• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8203-03883
  • خبرنگار : 90002

جعفر تورنده‌جاني: بيان داستان‌هاي فلسفي و عرفاني به كودكان و نوجوانان، نوعي جهش تربيتي و فكري را در آنان ايجاد مي‌كند

ارتباط مسائل عرفاني و اخلاقي با ادبيات كودك و نوجوان، مي‌تواند به وسيله‌ي نويسنده و به طرق غيرمستقيم و ناخودآگاه اعمال شود. جعفر تورنده‌جاني ـ نويسنده ادبيات كودك و نوجوان ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: بهترين شيوه‌ي ارتباط مسائل عرفاني با ادبيات كودك، به طريق غير مستقيم است. يعني كودك و نوجوان به انگيزه‌ي كسب لذت، اقدام به خواندن يك داستان مي‌كنند و ضمن بهره‌گيري از لذت حاصل از حوادث داستان مي‌توانند در لايه‌هاي دروني آن متوجه يك پيام فلسفي و اخلاقي شوند. اين نويسنده تاكيد كرد: ادبيات كودك و نوجوان شاخه‌ي تخصصي است كه پرداختن به مسائل اخلاقي و عرفاني در آن تخصص مضاعفي را مي‌طلبد. يعني نويسنده بايد آگاهانه به موضوعات فلسفي بپردازد. داستان‌هاي كهن ما با اين آگاهي ارتباط تنگاتنگي داشتند. يعني عارفان ما براي بيان نيات و مضامين خود از قالب داستان استفاده كرده‌اند. وي با تاكيد بر اينكه بيان داستان‌هاي فلسفي و عرفاني به كودكان و نوجوانان نوعي جهش تربيتي و فكري را در آنان ايجاد مي‌كند، گفت: ادبيات كهن ما از پشتوانه‌ي غني فكري و فلسفي برخوردار است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha