• شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91043118371

/ماه رمضان و آثار و بركات آن/

يك استاد دانشگاه: تشنگي و گرسنگي ماه رمضان يادآور روزهاي قيامت است

يك استاد دانشگاه: تشنگي و گرسنگي ماه رمضان يادآور روزهاي قيامت است

يك استاد دانشگاه گفت: ماه مبارك رمضان نزد خداوند از برترين ماه‌ها است و برنامه‌اي كه براي اين ماه در اسلام آمده براي سعادت و خوشبختي انسان در دنيا و آخرت برنامه‌ريزي شده است.

يك استاد دانشگاه گفت: ماه مبارك رمضان نزد خداوند از برترين ماه‌ها است و برنامه‌اي كه براي اين ماه در اسلام آمده براي سعادت و خوشبختي انسان در دنيا و آخرت برنامه‌ريزي شده است.

زهرا البرزي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: دستوراتي كه دين اسلام براي ما بيان كرده و به خصوص در اين ماه تاكيد زيادي بر انجام آن‌ها شده اثرات فردي و اجتماعي زيادي براي ما انسان‌ها به همراه دارد، از جمله اثرات فردي كه مي‌توان يادآور شد اين است كه گرسنگي و تشنگي ماه رمضان، يادآور قيامت است و ما با تحمل اين‌گونه سختي‌ها راحت‌تر مي‌توانيم مراحل 50 گانه قيامت را پشت سر بگذاريم.

وي در ادامه با اشاره به آثار فردي اين ماه مبارك افزود: در اين ماه مي‌توانيم توبه واقعي از گناهان گذشته را تجربه كنيم، اين ماه بهترين فرصت براي دعا كردن و خواستن از خداوند است زيرا خداوند فرمود: ادعوني استجب لكم، بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را و اين ماه بهترين فرصت براي انجام اين كار است.

البرزي در ادامه با اشاره به اين‌كه «براي دعا كردن بايد شرايطي را رعايت كرد» افزود: بايد لقمه‌هاي ما در كل سال به خصوص در اين ماه حلال باشد و با حضور قلب همه توجه ما به سوي خالق يكتا باشد با رعايت اينگونه شرايط براي اجابت دعا نيمي از راه را رفته‌ايم.

اين استاد دانشگاه درباره كارهايي كه در اين ماه تاكيد بر انجام آن‌ها شده، گفت: استغفار و طلب آمرزش كردن از خداوند است كه بر روي روحيه و رفتار انسان‌ها اثر زيادي دارد، سجده زياد كه در اين ماه تاكيد زيادي بر انجام آن شده كه از بار گناهان انسان‌ها كم مي‌شود، تلاوت قرآن، قرآني كه همراه با تدبر باشد و همه ما انسان‌ها در اين ماه بايد زبان، چشم و گوش خود را از تمامي مواردي كه منع شده مانند نگاه به نامحرمان، غيبت، تهمت و اينگونه موارد نگه داريم و درود فرستادن بر پيامبر كه سفارش زيادي بر آن شده، اين‌ها كارهايي است كه در اين ماه تاكيد زيادي بر انجام آن‌ها شده است.

البرزي در ادامه به آثار اجتماعي اين ماه مبارك اشاره كرد و گفت: مساله حسن خلق جزء كارهايي است كه در اين ماه سفارش به انجام آن شده كه اين رفتار خوب باعث احترام به بزرگ‌ترها و كوچك‌ترها مي‌شود كه تاثيرات فراواني روي جوانان و نوجوانان دارد و باعث تبليغ دين هم مي‌شود.

وي اضافه كرد: صله رحمي كه در اين ماه تاكيد فراواني بر آن شده باعث مي‌شود كه افراد در رفت و آمدها با مشكلات نزديكان خود بيشتر آشنا شوند و به مشكلات همديگر رسيدگي كنند، از ديگر مواردي كه تاثير اجتماعي زيادي دارد رفتار كارفرما و كارگر است كه بايد در طول سال عدالت برقرار باشد ولي در اين ماه به دليل معنويت خاصي كه وجود دارد تاكيد بيشتري بر انجام آن شده و خداوند خواسته به ما بفهماند كه اسلام ديني است كه تمام جنبه‌هاي زندگي را در نظر دارد.

اين استاد دانشگاه در پايان گفت: برنامه‌ريزي بيشتري براي استفاده از اين ماه داشته باشيم فرصت‌هاي پيش آمده را بشناسيم و ارزش‌گذاري كنيم يكي از اهداف اين ماه رسيدن به تقوا است، هركس در اين ماه مبارك به ميزان توانايي خود بايد برنامه‌ريزي داشته باشد و ذكرهايي كه در اين ماه سفارش شده را از مرحله زباني به مرحله قلبي و سپس عملي برساند و اين دعاها بايد در تمام طول سال ملكه ذهن انسان‌ها شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha