• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93023019272
  • خبرنگار : 71191

کاخ «عشرت‌آباد» موزه می‌شود

کاخ «عشرت‌آباد» موزه می‌شود

رییس شورای شهر تهران گفت: عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» پس از بازسازی، به موزه‌ی دهه‌ی فجر تبدیل می‌شود.

رییس شورای شهر تهران گفت: عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» پس از بازسازی، به موزه‌ی دهه‌ی فجر تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از بازدیدی که اواخر سال گذشته احمد مسجدجامعی از کاخ عشرت‌آباد واقع در میدان سپاه تهران داشت‌ و به‌دنبال موافقتی که با سپاه پاسداران برای بازسازی و دادن کاربری فرهنگی به این بنا شد، دستور مرمت و بازسازی این بنا صادر شد‌ و حدود یک‌ماه پیش، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران‌، اختصاص اعتبار برای اجرای طرح مطالعاتی مرمت و بازسازی این بنای تاریخی را در دستور کار قرار داد.

امروز نیز احمد مسجدجامعی در صحن علنی شورای شهر تهران که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ارائه‌ی گزارشی از وضعیت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی در آن حضور داشت،‌ اعلام کرد: امیدوارم عمارت عشرت‌آباد هرچه زودتر و پس از بازسازی، به موزه‌ی دهه‌ی فجر تبدیل شود.

مسجدجامعی خطاب به مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - تأکید کرد: انتظارها از شما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بسیار زیاد است، باید برای تهران که یک شرایط استثنایی دارد‌، توجه‌ها بیشتر شود.

او از سلطانی‌فر به‌عنوان یکی از اعضای هیئت دولت، برای تلاش دولت در راستای برطرف کردن آلودگی هوای تهران تشکر و اضافه کرد‌: آقای زنگنه - وزیر نفت - قول داده است که تهران در سال 93 هوای پاک داشته باشد. همان‌طور که تا کنون شش روز هوای پاک و 52 روز هوای سالم داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، ناصرالدین‌شاه قاجار در بیرون از حصار تهران، مجموعه‌ای ییلاقی برای استراحت و تفریح خود تدارک دیده بود که کاخ اصلی آن به شمس‌العماره شباهت داشت و خانه‌های کوچک اطراف حوض بزرگ مجموعه، هریک تزیینات قابل توجهی داشتند. با انقراض سلسه‌ی قاجاریه، این مجموعه داخل پادگانی محصور و به‌تدریج به عنصری زیادی و دردسرساز تبدیل شد.

این بنا در سال 1346 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و مهم‌ترین تعمیرات را در این مجموعه به سال‌های 1353 تا 1355 مربوط می‌دانند که به‌واسطه‌ی قرار گرفتن در پادگان، دسترسی کارشناسان میراث فرهنگی به آن دشوار بود و این سازمان فقط در سال‌های 1375 و 1381 برای تهیه‌ی نقشه و تعیین حریم کاخ توانست تلاش‌هایی را در این زمینه انجام دهد. هرچند قرار گرفتن این کاخ در محیطی نظامی کافی بود تا در هر دوره، بخش‌هایی از بناهای تاریخی آن تخریب و هرچه بیشتر به وسعت پادگان اضافه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha