• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91111609847
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

پیام وزیر ارشاد به جشنواره‌ی شعر فجر

پیام وزیر ارشاد به جشنواره‌ی شعر فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هفتمین جشنواره شعر فجر اظهار کرد: شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است. پیشینیان ما گنجی گوهربارتر از دفترهای حکمت‌آمیز شعر برای ما باقی نگذاشته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هفتمین جشنواره شعر فجر اظهار کرد: شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است. پیشینیان ما گنجی گوهربارتر از دفترهای حکمت‌آمیز شعر برای ما باقی نگذاشته‌اند.

به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن کامل پیام سیدمحمد حسینی به شرح زیر است:

«شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است. پیشینیان ما گنجی گوهربارتر از دفترهای حکمت‌آمیز شعر برای ما باقی نگذاشته‌اند. آنان همه آن‌چه را که آموخته و دریافته بودند و یا خود تجربه کرده‌ بودند، بر پر مرغان سخن بستند و در آسمان حکمت و معرفت، به پرواز درآوردند. شعر فارسی، زبان معنویت و اخلاق و تربیت است و آشنایی بیش‌تر با این زبان، انس بیش‌تر با اخلاق و عرفان و معنویت است. بدین‌روست که هر خدمتی به شعر فارسی، خدمت به حیات معنوی انسان‌هاست، و هر دفتر شعری که به خانه‌های مردم می‌رود، پیکی از عالم معنا به سوی مردمان است.

شاید هیچ کشوری در جهان نباشد که به اندازه ایران، مهد ذوق‌ورزی و سخن‌سرایی باشد. این اهتمام شگفت، از آن‌روست که ایران، از دیرباز سرزمین حکمت و معرفت بوده است و شاعران فارسی‌گو، مصداق این سخن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام‌اند که «همانا شعر از حکمت است.» بر صاحبان ذوق سلیم و شاعران عزیز است که قدر این نعمت بزرگ را بدانند و آن را در راه گسترش اخلاق و معنویت به کار گیرند. بحق، زبانی که در اصلاح و تربیت و بیان حقیقت، می‌چرخد، همچون شمشیری است که در میدان جهاد به جولان درآمده است و دشمنان خدا را به خاک مذلت می‌افکند. تاریخ اسلام سرشار از قصیده‌های بلند و غزل‌های آبدار و رباعیات دلربا در مدح حقیقت و ذم جهل و تاریکی است. تا آن هنگام که شعر و شاعری بر همین سیر و سلوک باشد، شاعران را مقامی است بلند و ارج و اجری است بی‌پایان.

ادبیات، گنجینه تجربه‌ها و آموخته‌ها و داشته‌های ایرانی است. هرچه آموختیم، در این خزانه عرشی، اندوختیم تا دست ‌به‌ دست، به آنان رسد که تشنه معنا و شیفته معرفت‌اند. ادبیات، فقط دستور و قافیه‌دانی و هنر متن‌خوانی و مضمون‌پردازی نیست. هر دفتر شعر که به بازار سخن می‌آید، جهانی است سرشار از اشارت‌های پیدا و پنهان به معشوق سرمدی. تا این عشق و آن معشوق هست، زبان ایرانی، شعر تر می‌گوید و سخن نغز به میان می‌آورد.

شعر در ایران، هیچ‌گاه به محاق نرفت و هرگز خزان ندید. در ایران، رقیبانی چون داستان و رمان، نه جا بر او تنگ کردند و نه از یاران و همراهانش کاستند. انقلاب شکوهمند اسلامی، بر فرّ و شکوه آن افزود و اکنون به یمن وجود شاعرانی بزرگ و نکته‌سنج و تعهدمدار، بهار شعر و ادب فارسی را به تماشا نشسته‌ایم. دولت خدمت‌گزار، هر گونه خدمت و احترام به ذوق ایرانی را، تکلیف الهی خود می‌داند و هر چه از کارخانه ذوق و شعور ایرانی مسلمان سر زند، سرمایه‌ای هنگفت به شمار می‌آورد.

خدای را شکر و سپاس می‌گزاریم که جشنواره بین المللی شعر فجر، در هفتمین منزل سلوک خود، به قله‌هایی سرافراز دست یافته است و جامه توفیق بر تن دارد. این همه را از عنایات الهی و توجهات حضرات معصومین (ع) می‌دانیم و یقین داریم که:

از رهگذر خاک سر کوی شما بود

هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha