و سخنگوی مردم فلسطین شده‌اند. از سوی دیگر می‌توان بیان داشت که. چالش‌ها نشان می دهد که این سیستم  دیگر در حال فروپاشی است. آمریکا دیگر آن قدرت بیست، سی سال پیش نیست. اقتصاد و سیاست مشکل دارد و همه چیز آشفته است. بخش سلامت هم مشکل اساسی دارد. رفاه مردم نیز خوب نیست. دیگر از این ابرقدرت چیزی و قدرتی باقی نمانده است. چالش‌های آمریکا بر مساله فلسطین هم تاثیر می گذارد چون حامی اصلی اسراییل است. اگر آمریکا فرو بپاشد، اسراییل نیز از هم پاشیده می‌شود.

لزوم وحدت میان مسلمانان و روحیه وحدت آفرینی شهید سلیمانی

احمد آونگ، معاون اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان مالزی نیز  در "همایش مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی" گفت : یک چالشی که وجود دارد این است که وقتی به امت مسلمان نگاه می‌کنیم خصوصا اگر به خطبه هایی که در تمامی مساجد ومنابر مسلمانان در سراسر دنیا نگاه کنیم، خصوصا مسجد نبوی و مسجدالحرام همه از وحدت امت مسلمان و یکپارچه شدن صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: قرآن هم در سوره مبارکه آل عمران ما را دعوت به وحدت می‌کند؛ در جاییکه می‌فرماید واعتصمو به حبل الله جمیعا و لاتفرقو. اما آنچه که در واقعیت با آن مواجه هستیم در میان کشورهای مسلمان خصوصا در خاورمیانه، چیزی که وجود ندارد وحدت و یکپارگی امت مسلمان است. در عوض  ما شاهد جنگ بین مسلمان ها هستیم.

این استاد دانشگاه افزود : سعودی، امارات و مصر در ۵ سال گذشته به یاری آمریکا در حال ویران کردن یمن هستند. در سوریه هم می‌بینیم که مسلمان مسلمان می کشد. اینجا هم کمک های سعودی و تعدادی از کشورهای عرب منطقه به گروه‌های خاص در سوریه موجب ادامه کشتارها شده است. عراق هم همین وضع است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: به اعتقاد من این چالش وجود دارد و در نخستین قدم این علمای مسلمان هستند که باید برای وحدت و صلح کشورهای مسلمان کوشش کنند. ما هزاران عالم مسلمان داریم که در کشورهای عرب و غیر عرب هستند باید تلاش کنند تا به وحدت رویه ای برسند و ملت‌های مسلمان را یکپارچه کنند. در مصر علمای الاظهر هستند. متاسفانه این علما نیز با هم هماهنگ و یک صدا نیستند. با کمال تاسف فقط پیرو سران کشورهای خودشان هستند.

احمد آونگ در پایان تاکید کرد: چندی پیش امام مسجد نبوی، سدیس، در خطبه نماز از مردم خواست با یهودیان و اسراییل دوست باشند و در صلح و صفا زندگی کنند. او به آیات قرآن استشهاد می‌کند و این به نوعی سوءبرداشت است اگر تحریف نباشد، زمانی که پیامبر با یهودیان مدینه صلح کرد، خودشان در مقام رهبری جامعه بودند یعنی دست بالا را داشتند و با یهودی‌ها پیمان صلح امضاء کردند تا آنها تابع قوانین جامعه اسلامی باشند. اما چطور با اسرائیلی که تهاجم و اشغالگری کرده بیاییم صلح کنیم؟ کسی که هر روز از فلسطینی‌ها می‌کشد، زن و و کودکان را می کشد، چگونه دوست باشیم؟

سه ضلع مهمِ شخصیتی حاج قاسم

علی ابوالخیر نویسنده مصری و از اصحاب رسانه گفت:ما همه می‌دانیم که سخن گفتن از ژنرال شهید قاسم سلیمانی دارای ابعاد متعددی است و ان‌شاء الله او را جزو ابرار و علیین و در بالاترین رتبه های بهشت برمی شماریم.

وی در ادامه افزود: من فقط می‌خواهم به سرعت از سه محور سخن به میان آورم که عبارتند از : قاسم سلیمانی به عنوان یک انسان و قاسم سلیمانی به عنوان یک مجاهد و قاسم سلیمانی به عنوان یک شهید.

این نویسنده مصری تصریح کرد: قاسم سلیمانی روزهای آغازین انقلاب اسلامی در ایران را به چشم خود دید و در شکل گیری این انقلاب مشارکت و فعالیت داشت و به چشم خود دید که چگونه رژیم طاغوتی فروپاشید. او به جمع انقلابیون پیوست و در جنگ هشت ساله تحمیل شده از سوی استعمار و صهیونیسم بر جمهوری اسلامی ایران نقش موثری ایفا کرد که از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ به طول انجامید.

ابوالخیر ضمن آنکه این دوره از زندگی شهید را پربارترین دوران حیات ایشان دانست، افزود:  او جهاد در راه خدا را از رهبر انقلاب اسلامی الهام گرفت زیرا مشاهده می‌کرد که چگونه رهبر انقلاب در راه تحقق بخشیدن به حق و عدالت و مساوات و آسایش و وارستگی و پاکی در حال جهاد است. او پیرو راه شهدای اهل بیت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بود. او می‌توانست در رفاه و آسایش زندگی کند اما ایمان و تقوا او را وا می داشت تا راه و روش سربازی را در پیش بگیرد. شهید سلیمانی به عنوان یک انسان به دفاع خود از حق و حقیقت ادامه داد تا آنکه به جایگاه رفیعی در میان مجاهدان دست یافت.

فعال رسانه‌ای مصر ادامه داد:جهاد قاسم سلیمانی جهاد در راه یاری رساندن به مظلومان و ستمدیدگان بود. او جهاد کرد و از مقاومت اسلامی در لبنان حمایت به عمل آورد. او در چارچوب ساختار جهادی جمهوری اسلامی ایران تلاش و فعالیت نمود. او با مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین ستم دیده مظلوم همراه و همگام گشت.

 ابوالخیر در پایان تاکید کرد :او با تلاش خود و یارانش توانست، دشمن صهیونیستی را به عقب نشینی از غزه واداشت و غزه تقریبا به استقلال به دور از سربازان اشغالگر دست یافت. او همچنین در یاری رساندن به مظلومان در عراق نقش داشت. او با یاری عراقی‌های شرافتمند توانست گروه تروریستی داعش را به شکست بکشاند. او با جهاد خود توانست این گروه تروریستی را به عقب براند. تلاش و جهاد او خوشایند بسیاری نبود و به همین دلیل در صدد مخدوش کردن چهره وی برآمدند و مدعی شدند که او اهل تسنن در عراق را به قتل می‌رساند در حالی که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند این موضوع را باور کند او یک سرباز مجاهد خودجوش و باهوش و دانشمند و کارشناس در رشته خود بود و توانست در همه نبردها به پیروزی دست یابد. همین امر باعث شد تا استعمار آمریکایی صهیونیستی اقدام به ترور وی نمایند و او را به شهادت رساندند و او به آنچه که هر مجاهد در راه خدا آرزو می‌کند، دست یافت.

حاج قاسم متوجه هر دو جریان "مقاومت لبنان و فلسطین" بود

 شیخ زهیر الجعید، هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی گفت: تمام وجود او آکنده و سرشار از عشق به فلسطین و قدس و مقدسات بود. او جانش را بخاطر فلسطین تقدیم کرد. آری این همان فلسطینی است که ساکنانش را اهل تسنن تشکیل می‌دهند. او میان اهالی فلسطین و اهالی لبنان هیچ تفاوتی قائل نبود. او میان مقاومت فلسطین با مقاومت لبنان هیچ فرقی قائل نبود. او هیچ گاه بخاطر اینکه مقاومت اسلامی لبنان شیعی است و در راس آن سید حسن نصرالله قرار دارد از آن حمایت به عمل نیاورد و حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین یعنی جنبش حماس و جهاد اسلامی بخاطر آنکه از اهل تسنن هستند، هیچگاه دریغ نکرد.

وی در ادامه افزود: حمایت و جانبداری سلیمانی از هر دو مقاومت به یک اندازه و در یک سطح قرار داشت بلکه او به فلسطین بسیار بیشتر از آنچه که به لبنان بخشید، کمک کرد. این همان فلسطینی است که او همواره از خداوند متعال می خواست تا پس از آزادسازی فلسطین در مسجد الاقصی آن زیر پرچم امام عصر علیه السلام نماز به جا آورد. او سربازی بود که خود را وقف ظهور امام زمان علیه السلام کرده بود. آری او مردی بود که همانند دیگر مردان نبود. او یک مرد به تمام معنا مرد بود. او مردی بود که شب‌ها را با سجود سپری می‌کرد و در برابر خداوند متعال سرافکنده بود اما در روز سربلند و سرشار از عزت و کرامت همانند نیاکان خود یعنی صحابه و اولیاء و اوصیا الهی بود.

فعال لبنانی در ادامه تصریح کرد :او جزو مجاهدینی بود که خداوند به دست آنها فتوحات بزرگ اسلامی را رقم زد.

وی گفت: بر همین اساس حتی پس از شهادت وی هر پیروزی که به دست آید و هر نقطه‌ای از سرزمین های اسلامی که آزاد شود، این پیروزی و آزادسازی به نام او رقم خواهد خورد و او از آن اجر خواهد برد. او در حمایت از مقاومت ما در لبنان از هیچ چیزی دریغ نکرد. او از سال ۱۹۹۸ همان گونه که دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله فرمودند، همواره در کنار دبیرکل حزب الله لبنان قرار داشت و با او همکاری می‌کرد. او در پیروزی به دست آمده و خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین لبنان نیز سهیم بود که طی آن لبنان بی‌هیچ قید و شرطی از چنگال چنین دشمنی رهایی یافت.

زهیر الجعید، ضمن بیان این مهم که قدس در روح و روان و عقل و اندیشه شهید سلیمانی جا داشت، تصریح کرد: فلسطین مایه شادمانی و عشق و راه و مسیر او به شمار می‌رفت. او جان خود را در راه فلسطین و امت مسلمان و عزت و شکوه و کرامت جهان اسلام ارزانی داشت. خداوند خون او را ارزش نهاد. خون پاک و بی‌آلایش او شعله فروزان آزادسازی فلسطین و پیروزی و مدد الهی خواهد بود و به واسطه خون او خداوند متعال نیروهای مقاومت و مجاهد را در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن مدد خواهد رساند.

وی در پایان تاکید کرد: بیایید با هم در این راه گردهم جمع شویم. راه آزادسازی و مقاومت و پیروزی تا بدین ترتیب همچنانکه شهید قاسم سلیمانی آرزو می کرد، وارد فلسطین شویم و این سرزمین پاک را از لوث رژیم اشغالگر صهیونیست کینه توز رهایی بخشیم. صهیونیست ها از سراسر جهان آمدند تا فلسطین را به اشغال خود آورند و مردم مظلوم و ستم دیده و مستضعف آن را از خانه و کاشانه شان بیرون نمایند.

سلیمانی یک قهرمان ملی نیست؛ یک شخصیت جهانی است

حجت‌الاسلام طیاری، قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب هم در کنفرانس مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی گفت : هرچه همه این شهید را بیشتر بشناسند و به عظمت او پی ببرند، بیشتر او را دوست خواهد داشت. ببینید چگونه مقام معظم رهبری شهید را عزیز می‌دانند و از جدایی او ناراحت می‌شوند و اشک می‌ریزند. ما هرگز ندیده ایم که مقام معظم رهبری به اندازه این شهید بزرگوار برای شخص دیگری غمگین باشند و از طریق این شهید یاد کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابر این ما وظیفه داریم این شهید را روز به روز بیشتر بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم. این شهید بزرگوار منحصر به شیعه، ایران و یا اسلام نیست. این شهید مرزهای ایران، تشیع و اسلام را کنار زد و به عنوان یک شخصیت محبوب جهانی که در تاریخ هم ماندگار خواهد شد مطرح شده است. می‌توان گفت این شهید مصداق واضح و روشن آیات دو و سه ی سوره ی عصر است. ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار را در همین آیات باید جستجو کرد. شهید سلیمانی یک مومن واقعی بود، در حد خودش ایمان بسیار قوی داشت. یکپارچه نماد ایمان بود. خداپرست و خداشناسبود و خداوند را واقعا قبول داشت و به او معتقد بود. عاشق ولایت بود و شناخت و علاقه ی او بسیار والا بود.

وی افزود: به دنبال این اعتقاد و این بینش و گرایش هاو رفتارهای او سرتاسر عمل صالح بود. شهید سلیمانی جزو کسانی بود که در این دنیا هیچ زیانی نداشت چون ایمان و باور واقعی داشت.

قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: ایمان واقعی به خدا و اعتقادات مذهبی داشت. تمام اعمالش عمل صالح و شایسته بوداو بنده ی صالح خدا بود. به دنبال حق بود، حق جو و حق شناس و حق پرست بود. و به دنبال شناسایی حق و معرفی حق بود. وقتی ولایت فقیه را به عنوان مصداق روشن حق می‌داند و م‌یشناسد و به آن اعتقاد دارد و چه گونه سرسپرده ی ولی فقیه می‌شود.

حجت الاسلام طیاری در آخر خاطرنشان کرد: ایمان و عمل صالح منجر شد که این شهید پیوسته با تقوا باشد و هر کسی که ایمان آورد و با تقوا باشد بر اساس سنت محکم و غیرقابل تغییر و تدبیر الهی که در آیات و آموزه‌های الهی و قرآنی و حدیثی وجود دارد، او توانمند می‌شود که حق را از باطل تشخیص دهد و صاحب بصیرت شود. شهید بر اساس این سنت الهی راه تقوا را دنبال کرد و خداوند نعمت تشخیص حق از باطل را به او بخشید به او بصیرت داد.

شهید حاج قاسم سلیمانی نماد مکتب جهاد و ایثار در جهان است

حسین دیرانی  نویسنده  و پژوهشگر سیدنی استرالیا در کنفرانس مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی گفت:شهید حاج قاسم سلیمانی نماد مکتب جهاد و ایثار و جانفشانی و فداکاری در راه خدا در تمامی ابعاد آن است. او همچنین نماد مکتب اخلاق و تفقه در دین است. هر یک از عناوین یاد شده خود نیازمند نوشتن یک کتاب جدگانه است تا بتوانیم به بخش اندکی از راز وجود او دست یابیم.

هر نویسنده و یا پژوهشگری به هر سطحی از علم و معرفت و فرهنگ دست یافته باشد باز هم از درک رازی از رازهای شخصیت هدایت گر و جهادگر و معنوی او باز می ماند که دل‌های جهادگران و تمامی انسان های شرافتمند در کشورهای عربی و اسلامی و تمامی جهان را مجذوب خود کرد. او این همه عشق و علاقه مردم را توانست به دست آورد زیرا او سرباز و بنده مخلص خداوند متعال بود و هر جا که لازم بود حضور بهم می‌رساند انگار فرشته ای بود که خداوند به او دستور داده بود تا به فرمانش حرکت کند و به یاری اسلام ناب محمدی و مردم مظلوم محروم مستضعف بشتابد.

 وی ادامه داد :جهان غرب با استفاده از تمامی رسانه‌های گروهی و فرهنگی فریبکار پلید خود در صدد شیطانی نشان دادن چهره اسلام است و حرکت به سوی جهاد و کسب آگاهی و بصیرت در زندگی امت مسلمان را به عنوان تروریسم و تجاوزگری نشان می‌دهد در حالی که واقعیت آن است که جهاد اصیل امت مسلمان در قرن گذشته و قرن کنونی یک حرکت آزادیبخش و دفاع مقدس و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه و دور کردن توطئه‌ها از این امت مظلوم است.

 این محقق گفت: اما حرکت‌های تکفیری تروریستی از تشکیلات تروریستی داعش گرفته تا تمامی جنبش‌های تکفیری در واقع بخشی از توطئه های پلید صهیونیستی و غربی علیه اسلام به شمار می‌رود و ثابت شده که محصول سازمان اطلاعات آمریکا و صهیونیسم است تا از آن به عنوان سد مستحکمی در برابر جهاد دفاعی در راه حمایت از مقدسات و ملت‌ها و ثروت‌هایمان در جهان اسلام و عرب بکار ببرند.

وقتی طرح‌های استعماری و توسعه طلبانه آنها در منطقه با شکست مواجه شد و سدهای نفوذناپذیرشان توسط محور مقاومت در هم شکسته شد که جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب و بسیج مردمی مقدس عراق و سوریه به عنوان نماد جهان عرب و اسلام و انصارالله و ملت خستگی ناپذیر یمن و حومه جنوبی بیروت به عنوان نماد عزت و افتخار و پیروزی و کرامت و فلسطین استوار مقاوم به عنوان نماد عینی آن به شمار می‌روند.

وی در پایان گفت: هیچ یک از مشاوران ترامپ به او یادآور نشد که تاریخ مسلمانان سرشار از جانفشانی و ایثار و شهادت است. خون امام حسین علیه اسلام در کربلا بر شمشیر پیروز شد و به حاکمیت خاندان بنی‌امیه پایان داد. خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز بر شمشیر ظلم و ستم و یاغی گری و تجاوزگری و تروریسم صهیونیستی پیروز خواهد شد و به حضور نظامی آمریکا به همراه دست پرورده اش رژیم صهیونیستی در منطقه پایان خواهد داد. اندکی صبر نزدیک است. فرهنگ شهادت به معنای دوست داشتن زندگی است و به معنای دوست داشتن مرگ و نیستی نیست. وقتی شهید سلیمانی در راه نجات امت مسلمان پا پیش گذاشت تا گرفتار استکبار جهانی نشود و بدین ترتیب امتی را نجات داد.       

بیانیه پایانی این مراسم به شرح زیر است: 

 کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی با هدف تبیین اندیشه‌های شهید سلیمانی در عرصه تمدنی جهان اسلام  و گرامیداشت یاد و خاطره این قهرمان بزرگ ملت ایران و امت اسلامی در طی چهار روز متوالی و به صورت مجازی برگزار شد. تلاش برای شناخت، تبیین و ترویج مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی  که همانا مکتب شاهدان راه حق در طول تاریخ و شهیدان انقلاب اسلامی است، از مهمترین اهداف این کنفرانس بود.

 فرآیند برگزاری این کنفرانس از ماه‌ها قبل با همدلی و همراهی اندیشمندان و تعدادی از دستگاه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی کشور برنامه‌ریزی و فراخوان آن  از طریق رسانه‌ها و ارسال برای اندیشمندان منتشر شد. نظام سلطه قبل از شهادت و بعد از شهادت این شهید والا مقام تلاش های زیادی کرد تا چهره او را مخدوش کنند، و بدین طریق چهره واقعی، ضد تروریسم، بشردوستانه، عدالت طلب و صلح خواه او را پنهان کند، اما فراخوان این کنفرانس به مرور میان اندیشمندان جهان مورد توجه قرار گرفت و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد که هم اینک نیز ادامه دارد، بطوریکه با وجود محدودیت زمانی برای دریافت مقاالات و سخنرانی ها تاکنون بیش از ۴۰ نشست مقدماتی در کشورهای مختلف برگزارشده، ۵۲ دیدگاه از نخبگان و صاحب نظران از نقاط مختلف جهان به صورت فیلم های ضبط شده و ۱۳۲ مقاله دریافت شده که با در نظر گرفتن زمان اعلام فراخوان، بسیار خوب ارزیابی می‌شوند.

این کنفرانس موفق شد در ارتباط با محورها و برنامه‌های اعلام شده، ۴۲ دیدگاه از میان آثار دریافت شده را انتخاب و در قالب یک افتتاحیه و ۴ پنل تخصصی از ۲۶ بهمن ماه تا ۲۹ بهمن ماه، در منظر فرهیختگان و مخاطبین گرامی قرار دهد. در حال حاضر که پنل چهارم از کنفرانس را نیز مشاهده کرده‌اید، لازم است تا جمع‌بندی مختصری خدمت بینندگان ارائه و مسیر اقدامات آینده نیز تقدیم علاقمندان گردد. دبیرخانه این کنفرانس با استفاده از نظرات اندیشمندانی که آثار خود را ارائه داده‌اند، دستگاه‌های همکار و شما فرهیختگان روی  نکاتی به شرح زیر تاکید می‌کند:

۱. ‌دبیرخانه کنفرانس با جدیت کار خود را ادامه داده، با یک کار علمی، متناسب و مستمر تا ۲۰ اسفند ماه ۹۹ آثار را دریافت، داوری و مقالات برگزیده را برای تقدیر و انتشار انتخاب کند.

۲. از دیدگاه‌های مطرح شده در کنفرانس، که از  غنای بالایی برخوردار بود، با کمک اندیشمندان همراه  و دستگاه‌های همکار در دبیرخانه، کتاب دیدگاه ها آماده‌سازی و منتشر گردد.

۳. این اقدامات شایسته، پیرامون مکتب شهید سلیمانی که موجب تحرک علمی و فرهنگی در جهان شد، استمرار پیدا کرده هر ساله متناسب با ظرفیت‌های موجود برای این مهم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

۴. شهید سلیمانی  قهرمان بی‌بدیل صلح و عدالت در منطقه و جهان است. برای الهام بخشی این مفهوم باید کار مستمر صورت گیرد.

۵. جدای از اقدامات ارزنده دستگاه‌های فرهنگی و علمی در جهان پیرامون تبیین شخصیت این شهبد بزرگ، برای شناخت و تبیین جهانی نیاز مبرم به یک کار مردمی مبتنی بر نخبگان با رویکردی علمی و فرهنگی لازم است. از این رو پیشنهاد می‌شود تا ائتلافی از نخبگان در جهان برای معرفی این قهرمان اسلامی شکل گیرد.

۶. براساس دیدگاه اندیشمندان، روی چند مخاطره تاکید شد که نیاز است تا دستگاه‌های علمی و فرهنگی در جهان اسلام برای آن تدبیر کنند:

*اقدامات خردمندانه و به دور ازشعار گرایی برای تبیین درست از شخصیت شهید سلیمانی و جلوگیری از تحریف آن

*جلوگیری از گسست در جامعه اسلامی میان ملت ها و ضرورت اقدامات بایسته برای تقویت مسیر هم افزایی و همبستگی در مسیر منافع امت اسلامی

*خطر بزرگ حضور و نفوذ فرهنگی صهیونیسم و خط سازش درکشورهای اسلامی بسیار جدی گرفته شده، ضمن مقابله هوشمندانه با آن، این خطر بزرگ به کشورهای اسلامی و جوامع نخبگی گوشزد شود.

۷. ساخت ادبیات مفهومی و روایی مناسب از شهید سلیمانی و ترسیم ابعاد مختلف مکتب شهید سلیمانی برای کتاب‌های درسی و آموزشی و تلاش در جهت بسترسازی برای تمدن نوین اسلامی جدی گرفته شود.

۸. تربیت انسان های فرهیخته در تراز تمدن نوین اسلامی با استفاده از  اندیشه، معارف و الگو سازی از شهید سلیمانی در جهت تحقق آینده مطلوب در سایه تمدن نوین اسلامی و  بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه و برنامه‌ریزی برای دبیر خانه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha