• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91112515345
  • خبرنگار : 71473

سینا علی‌محمدی: جشنواره‌ی شعر فجر به جریان تبدیل نشده است

سینا علی‌محمدی: جشنواره‌ی شعر فجر به جریان تبدیل نشده است

سینا علی‌محمدی معتقد است، جشنواره شعر فجر نتوانسته است به یک جریان شعری در شعر معاصر تبدیل شود.

سینا علی‌محمدی معتقد است، جشنواره شعر فجر نتوانسته است به یک جریان شعری در شعر معاصر تبدیل شود.

این شاعر و از برگزیدگان دروه چهارم جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این جشنواره اظهار کرد: به نظر من، برگزاری جشنواره شعر فجر از برگذار نشدن آن بهتر است و برگزاری این جشنواره در میان منظومه‌های فجری که وجود دارد، جای تقدیر دارد، ولی واقعیت این است که جشنواره شعر فجر در این هفت دوره نتوانسته است به یک جریان در شعر معاصر تبدیل شود.

او افزود: جایزه‌ها و جشنواره‌هایی مثل کنگره شعر و قصه بندرعباس و جشنواره شب‌های شهریور در حوزه شعر جوان از نمونه‌هایی بوده که موفق بوده‌ و توانسته‌اند چهره‌هایی را به عرصه ادبی معرفی کنند، اما جشنواره شعرفجر این‌گونه نبوده است و برگزیده‌های خود را فراموش کرده و در طول سال یک بار در ماه رمضان یادشان می‌افتد و برگزیده‌ها را دعوت می‌کند و حمایت‌ مادی و یا حمایت‌های دیگری از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

علی‌محمدی همچنین گفت: یکی از اشکلات جشنواره شعر فجر آن است که این جشنواره هر سال به یک شکل برگزار شده و شکل برگزاری آن مبتنی بر سلایق بوده است. اما مثلا در جشنواره فیلم فجر که 31 دوره برگزار شده است، یک فرمت مشخص وجود دارد.

این شاعر ادامه داد: جشنواره شعرفجر به یک آیین‌نامه و اساس‌نامه مشخصی نیاز دارد که باید توسط شاعران و همه گروه‌ها ادبی تهیه شود و در حال حاضر تکلیف‌مان با این جشنواره مشخص نیست؛ یک عده دورهمی دارند جشنواره شعر فجر را برگزار می‌کنند.

او اضافه کرد: جشنواره شعر فجر باید ویترین شعر امروز و یک سال شعر ما باشد، مثل جشنواره فیلم فجر که ویترین یک سال سینمای ایران است.

سینا علی‌محمدی همچنین با بیان پیشنهادی درباره نوع برگزاری جشنواره شعر فجر گفت: بهترین حالت نوع برگزاری جشنواره شعر فجر این است که در قالب شب‌های شعر و به صورت باشکوهی برگزار شود.

او در ادامه اظهار کرد: البته جشنواره شعر فجر فجری‌ترین جشنواره‌یی است که برگزار می‌شود؛ به این معنی که در این جشنواره واقعا مفهوم فجر وجود دارد و همه شاعران آن انقلابی هستند، اما در سینما یا تئاتر یک‌سری شؤونات رعایت نمی‌شود.

علی‌محمدی افزود: البته از طرفی ممکن است نگرانی‌هایی هم در جشنواره شعر فجر وجود داشته باشد که همه گروه‌ها و سلایق حضور نداشته باشند.

این شاعر درباره داوری‌های این جشنواره نیز اظهار کرد: برای داوری‌ها یک‌سری کلیات وجود دارد که براساس آن‌ها عمل می‌شود، اما در نهایت سلیقه و نوع ارتباط داوران با یک اثر می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

علی‌محمدی همچنین با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: به عقیده من، جشنواره شعر فجر و موسیقی فجر می‌توانند با هم ادغام شوند، چرا که همراه و همگام هستند، بخصوص در بخش ترانه که امکان بیش‌تری برای این اتفاق وجود دارد و می‌تواند باعث استقبال بیش‌تر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha