• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۰۷:۰۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91042816860

گفت‌وگو با ايسنا:

مبلغي: بي‌حالي و بي‌تفاوتي نسبت به ماه رمضان كنار گذاشته شود

مبلغي: بي‌حالي و بي‌تفاوتي نسبت به ماه رمضان كنار گذاشته شود

رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با بيان اين‌كه «بايد نسبت به ماه رمضان تحولي در انسان به وجود آيد» گفت: بايد بي‌رغبتي، بي‌حالي، بي تفاوتي و كم‌اهميتي نسبت به ماه رمضان را كنار گذاشت.

رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با بيان اين‌كه «بايد نسبت به ماه رمضان تحولي در انسان به وجود آيد» گفت: بايد بي‌رغبتي، بي‌حالي، بي تفاوتي و كم‌اهميتي نسبت به ماه رمضان را كنار گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با ارزيابي از آثار تربيتي و اجتماعي ماه رمضان و روزه‌داري افزود: ماه رمضان به دليل اين‌كه محل تراكم همه امكانات معنويت‌ساز است از ارتباط چندلايه با خداوند گرفته تا اعطا و نشر رحمت ويژه از سوي خداوند و قرار گرفتن شب ويژه‌اي به نام شب قدر، يك فرصت استثنايي است.

وي خاطرنشان كرد: ماه رمضان با تمام اين ويژگي‌ها و شاخصه‌ها فرصتي استثنايي براي ارتقاي معنوي و كمال‌يابي و دوري از جرم و گناه و غفلت و حركت به سمت كمالات روحي و تقرب به خداوند است كه نمونه و نظيري ندارد.

رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با اشاره به اين‌كه «اين ماه با اين ويژگي‌ها مي‌تواند همه فرو غلتيدن‌هاي انسان به گناه، غفلت‌ها و بي‌توجهي‌ها را قدرتمندانه از بين ببرد» گفت: ماه رمضان انسان را از حيث معنوي بازسازي و به روز مي‌كند و از افتادن در مسير غلط جلوگيري كرده و او را به نقطه صفر و جايگاه معنوي عودت مي‌دهد.

مبلغي با برشمردن دو كاركرد اساسي براي ماه مبارك رمضان افزود: يك كاركرد آن از ميان برداشتن غفلت‌ها و وضعيت‌هاي منفي پديد آمده براي انسان و بردن او به مرحله ماقبل اين وضعيت‌هاي منفي است و كاركرد دوم آن حركت دادن انسان به كمالات ويژه و گشودن چشم‌هاي دل و بازكردن فضاهاي جديد معنوي و انديشه‌اي فراروي انسان است.

وي تصريح كرد: اين ماه با اين مولفه‌هاي چندگانه كه هم رحمت ويژه خداوند ويژه انسان‌ها و هم نوعي رفتار منظم معنويت‌بخش به همراه دعا و نيايش است، هنگامي مي‌تواند در انسان تاثيرگذار باشد كه از خود انسان يك تحول نسبت به ماه رمضان ايجاد شود.

اين پژوهشگر مسائل ديني با اشاره به اين‌كه «هر تحولي از خود انسان شروع مي‌شود» گفت: مادامي كه در درون انسان تحولي به وجود نيايد، هيچ عامل بيروني‌اي نمي‌تواند او را متحول كند. هرچند اين عامل بيروني عاملي مثل ماه رمضان باشد. بنابراين بايد تحول در انسان در قبل ماه رمضان رخ دهد، تا بتواند از آثار و بركات اين ماه بهره‌مند شود.

مبلغي يادآور شد: آن‌هايي كه گلايه مي‌كنند چرا ماه رمضان در ما تاثير نمي‌گذارد، پاسخ اين است كه بايد در قبال ماه رمضان يك تحول در انسان انجام پذيرد كه اين تحول چند مولفه دارد كه بايد آن‌ها را شناخت و با تحقق بخشيدن به آن‌ها در جايگاه مستعد و پذيراي تحول‌آفريني‌ها و تاثيرگذاري ماه رمضان قرار گرفت.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس اولين مولفه را درك و معرفت درست به جايگاه ماه رمضان عنوان كرد و افزود: كسي كه چنين دركي را از ماه رمضان ندارد طبيعي است كه اين ماه در او تاثير نمي‌گذارد. بخشي از روايات و سفارش‌هاي معصومين در توصيف ماه رمضان در پي آن است كه شناخت لازم را نسبت به اين ماه در انسان‌ها ايجاد كند، بنابراين بايد به صورت يك معرفت در انسان اين نگاه به ماه رمضان تحقق پيدا كند.

وي ادامه داد: مولفه دوم ايجاد استعداد در روح و روان انسان است، يعني انسان بايد نسبت به ماه رمضان در قلب و دل خود يك آمادگي و استعداد ايجاد كند و آن عبارت است از اين‌كه با ميل و رغبت به سمت ماه رمضان به پيش برود و مستقبل ماه رمضان باشد و اين نياز به يك تلاش دارد كه روح را آماده كند.

رييس پژوهشگاه‌ مطالعات تقريبي با بيان اين‌كه «بسياري از افراد از چنين استعداد روحي و قلبي نسبت به ماه رمضان برخوردار نمي‌شوند» تصريح كرد: بايد بي‌رغبتي، بي‌حالي، بي‌تفاوتي و كم‌اهميتي نسبت به ماه رمضان را كنار گذاشت.

مبلغي مولفه سوم را يك مولفه رفتاري دانست كه مجموعه‌اي از رفتارها را در درون خود جاي داده است و افزود: ماه رمضان داراي شب و روز است و هر دوي آن‌ها داراي ارزش و مهم هستند. روز ظرف روزه و شب ظرف دعا كردن است، اگر كسي رفتار خود را مديريت نكند و صرفا امساك از طعام كند، اما بسياري از رفتارهاي نامناسب و ناسازگار كه با فلسفه ماه رمضان ناسازگار است را مرتكب شود، چنين انساني اثرات اين ماه را خنثي كرده است.

وي يادآور شد: اگر ما از شب‌هاي ماه رمضان بهره نگيريم و روزها به گناهاني مشغول شويم و نسبت به ماه رمضان بي‌تفاوت و غافل باشيم، طبيعي است كه نفس خود را مديريت نكرده‌ايم و بدون شك آن بهره و اثرگذاري را از اين ماه دريافت نخواهيم كرد.

اين پژوهشگر مسائل ديني با بيان اين‌كه «انجام رفتارهاي متناسب در جهت بهره‌گيري از فرصت‌هاي اين ماه مولفه چهارم در تنظيم رفتارها و مديريت آن است» گفت: اگر اين مولفه‌ها رعايت شود، ماه رمضان مي‌تواند در انسان تحول ايجاد كند. بخشي از رفتارهاي ما در ماه رمضان ادعيه‌ها هستند، دعا شخصيت انسان را متحول مي‌كند البته اگر دعا تنها لق‌لقه زبان نباشد بلكه از يك اميد، حسن‌ظن، توجه به رحمت خدا و اعتماد به او برخيزد و به صورت قطعي در انسان تاثير مي‌گذارد.

مبلغي خاطرنشان كرد: مشكل ما اين است كه دعاها را در اين ماه به صورت ظاهرسازي و صورت‌سازي‌ها، فارغ از محتوا و بدون پشتوانه اعتماد به خدا و توجه و حسن ظن به او برگزار مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه «بايد دعاهايمان در اين ماه از دل بجوشد و بر زبان جاري شود» گفت: اگر اين رفتارها با علم، آگاهي و اراده صورت گيرد، ماه رمضان يك ماه استثنايي خواهد بود كه در انسان اثر مي‌گذارد و گذشته‌هاي او را تصفيه مي‌كند و آينده او را تضمين مي‌سازد، در غير اين صورت نه گذشته‌‌ها تصفيه و نه آينده‌اي براي او رقم خواهد خورد و انسان در يك مسير رو به بدتر شدن قرار خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha