• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8503-04804
  • خبرنگار : 71078

مهدي مظلومي: نمي‌دانيم چه خوب و چه بد است! «زندگي به شرط خنده» در سخت‌ترين مقطع 10سال اخير تلويزيون توليد ‌شد

مهدي مظلومي:
نمي‌دانيم چه خوب و چه بد است!
«زندگي به شرط خنده» در سخت‌ترين مقطع 10سال اخير تلويزيون توليد ‌شد

كارگردان « زندگي به شرط خنده» گفت: اين مجموعه به دليل نبود و نداشتن شاخص‌هاي مشخص براي برنامه‌سازي، در سخت‌ترين مقطع 10 سال اخير تلويزيون توليد مي‌شود.

مهدي مظلومي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون «‌ايسنا» افزود: در مقطع كنوني به عنوان سازندگان برنامه، نمي‌دانيم كه چه خوب است و چه بد. چرا كه به عنوان مثال پرداختن به برخي مسايل تا سال گذشته اشكالي نداشت، ولي آلان طرح آن در برنامه ايراد دارد.

وي افزود: از سال 74 در تلويزيون مشغول فعاليت هستم و به جرات مي‌گويم كه اكنون سخت‌ترين مقطع براي برنامه‌سازي است. به گونه‌اي كه فكر نمي‌كنم بعد از « زندگي به شرط خنده» سريال 90 قسمتي ديگر ساخته شود.

مظلومي با بيان اين كه حدود 40 درصد انتظار من از اين سريال برآورده شده است، تصريح كرد: به عنوان كسي كه طرح اوليه « زندگي به شرط خنده»‌ را داد، مسير دل‌خواهم براي ساخت اين سريال طي شد و شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه حال و هواي « زندگي به شرط خنده» به سمت كنوني كشيده شد.

وي افزود: اين شرايط مشكل ما به عنوان برنامه‌ساز و سازمان صدا و سيما بود و بيننده تقصيري ندارد. بنابراين تلاش كرديم كه كار قابل قبولي را ارايه دهيم.

كارگردان « زندگي به شرط خنده» با رد استفاده از تيپ‌هاي سريال‌هاي مختلف در اين اثر اظهار كرد: استفاده از « خشايار» به اين طرز فكر دامن زد. از ابتداي كار همه به جز من و لولايي با استفاده مجدد از خشايار در سريال مخالف بودند. ولي برايم مهم نبود كه به استفاده از يك تيپ تكراري متهم شوم.

وي درباره‌ي تيپ خشايار اضافه كرد: « خشايار» تيپ جذابي بود و ظرفيت استفاده مجدد را داشت. البته خداحافظي خوبي هم نداشت. چرا كه در سريال « زير آسمان شهر 3» يك مهره‌ي كاملا سوخته بود. من به دليل علاقه‌ي شخصي خود به اين تيپ هميشه حسرت مي‌خوردم، چون حس مي‌كردم كه ظرفيت دوباره مطرح شدن را دارد.

مظلومي در ادامه گفت: تيپ خشايار پايه‌اي براي ايجاد ارتباط و جذابيت است. يعني دقيقا به خاطر حضور خشايار است كه « كاراكتر» هاي جذابي در اين سريال وجود دارد.

كارگردان « زندگي به شرط خنده» در پاسخ به اين پرسش كه آيا كنش و واكنش‌هاي لازم بين خشايار و تيپ‌هاي ديگر به وجود آمده است، اظهار كرد: اين ارتباط، ايجاد شده است. چرا كه هر كدام از « كاراكتر‌»‌ها خود را دارند و كم بيش آمده است كه مخاطبان بگويند كه از «‌كاراكتر»‌ي بدشان مي‌آيد كه اين مورد، خيلي برايم مهم است.

وي ادعا كرد:‌از ابتداي پخش « زندگي به شرط خنده» مردم هيچ وقت نمي‌گفتند كه اين سريال بد است بلكه از شروع آن عقيده داشتند كه كيفيت كار در حال افزايش است البته طي چنين روندي از ابتدا در برنامه‌ي ما بود بگونه‌اي كه با شيب كندي، سير صعودي را طي و در اوج، سريال را تمام كنيم.

مظلومي گفت: در حدود اين 15 قسمت باقيمانده از مجموعه، فكر مي‌كنم به نقطه‌اي مي‌رسيم كه در پايان « زندگي به شرط خنده» بينندگان دوست داشته باشند كه اين مجموعه را باز هم ببينند.

وي اضافه كرد: اگر اين اتفاق بيفتد، كارمان را درست انجام داده‌ايم. چرا كه پخش اين برنامه در بدترين زمان يعني اسفند ماه آغاز شد، سپس با تعطيلات نوروز و ماه محرم مصادف شد البته با بي‌مهري‌هاي زيادي مواجه شد، با اين وجود گله نكردن مردم در ابتداي كار از من و بازيگران سريال، موفقيتي برايم است. اكنون ابراز رضايت مردم،‌ روز‌به روز بيشتر مي‌شود كه حتي واكنش مخاطبان به كارهاي قبلي من اين طور نبود.

مظلومي افزود: حدود 30 قسمت اول سريال‌هاي قبلي‌ام، واكنش‌هاي خيلي بد و منفي را مي‌ديديم، با وجود آن كه در بهترين زمان و شبكه پخش مي‌شد و بهترين شرايط توليدي مهيا بود.

وي با بيان اين كه براي من ايجاد لحظات شاد و نه مسخره براي مخاطب مهم است، خاطرنشان كرد: در سريال‌هاي من همه چيز جدي و اغراق در حد متعارف است. يعني مرز بين كاريكاتور و رئال است. البته يك جاهايي رعايت اين مرز« از دستمان در رفته است كه در آن بحثي نيست.»

مظلومي درباره‌ي تيپ‌هاي سريال گفت: سعي كرديم كه آدم ها باورپذير باشند تا سوژه‌هاي مطرح شده، باورپذير و تاثيرگذار شوند در حالي كه اگر اين مسايل خيلي هجو و فكاهه مطرح مي‌شد، تنها اثري لحظه‌اي داشت.

وي در ادامه درباره‌ي استفاده از يك فضا براي ساخت « زندگي به شرط خنده» گفت: در همه‌ي كارهايم سعي كردم، به اين مساله بپردازم كه اگر عناصر در جاي خود به كار گرفته نشوند بازدهي خوبي ندارند و به نتيجه‌ي درستي عملكرد آنها ختم نمي‌شود. در كارهاي قبلي خود اين مساله را در فضاهايي چون فرودگاه و مجله نشان دادم و دراين مجموعه در قالب محيط خانه به آن پرداختم.

مظلومي افزود: در اين خانه عمدتا افراد به علت نبود روابط وعناصر درست، بيكار و ول هستند و شخصي مثل جهان ( با بازي يوسف تيموري) را مي‌بينيم كه عليرغم اين كه تلاش مي‌كند ولي بيكار است و بهرام ( با بازي رضا داوودنژاد) عشق بازيگري است. ولي استعداد و فيزيك لازم را ندارد و اگر با اين شرايط بازيگر شده است شايد به خاطر پارتي‌بازي و حضور پدرش در اين عرصه است.

كارگردان « زندگي به شرط خنده» با بيان اين كه سعي كرديم فضاي خانه به گونه‌اي متنوع طراحي شود اظهار كرد: فكر نمي‌كنم استفاده از يك فضا آزار بصري مخاطب را موجب شده باشد و هيچ كدام از مخاطبان هم به من نگفته‌اند كه فضاي خانه، خسته كننده شده است.

مظلومي در پايان گفت: به دكور اهميت زيادي مي‌دهم بنابراين در يك خانه هم با ايجاد تنوع در طراحي مي‌توان كار كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha