• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91111609388
  • خبرنگار : 71473

عرفان نظرآهاری: جشنواره‌ی شعر فجر فرصتی برای شاعران ناشناخته است

عرفان نظرآهاری: جشنواره‌ی شعر فجر فرصتی برای شاعران ناشناخته است

عرفان نظرآهاری معتقد است جشنواره‌ی شعر فجر فرصتی برای شاعران ناشناخته است که خود را معرفی کنند.

عرفان نظرآهاری معتقد است جشنواره‌ی شعر فجر فرصتی برای شاعران ناشناخته است که خود را معرفی کنند.

این شاعر ادبیات کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی داوری‌ها در این دوره‌ی جشنواره‌ی شعر فجر اظهار کرد: برندگان شعر فجر می‌توانند هم از میان افراد شناخته‌شده و هم از میان افراد ناشناخته باشند و مطمئنا این امکان در داوری شعر فجر وجود دارد که شاعران شناخته‌نشده معرفی شوند؛ اتفاقی که در سال‌های قبل افتاده است و شاعرانی از شهرستان‌ها جزو برنده‌ها بودند که کم‌تر شناخته شده بودند و بعد از برنده شدن توانستند خود را از فضای شهرستان بالاتر بیاورند و شناخته‌تر شوند.

نظرآهاری همچنین درباره‌ی برگزاری جشنواره‌ی شعر فجر گفت: جشنواره‌ی شعر فجر یکی از ده‌ها جشنواره‌ی ادبی است که در کشور برگزار می‌شود و در جایگاه خود جشنواره‌ی ارزشمندی است. این جشنواره با توجه به سطح وسیع فعالیتش تعداد زیادی از سلایق را در خود دارد و انگیزه‌ی بیش‌تری را برای مخاطبان ایجاد کرده است و همین موضوع می‌تواند موجب شود تا توجه مسؤولین به شعر جلب شود که این اتفاق مطمئنا در پیش‌برد فرهنگ مؤثر است.

این عضو هیأت داوران هفتمین جشنواره‌ی شعر فجر ادامه داد: امسال سعی شده است هم از کسانی که در زمینه‌ی ادبیات کلاسیک و دانشگاهی فعال‌اند، در هیأت داوران استفاده شود و هم از افرادی که خودشان شاعرند. بعضی از داوران ممکن است به شاعری شناخته نشوند، اما شعرشناس و ادیب‌اند. به عنوان مثال در بخش شعر کلاسیک از آقایان یاحقی و خرمشاهی که شعرشناس هستند، استفاده شده است.

این شاعر همچنین درباره‌ی داوری در بخش کودک و نوجوان که خود در آن حضور دارند، اظهار کرد: در این بخش من به همراه آقایان رحماندوست و کشاورز حضور داریم که در این بخش هم به دنبال آن هستیم که هم نگاه کلاسیک و دانشگاهی و هم نگاه شاعر وجود داشته باشد.

او ادامه داد: در بخش کودک و نوجوان سعی بر این است که به نگاه‌های نوتر و کسانی که در زبان و ذهن‌شان تازگی‌های بیش‌تری دارند، رأی داده شود‌؛ روالی که در سال گذشته هم وجود داشته است، یعنی کسانی که آثارشان به دنیای کودکی و نوجوانی نزدیک باشد و به نیاز دنیای امروز بچه‌ها پاسخ دهند، امتیاز بالاتری می‌گیرند.

نظرآهاری همچنین درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های مختلف ادبی عنوان کرد: هرچقدر تعداد جشنواره‌های ادبی بیش‌تر شود‌، باعث خوشحالی است، چرا که می‌تواند به علایق مختلف پاسخ‌گو باشد.

او افزود: هرچقدر به شعر به عنوان نماد فرهنگ بیش‌تر توجه شود، توجه به زیبایی‌، لطافت و انسان است و این موضوع می‌تواند توجه نخبگان و عموم مردم را به شعر جلب کند. در جامعه‌ای که شعر محترم است، انسان و روح انسانی محترم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۱-۱۶ ۱۹:۴۵

به نظر من این‌قدر جشنواره شعر برگزار کردن، ... است! شعر که چیز شاقی نیست. در ضمن در جشنواره‌ها داورها هر کس را که شناختند یا با ایشان دوست باشند، انتخاب می‌کنند! می‌توانم قسم بخورم!