• جمعه / ۳۰ تیر ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91043017896

گفت‌وگو با ايسنا:

يك كارشناس مسايل مذهبي: روزه قدرت دوري از حرام‌هاي الهي را در انسان تقويت مي‌كند

يك كارشناس  مسايل مذهبي: روزه قدرت دوري از حرام‌هاي الهي را در انسان تقويت مي‌كند

يك كارشناس حوزه و دانشگاه با اشاره به فوايد روزه گفت: روزه‌دار با محروميت خود از لذت‌هاي مادي و با عمل كردن به اعمال اين ماه خود را به خداوند نزديك مي‌كند.

يك كارشناس حوزه و دانشگاه با اشاره به فوايد روزه گفت: روزه‌دار با محروميت خود از لذت‌هاي مادي و با عمل كردن به اعمال اين ماه خود را به خداوند نزديك مي‌كند.

راضيه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره روزه گرفتن و برترين كارهاي اين ماه با بيان اين‌كه «كرامت خاصي در اين ماه به افراد داده مي‌شود كه حتي خوابيدن هم عبادت محسوب ‌شده و مورد قبول خداوند است» اظهار كرد: روزه جزء تكاليفي است كه بر تمامي امت‌هاي گذشته نيز واجب شده به طوري كه در سوره بقره آيه 183 تاكيد شده كه "روزه بر شما واجب است، همانطور كه بر امت‌هاي گذشته واجب بوده و اين دستور براي آن است كه شما از هواهاي نفساني پاك و پرهيزگار شويد."

اين كارشناس مسائل مذهبي و تربيتي همچنين درباره فوايد روزه افزود: روزه باعث مي‌شود كه شخص بتواند نفس خود را كنترل كند به طور مثال فردي كه مبتلا به شهوت زياد خوردن است با نگه داشتن خود از خوردن مي‌تواند نفس خود را تقويت كند و يا فردي كه مبتلا به انواع گناهان در گفتار و رفتار باشد مي‌تواند با كنترل نفس خود اين گناهان را كنار بگذارد.

وي در ادامه با اشاره به نقش روزه در تطهير روح اظهار كرد: روزه گرفتن تصفيه نفس، برطرف كردن عيب‌ها، دور شدن قلب و روح انسان از پليدي و تلفيق روح و اراده انسان كه باعث تعادل غرايز مي‌شود، را به همراه دارد چراكه انسان از تمام خواسته‌ها و حتي نيازهاي طبيعي خود چشم‌پوشي مي‌كند بنابراين روزه قدرت دوري از حرام‌هاي الهي را در انسان تقويت مي‌كند.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با برشمردن برترين اعمالي كه در ماه رمضان مي‌توان انجام داد، گفت: اين ماه به دليل عظمتي كه دارد پاك شدن نفس و تهذيب را براي انسان به همراه دارد، مهم‌ترين كارهايي كه مي‌توان براي پاك شدن نفس در اين ماه انجام داد عبارتند از: خواندن قرآن كه با تدبر باشد و نيز انواع و اقسام دعاهايي كه به طور غيرمستقيم انسان را به فكر گرسنگان، برهنگان، اسيران، فقيران و بيماران مي‌اندازد و تمام مسايل امور مسلمين را بيان مي‌كند، همچنين تمامي مسائل فرهنگي، سياسي و اجتماعي جامعه را در برمي‌گيرد كه باعث توجه به قيامت مي‌شود.

محمدزاده در ادامه به خواندن دعاي افتتاح اشاره كرد و گفت: نكته بارزي كه در اين دعا وجود دارد و خواندن آن در هر شب ماه مبارك رمضان تاكيد شده بحث ياد امام و توجه به امام زمان(عج) است؛ ما در روايات‌ داريم كه افضل اعمال انتظار فرج، يعني انتظار براي گشايش در تمامي كارها است.

وي در ادامه درباره ساير اعمال روزه گفت:‌ خواندن صحيفه سجاديه، همچنين دعاي هنگام ديدن ماه كه در تمامي ماه‌ها به خصوص در اين ماه تاكيد بيشتري شده است به نوعي ما را به پديده‌هاي طبيعي كه جزء آفريده‌هاي مطيع خداوند هستند توجه مي‌دهد.

محمدزاده در پايان با بيان اين‌كه «ماه رمضان، ماه پاك شدن از گناه و پذيرش توبه انسان هم ناميده شده است» تاكيد كرد: اگر انسان مومن بخواهد آثار اين ماه در وجود او باقي بماند بايد تمامي اعمال را با معرفت انجام دهد حتي اگر يك آيه از قرآن را مي‌خواند همراه با تدبر باشد تا بر آنها اثر مثبت و پايدار بگذارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha