• شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۱ / ۰۷:۰۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91043118370
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

عاشقان؛ ماه خدا از راه ‌رسيد ... ماهي که عبد به دنبال معبود و عاشق به دنبال معشوق مي‌گردد

عاشقان؛ ماه خدا از راه ‌رسيد ... ماهي که عبد به دنبال معبود و عاشق به دنبال معشوق مي‌گردد

پس از طي شدن دو ماه پرخير و برکت رجب‌المرجب و شعبان‌المعظم، ماه خدا از راه رسيد، ماهي که عبد به دنبال معبود و عاشق به دنبال معشوق مي‌گردد.

پس از طي شدن دو ماه پرخير و برکت رجب‌المرجب و شعبان‌المعظم، ماه خدا از راه رسيد، ماهي که عبد به دنبال معبود و عاشق به دنبال معشوق مي‌گردد.

ماه باز شدن درهاي رحمت الهي به سوي بندگان الهي و ماه ميهماني حضرت حق. تنها ماهي که خداوند متعال به خاطر شرف و برتري‌اش از آن در مصحف شريف خود نامبرده است، رمضان است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مورد معني رمضان در کتب لغت معاني مختلفي آمده است. اما بهترين معني براي اين واژه را از حديث زيباي پيامبر ذکر مي‌کنيم آنجا که حضرت مي‌فرمايند: «رمضان؛ رمضان ناميده شد، زيرا گناهان را مي‌سوزاند. پس رمضان به معني سوزاندن است.» در مورد عظمت و بزرگي اين ماه بزرگ حضرت علي(ع) مي‌فرمايند: «نگوييد رمضان، چون شما نمي‌دانيد رمضان چيست؟ هرکس که رمضان بگويد بايد صدقه داده و به عنوان کفاره آن کلمه روزه بگيرد. بلکه بگوييد شهر رمضان چنانکه خداوند در قرآن اينگونه فرموده است».

پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايند: «ماه رمضان ماه عظيمي است؛ مضاعف مي‌شود در آن حسنات و محو مي‌شود، در آن سيئات و بلند مي‌گردد در آن درجات. ماهي است که اولش رحمت است و ميانش مغفرت و آخرش آزادي از آتش دوزخ». همچنين حضرت در جاي ديگر مي‌فرمايند: «درهاي آسمان در شب اول ماه رمضان گشوده مي‌شود و تا آخرين شب اين ماه بسته نمي‌شود بدبخت واقعي کسي است که اين ماه را پشت سر بگذارد و گناهانش آمرزيده نشود».

در مورد اعمال ماه مبارک رمضان در مفاتيح الجنان اعمال زيادي ذکر شده است که خوانندگان گرامي را جهت خواندن و انجام اين اعمال به مراجعه به اين کتاب معرفي مي‌نماييم، اما به طور کلي اعمال ذيل در ماه رمضان وارد شده است.

1- روزه که از واجبات بر مؤمنين مي‌باشد. روزه وسيله‌اي است جهت تربيت روح و روان انسان. البته، روزه مختص بدن نيست بلکه روزه زبان، چشم، نفس، قلب، روح و سر نيز ضروري مي‌باشد. روزه زبان عبارتست از: محافظت و نگهداري زبان از دروغ و غيبت و تهمت و امثال اين‌ها.

روزه چشم عبارتست از: خودداري نمودن چشم از نگاه کردن به مناظر ممنوعه و حرام. روزه گوش عبارتست از: خودداري کردن از شنيدن سخنان لغو و بيهوده و غيبت و... روزه نفس که عبارتست از: ترک آرزوها و آمال دنيوي و ترک شهوات نفساني، روزه قلب که عبارتست از: تخليه قلب از محبت دنيا و زينت‌هاي آن. روزه روح عبارتست از: تخليه آن از آرزوي نعمت‌هاي اخروي. روزه سر عبارتست از: قطع نمودن از غيرخدا و باز داشتن روح و روان از غير او. پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايند: «روزه سپري در برابر آتش است. روزه بگيريد تا تندرست شويد. براي هر چيزي زکاتي است و زکات بدن‌ها روزه‌داري است.»

2- قرائت قرآن: در احاديث آمده است که ماه رمضان بهار قرآن است. امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «با قرآن به استقبال قرآن برويد. ضمن اينکه ثواب قرائت يک آيه از قرآن در ماه مبارک رمضان برابر است با يک ختم قرآن در ماه‌هاي ديگر.»

3- دعا و استغفار: ماه رمضان ماه دعا و استغفار است. روايت شده که امام زين‌العابدين(ع) در اين ماه جز به دعا و تسبيح و استغفار و تکبير لب نمي‌گشود. چراکه طبق فرموده پيامبر(ص): «دعاي روزه‌دار ردّ نمي‌شود.»

4- خواندن ادعيه مخصوص ماه مبارک رمضان که در هر روز و براي تعقيبات نماز وارد شد. مثل دعاي يا علي يا عظيم... و دعاي اللهم ادخل علي... و دعاي افتتاح و دعاي سحر و دعاي افطار و...

5- غسل نمودن در اين ماه که ثواب بسيار دارد.

6- خواندن نمازهاي مخصوص ماه مبارک رمضان

7- افطار که از لحظات بسيار معنوي در ايام رمضان است. خداوند در اين زمان هزار هزار کس يعني يک ميليون نفر را در هر روز از ماه رمضان از آتش جهنم نجات مي‌دهد. ضمناً يکي از اعمال پسنديده و خوب ماه رمضان افطاري دادن به روزه‌داران است که طبق روايت از امام صادق(ع) آمده است که افطاري دادن در ماه رمضان اجر کسي را دارد که 30 بنده مؤمن را آزاد کرده باشد.

8- سحر: پس از افطار، سحر هم از لحظات پر معنويت ايام رمضان مي‌باشد که ادعيه و اعمال مخصوص دارد. در حديثي آمده است که (حق تعالي و ملائکه صلوات مي‌فرستند بر آن‌ها که استغفار مي‌کنند در سحرها و سحري مي‌خورند) خواندن نماز شب و نافله، دعا و استغفار و... هم از اعمال سحر مي‌باشد.

9- نيکي در حق مؤمنان، صله رحم، رسيدگي به درماندگان و مستحقان، صدقه و انفاق، خواندن نمازهاي واجب و مستحبي، صلوات بر پيامبر(ص)، دعا در حق مؤمنان و گذشتگان، قرائت قرآن و ادعيه، استغفار، يتيم نوازي و... از اعمال اين ماه مبارک است.

اميد است مؤمنان از اين ماه پر برکت بهره کافي ببرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha