• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050100004

ميرصانعي در گفت‌وگو با ايسنا: رفتارهاي خوب در ماه رمضان را هميشگي كنيم

ميرصانعي در گفت‌وگو با ايسنا: رفتارهاي خوب در ماه رمضان را هميشگي كنيم

مدير مدرسه علميه مجد گفت: بايد با برنامه‌ريزي مناسب حداكثر استفاده را از فيوضات ماه مبارك رمضان ببريم و رفتارهاي خوب را در خود به رفتارهايي هميشگي و عادي تبديل كنيم.

مدير مدرسه علميه مجد گفت: بايد با برنامه‌ريزي مناسب حداكثر استفاده را از فيوضات ماه مبارك رمضان ببريم و رفتارهاي خوب را در خود به رفتارهايي هميشگي و عادي تبديل كنيم.

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرصانعي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: ماه مبارك رمضان در سال به منزله اصلي‌ترين و مركزي‌ترين قسمت سال براي هر انسان مسلماني به حساب مي‌آيد زيرا اين ماه مي‌تواند براي افراد خيلي سرنوشت‌ساز باشد و دوران آتي آن‌ها را به طور كلي متحول كند.

وي تاكيد كرد: اساسا و به طور كلي ارتباط با خدا نقطه‌ بسيار مركزي و محور اساس حركت انسان است و آن تعيين‌كننده امورات و شئونات زندگي بشر است.

ميرصانعي ادامه داد: مثلا حس رسيدگي به هم‌نوعان در قالب كمك به ايتام، فقرا، كاهش آمار جرم و جنايت و مسائلي از اين قبيل يكي از نمودهاي بسيار برجسته گرايش به تقويت شئونات جمعي است كه برگرفته از احساس تقربي است كه به ويژه در ماه مبارك رمضان در انسان نسبت به خدا ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به روايتي از حضرت اميرالمومنين علي (ع) در نهج‌البلاغه، گفت: انسان بايد ابتدا تقوا را تحصيل كند زيرا همان ما را حفظ مي‌كند و اين به معناي اين است كه ارتباطات، حيات و توفيقات ما و همچنين همان تقوايي كه در ابتدا تحصيل كرده‌ايم در ما اثر متقابل دارد و آن فضاهاي جديد از توفيقات و بركات كه در مقابل ما باز شده است را همان تقواي اوليه حفظ مي‌كند.

مدير مدرسه علميه مجد اظهار كرد: طبيعي است اگر انسان بتواند در فضاي ماه مبارك رمضان كاري كند كه در بعضي از عادات و برخوردهاي خوبش به يك تعميق مناسبي برسد و آن‌ها را در نفس خود ملكه و پايدار كند آن‌ها به صورت ريشه‌دار در وجود وي به رفتاري عادي تبديل خواهند شد.

ميرصانعي گفت: همچنين ان‌شاءالله افراد مي‌توانند با مراجعه به علما و دانشمندان ديني و بهره گرفتن از آنان ذخيره خوبي را از اين ماه به دست آورند.

وي گفت: ما بايد در فرصت ماه مبارك رمضان كه حس خداگرايي انسان تشديد يافته است، تمام آذوقه‌هاي معنوي و آنچه كه در طول سال نياز ما براي حركت به سوي كمال است را ذخيره كرده و در وجودمان آن‌ها را ماندگار كنيم و اين ماندگاري براي كسي محقق خواهد شد كه براي اين ايام برنامه‌ريزي داشته باشد و از فكر عادي، عرفي و سطح پايين به اين فرصت الهي فراتر رفته و بتواند از آن ذخيره خوبي برگيرد.

مدير مدرسه علميه مجد حضور در كلاس‌هاي اخلاقي، تربيت‌هاي خاص و تحت استاد بودن را از جمله مباحثي دانست كه بايد در طول سال به ويژه در ماه مبارك رمضان نسبت به آن‌ها توجه ويژه‌اي شود و گفت: متاسفانه در جامعه ما اين شكل از كار به صورت يك فرهنگ در نيامده و در حال حاضر ما به شدت از اين ناحيه آسيب خورده و مي‌خوريم.

ميرصانعي اظهار كرد: ما فكر مي‌كنيم كه برنامه‌هاي تلويزيون و ديگر رسانه‌هاي جمعي مي‌توانند جاي كلاس‌هاي تربيتي مناسب در عرصه آموزش ديني را بگيرند در حالي كه در خيلي از مواقع نه تنها اينگونه نيست، بلكه بعضا آثار و تبعات منفي نيز خواهند داشت و ما بايد بدانيم كه كسب چنين تربيتي با سريال‌هاي تلويزيوني و محصولات اين‌چنين تحقق نمي‌پذيرد بلكه آنچه كه از طريق اين برنامه‌ها حاصل مي‌شود تنها يك حس زودگذر در انسان و يك موج در جامعه ايجاد مي‌كنند.

مدير مدرسه علميه مجد گفت: البته شايد اينگونه برنامه‌ها به ظاهر خيلي خوب باشند ولي ما بايد در آن‌ها لااقل اين معنا و مفهوم را برسانيم كه اگر مي‌خواهيم استواري و استقامت پيدا كنيم تا به مسير كمال‌طلبي و سعادت‌طلبي و نرساندن ضربه به ديگران برسيم نياز به يك دستگاه تربيتي ويژه خود داريم كه اين دستگاه تربيتي صداوسيما نيست زيرا شايد برنامه‌هاي آن تنها يك تاثير كمي در سطح كل جامعه داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha