• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8604-14820

خسرو سينايي: حفظ تاريخ و زمانه از دستاوردهاي سينماي مستند است

خسرو سينايي: 
حفظ تاريخ و زمانه از دستاوردهاي سينماي مستند است

خسرو سينايي حفظ تاريخ و زمانه براي آيندگان را يكي از دستاوردهاي مهم سينماي مستند دانست.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين كارگردان سينماي ايران كه روز گذشته ـ 24 تير ماه ـ در نخستين نشست علمي كاربردي "پرتره" در سينماي مستند، سخن مي‌گفت، هدف از ساخت مستندي چون "كوچه پاييز" را كمك به حفظ تاريخ و انتقال آن به آيندگان دانست و افزود: مشكل اجتماعي ما اينست كه تاريخ ما گم شده و از دست رفته ما نمي‌دانيم پدرانمان چه كرده‌اند، يكي از دستاوردهاي سينماي مستند اين است كه زمانه را براي آيندگان و فرزندانمان حفظ كند، بنابراين معدودي از افراد مي‌دانند كه روزي يك گالري با عنوان هنرجديد در اين شهر بوده و شروع ارتباط‌هاي هنري و شكل‌گيري فضاهايي در ذهن بسياري از هنرمندان سرشناس امروزي از آنجا شكل گرفته است.

كارگردان "عبور از مرز نمي‌دانم" درباره ارتباط فرم آثارش با شخصيت‌هايي كه درباره آنها فيلم ساخته است، ‌گفت: "فرم" هر فيلم بستگي به شخصيت فردي دارد كه قصد دارم درباره او كار كنم مثلا چون "ژازه" در وجودش مقداري "سورئاليته" بود، پس در اين فيلم توانسته‌ام به چنين فرمي نزديك بشوم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين برنامه كه در سالن مجموعه‌ي فرهنگي هنري آسمان فرهنگستان هنر برگزار مي‌شد، محمد ابراهيم جعفري، علي‌اكبر صادقي درباره‌ي دو فيلم "كوچه پاييز" ( خسرو سينايي) و "معماي پيكاسو" (هالزي ژرژ كلوزو) صحبت كردند.

محمد ابراهيم جعفري نقاش نيز در ابتداي نشست درباره فيلم "معماي پيكاسو" گفت: شما از يك شاعر نمي‌توانيد، بخواهيد در همان لحظه كه در مقابلتان نشسته است، شعري بسرايند اما "پيكاسو" مقابل دوربين "كلوزو" به خلق اثر و آفرينش نقاشي موفق شده است.

علي اكبر صادقي انيميشن ساز نيز با اشاره به تحت تاثير گرفتن از تماشاي فيلم معماي پيكاسو تماشاي اين اثر را به دانشجويان هنر توصيه كرده و گفت:‌ ديدن چنين آثاري براي تمام كساني كه در راه هنر قدم بر مي‌دارند بسيار موثر و آموزنده خواهد بود، من به عنوان نقاش و بيننده خيلي لذت بردم.

جعفري هنر را به عنوان امري كه قابليت تبديل "واقعيت" به "واقعه" دارد توصيف كرد و افزود: هنر در اوج خود به شعر نزديك مي‌شود و اين فيلم اينگونه بود.

سينايي نيز در ادامه، هماهنگي كامل صدا،‌ موسيقي و تصوير در فيلم معماي "پيكاسو" را مثال زدني دانست و افزود: سينما به عنوان هنري تركيبي از ابتدا قابليت‌هاي فراواني براي خود متصور شده و امروزه نيز خلق آثاري چون ويدئو كليپ‌ها بخشي از توانايي هنر هفتم را به رخ مي‌كشد.

كارگردان "عروس آتش" هم با اعتقاد براينكه اصولا فيلمساز اجراي كار سوژه‌اش نيست، بلكه سوژه‌ دستمايه‌اي براي فيلمساز مي‌شود كه نظر خودش را بوسيله‌ي آن مطرح كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha