• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91112816740
  • خبرنگار : 71473

محمود حبیبی کسبی:

جشنواره‌ی شعر فجر با جشنواره‌های ادبی دیگر تفاوتی ندارد

جشنواره‌ی شعر فجر با جشنواره‌های ادبی دیگر تفاوتی ندارد

محمود حبیبی کسبی معتقد است، در حال حاضر جشنواره شعر فجر با جشنواره‌های ادبی دیگر تفاوتی ندارد.

محمود حبیبی کسبی معتقد است، در حال حاضر جشنواره شعر فجر با جشنواره‌های ادبی دیگر تفاوتی ندارد.

این شاعر و از برگزیدگان دوره چهارم جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جشنواره شعر فجر اظهار کرد: جشنواره شعر فجر از دوره سوم خود تا حدودی جنبه رقابتی پیدا کرد و هویت آن از دوره سوم به بعد شکل گرفت و تا قبل از آن، جشنواره جنبه رقابتی نداشت.

او در ادامه عنوان کرد: جشنواره شعر فجر در معرفی چهره‌های جدید خیلی موفق نبوده است و معمولا همان افرادی که در جشنواره‌های دیگر برگزیده می‌شوند، در این جشنواره هم برگزیده هستند. این جشنواره صرفا یک برنامه افتتاحیه و اختتامیه است؛ در حالی‌که جشنواره زمانی می‌تواند موفق باشد که در حاشیه‌اش کارگاه‌های علمی مختلفی مثل کارگاه ترجمه‌، نقد ادبی‌، ادبیات کهن و... برگزار شود. جشنواره فقط دادن یک‌سری جوایز به برگزیدگان نیست؛ بلکه این فقط یکی از برنامه‌های جشنواره‌هاست.

حبیبی گفت: یک جشنواره زمانی کامل می‌شود که از زاویه کاملی برنامه‌ریزی شده باشد و همچنین بتواند بازخورد درست و مثبتی در جامعه ایجاد کند.

او در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر جشنواره شعر فجر مثل جشنواره‌های ادبی دیگر است و تفاوت آن تنها در جوایز ریالی‌اش است که بیش‌تر از جشنواره‌های دیگر است. تفاوت جشنواره را اسم آن مشخص نمی‌کند؛ بلکه تفاوت در کارکرد و نتیجه مشخص می‌شود و باید این را پرسید که جشنواره شعر فجر در این شش‌ - هفت سال گذشته چه تغییری در جامعه ادبی ما ایجاد کرده است؟

این شاعر در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره هیأت داوران جشنواره شعر فجر اظهار کرد: متأسفانه یک‌سری چهره‌های ادبی در کشور هستند که بدون آن‌که کارنامه ادبی موفقی داشته باشند، صرفا به خاطر روابط‌، داوران همیشگی و چهارفصل جشنواره‌های ادبی شده‌اند و شبکه به هم مرتبط جشنواره‌های کشور به گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که آن‌ها در این جشنواره‌ها دبیر و داور شوند.

او ادامه داد: در جشنواره شعر فجر در بعضی سال‌ها تفاوت امیدوارکننده‌ای مثل دور چهارم در ترکیب هیأت داوران ایجاد شد و چهره‌های جدیدی وارد شدند.

حبیبی کسبی همچنین درباره هیأت داوران جشنواره شعر فجر امسال اظهار کرد: در جشنواره امسال هم این تلاش شده است که چهره‌های متفاوتی وارد شوند. داوران در این دوره بیش‌تر آکادمیک و دانشگاهی هستند که این اتفاق خوبی است، اما باز هم این انتخاب به نوعی یک‌سویه است، چون عموم شرکت‌کنندگان جشنواره جوانان هستند و چهره‌های آکادمیک با شعر جوانان سر و کار ندارند و این می‌تواند باعث شود که فقط یک‌سری از کارها مورد تقدیر قرار گیرند.

او در ادامه افزود: من پیشنهادم این است که هیأت داوران تلفیقی از چهره‌های آکادمیک و شاعران جوان باشند، چرا که شاعران جوان شعر همسالان خود را بهتر می‌شناسد‌، اما در هر صورت ترکیب هیأت داوران در این دوره قابل احترام است.

حبیبی گفت: جشنواره شعر فجر همچنین قرار بود طوری باشد که شاعران پیشکسوت رغبت کنند در آن شرکت کنند که این اتفاق تا حدودی افتاده، اما نه آن‌قدر که توقع بوده است.

این شاعر همچنین پیشنهاد داد که کتاب‌های چاپ‌شده و آماده چاپ در جشنواره مورد بررسی قرار گیرند تا جشنواره شعر فجر هویت کتابی پیدا کند و این بخش وارد جشنواره شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha