• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92041911980

مدیرعامل خبرگزاری مهر:

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران محملی برای فعالیت سیاسی بود

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران محملی برای فعالیت سیاسی بود

رضا مقدسی در زمان شکل‌گیری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در روزنامه‌ی «قدس» کار می‌کرد و در این انجمن نیز عضو بود. او درباره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران معتقد است که این انجمن محملی برای انجام فعالیت‌های سیاسی بوده و این موضوع مشکل اصلی انجمن بوده است.

رضا مقدسی در زمان شکل‌گیری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در روزنامه‌ی «قدس» کار می‌کرد و در این انجمن نیز عضو بود. او درباره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران معتقد است که این انجمن محملی برای انجام فعالیت‌های سیاسی بوده و این موضوع مشکل اصلی انجمن بوده است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به حضورش در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از ابتدای فعالیت آن، اظهار کرد: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فقط یک پوسته‌ی صنفی داشت و در اصل، فعالیتی که مسوولان وقت انجمن، انجام می‌دادند در راستای اهداف سیاسی بود و ما بارها شاهد این رفتار‌ها بوده‌ایم. به‌عنوان مثال، فکر کنم در انتخابات دوره‌ی سوم انجمن بود که آقای مزروعی ریاست انجمن را برعهده داشت. من و تعدادی از دوستان از روزنامه‌های غیر زنجیره‌یی برای شرکت در انتخابات مجمع کاندیدا شدیم؛ اما متأسفانه اجازه‌ی حضور در انتخابات به ما داده نشد و اسم ما از لیست کاندیداها حذف شد. هر چقدر هم تلاش کردم با آقای مزروعی درباره‌ی این موضوع صحبت کنم، موفق نشدم. با این حال، ما در مجمع حاضر شدیم؛ ولی حتی در جلسه‌ی عمومی مجمع به ما فرصتی برای صحبت داده نشد.

او ادامه داد: سفرهای خارج از کشور نیز یکی دیگر از همین موارد است؛ مسوولان انجمن برای سفرهای خارج از کشور متعددی که می‌رفتند چهره‌های مشخصی را گزینش می‌کردند و با خود می‌بردند. این سفرها منافعی برای نظام نداشت و بیشتر در قالب جنگ نرمی که در پازل عوامل خاص اطلاعاتی دشمن بود، قرار می‌گرفت. تمام این اتفاق‌ها در بستر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران رخ می‌داد.

مقدسی با اعتقاد به این‌که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از ابتدای شکل‌گیری‌اش دچار مشکل بوده است، گفت: انجمن صنفی از ابتدای شکل‌گیری درباره‌ی به حد نصاب رسیدن تعداد اعضا و شکل‌گیری‌ انتخابات، مشکل داشت. افرادی که در ابتدای شکل‌گیری انجمن در آن حضور داشتند، می‌توانند گواهی چنین امری را بدهند، اما چون تعدادی از افراد در آن زمان با وزارت کار رابطه‌ی خوبی داشتند، توانستند روی این موضوع سرپوش بگذارند و مشکلات انجمن صنفی از همان زمان آغاز شد. به همین دلیل، انجمن صنفی نتوانست در آخرین مجمع خود به حد نصاب برسد.

این عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با بیان این‌که انجمن براساس اساسنامه، خودبه‌خود منحل است، اظهار کرد: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نتوانست مجمع عمومی و مجمع فوق‌العاده‌ی خود را به حد نصاب برساند و عملا به‌دلیل همین ضعف و با تمام شدن مهلت قانونی، دچار انحلال شده است.

وی درباره‌ی موضوع بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، توضیح داد: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به‌دلیل انحلال نمی‌تواند دوباره بازگشایی شود. البته افرادی که بحث انجمن صنفی را مطرح کرده‌اند، سخنان ما را به‌گونه‌ای انعکاس می‌دهند که گویی ما دشمن فعالیت صنفی هستیم. در صورتی که هیچ‌ کسی نیست که درآمدش از فضای کار رسانه باشد و دغدغه‌ی صنفی نداشته باشد. باید اشاره کنم که مدیریت یک انجمن صنفی حتما باید برعهده‌ی شخصی باشد که محل درآمدش از آن صنف است، اما مدیریت انجمن صنفی برعهده‌ی آقای مزروعی بود که همان زمان، کارمند وزارت نیرو بود.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در پاسخ به این‌که چرا با انجمن صنفی شکل‌گرفته پس از انحلال آن، همکاری نکردید؟ گفت: بعد از انحلال آن انجمن، یک انجمن صنفی دیگر شکل گرفت؛ اما متأسفانه دوستان ضعیف عمل کردند. من به‌دلیل این‌که تمایل و وقت لازم برای پیگیری این موضوع نداشتم، اطلاع خاصی از فعالیت‌های انجام‌شده توسط این انجمن ندارم. از نظر من، باید یک تشکل فراگیر که تمام اعضای آن دغدغه‌ی صنفی داشته باشند، تشکیل شود.

مقدسی تأکید کرد: افراد نباید انگیزه‌های سیاسی خود را وارد کار صنفی کنند. این درست است که هر فرد دارای گرایشات سیاسی است، اما در موضوع فعالیت صنفی، هر کسی با هر فکر و گرایش سیاسی باید فقط به فعالیت‌های صنفی فکر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha