• جمعه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91111307463
  • خبرنگار : 71473

فاضل نظری: سطح جشنواره‌ی شعر فجر باید تغییر کند

فاضل نظری: سطح جشنواره‌ی شعر فجر باید تغییر کند

فاضل نظری معتقد است، شبیه جشنواره‌ی شعر فجر ده‌ها جشنواره‌ی دیگر وجود دارد و برای همین سطح این جشنواره‌ باید تغییر کند و رقابت در سطح حرفه‌یی‌تری قرار گیرد.

فاضل نظری معتقد است، شبیه جشنواره‌ی شعر فجر ده‌ها جشنواره‌ی دیگر وجود دارد و برای همین سطح این جشنواره‌ باید تغییر کند و رقابت در سطح حرفه‌یی‌تری قرار گیرد.

این شاعر و عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: برای این جشنواره تا کنون اقدام‌هایی از سوی رضا حمیدی، دبیر علمی جشنواره، صورت گرفته است تا جشنواره رقابتی شود و بعد از برگزاری جلساتی این اتفاق صورت گرفته است،‌ اما سطح این رقابت میان جوانان است.

او در ادامه افزود: یکی از اقدام‌هایی که برای سال آینده مورد نظر است، ورود آثار به شکل کتاب به جشنواره است که این اتفاق می‌تواند سطح رقابت و جشنواره را بالاتر ببرد، چرا که الآن شبیه جشنواره‌ی شعر فجر ده‌ها جشنواره‌ی دیگر وجود دارد، اما این جشنواره می‌تواند در سطح حرفه‌یی‌تری قرار گیرد و کسانی که کتاب اول و یا چندمین کتاب خود را منتشر کرده‌اند، وارد جشنواره شوند.

نظری همچنین درباره‌ی برخی معیارهای شورای علمی جشنواره‌ی شعر فجر برای بررسی آثار، اظهار کرد: شورای علمی خود به طور مستقیم در داوری‌ها دخالت نمی‌کند، اما معیارهایی برای ارزیابی آثار دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هندسه و ساختار شعر، موسیقی‌های چندگانه‌ی شعر، توجه به عناصر اصلی شکل‌دهنده‌ی شعر، عناصر محتوایی و عواطف و خیال شعری اشاره کرد.

این شاعر همچنین با اشاره به این‌که برخی دوره‌های جشنواره شعر فجر با افول روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: در دوره‌های گذشته نوعی تقسیم‌بندی محتوایی برای آثار وجود داشت که باعث شد دو دوره از جشنواره‌ی اول تا پنجم دچار افول شود و امروز آن اتفاق یک تجربه در اختیار برگزارکنندگان جشنواره قرار داده که کسی به فکر آن تقسیم‌بندی نباشد.

نظری در ادامه اضافه کرد: البته باید گفت بخشی از آن افول طبیعی بود و به نظرم به طور کلی روند جشنواره‌ی شعر فجر رو به رشد بوده و دستاوردهای تازه‌ای داشته است. جشنواره‌ی امسال هم می‌تواند نسبت به سال گذشته موفق‌تر باشد که البته باید در عمل این اتفاق را ببینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha