• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060104643
  • منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

کشف محوطه‌ای متعلق به اشکانیان در خراسان جنوبی

کشف محوطه‌ای متعلق به اشکانیان در خراسان جنوبی

کاوش در محوطه "کرگه" در شهرستان نهبندان، به کشف سفالینه‌های مربوط به دوره اشکانی، آثار معماری مسکونی و تدفینی منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «احمد حیدری»، سرپرست هیات کاوش محوطه کرگه شهرستان نهبندان، با اعلام کشف محوطه‌ای مربوط به دوران اشکانی در این منطقه، گفت: سازمان میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، برای تعیین حدود محوطه کرگه که در شمال روستای چهار فرسخ و در حد فاصل دو مسیل بزرگ و قدیمی شمال روستا واقع شده است، برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم محوطه را انجام داده است.

او ادامه داد: شهرستان نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی قرار دارد و با توجه به وزش بادهای ۱۲۰روزه، از نظر اقلیم، تابع حوزه سیستان است.  

حیدری افزود: در عملیات میدانی محوطه کرگه بیش از ۳۴ گمانه، خاکبرداری شد که در سه گمانه به آثار معماری مسکونی و تدفینی برخوردیم و از ادامه حفاری در آن ها خودداری شد.

وی تصریح کرد: آثار مکشوفه و سفالینه‌های بدست آمده نشان می‌دهد که محوطه کرگه متعلق به دوره اشکانی است.

این باستان‌شناس با اشاره به وسعت زیاد محوطه کرگه افزود: بر خلاف تصور نخست عرصه این اثر علاوه بر ضلع غربی جاده آسفالته چهار فرسخ - بیرجند، در سمت راست جاده نیز گسترده شده است.

حیدری در ادامه به کشف‌ اشیای داخل این گمانه‌ها اشاره کرد و گفت: در گمانه شماره چهار، در عمق یک و نیم متری تکه‌هایی از یک کاسه منقوش دوره اشکانی در کنار استخوان‌های یک جسد شناسایی، در گمانه شماره ۹، آثار یک سازه احتمالا مسکونی با تخته سنگ‌هایی به بزرگی یک متر با جهت غربی و شرقی و درگمانه شماره ۲۲ که در محوطه شرقی حفر شده است، سنگ‌های لحد یک گور پارتی شناسایی شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد از این محوطه برای سکونت و تدفین استفاده می‌شده است وگورها به شکل تدفین گورخمره‌ای بوده است.

وی با اشاره به ویرانی بسیار آثار به علت فرسایش شدید خاک، اظهار کرد: در سه گمانه‌ای که به معماری و تدفین برخورد کردیم، آثار متلاشی شده ظروف تدفینی به خوبی مشهود بود.  

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha