• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95080503572
  • منبع : نمایندگی قم

واکنش آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به برخی شایعه‌پراکنی‌ها

واکنش آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به برخی شایعه‌پراکنی‌ها

«تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشود، نقل آن ولو به صورت احتمال، گناه کبیره است؛ چیزی که ممکن است بعدا دروغ آن اثبات شود البته اگر راست هم باشد، باید در محکمه ثابت شود و حتی اگر ثابت شود نباید به رواج گناه دامن بزنیم.»

به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی روز چهارشنبه (۵ آبان) در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به آیه افک در سوره مبارکه نور گفت: این آیه به دنبال بیان داستان افک است؛ برخی منافقان یکی از همسران پیامبر را متهم کردند که از جاده عفت بیرون رفته و آن را در مدینه شایع کردند و منافقان نیز فرصت را مغتنم شمرده و گفتند کسی که همسرش اینچنین باشد آیا می‌تواند پیامبر باشد؛ به همین مناسبت ۱۸ آیه نازل شد و نیت منافقان را فاش کرد و ماجرا را شرح داد.

وی با اشاره به واژه فاحشه در این آیه، تصریح کرد: فاحشه به هر عمل زشتی گفته می‌شود، یعنی کسانی که دوست دارند کارهای زشت اشاعه پیدا کند و شایعه‌سازی می‌کنند، عذابی الیم در دنیا و آخرت خواهند داشت؛ الان یکی از این بلاها، همین شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی است؛ در حالی که یکی از توطئه‌های شیطان است و دو عیب بزرگ دارد، اول اینکه آبروی افراد از بین می‌رود و از کاه، که گاهی کاهی هم در کار نیست کوه می‌سازند و دوم اینکه در جامعه اختلاف‌افکنی می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشود، نقل آن ولو به صورت احتمال، گناه کبیره است؛ چیزی که ممکن است بعدا دروغ آن اثبات شود، البته اگر راست هم باشد باید در محکمه ثابت شود و حتی اگر ثابت شود؛ نباید به رواج گناه دامن بزنیم.

وی تاکید کرد: ایجاد اختلاف و نفاق و با آبروی افراد بازی کردن، دو اثر زشت این کار است و مجازات آن در دنیا نیز دامان انسان را خواهد گرفت و به آخرت نیز موکول نخواهد شد.

این مفسر قرآن تصریح کرد: برخی شایعاتی که پخش می‌شود و رادیو انگلستان و صدای آمریکا آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند و درباره آن صحبت و ایجاد بدبینی و سوءظن می‌کنند نشان‌دهنده این است که این مسایل مورد پسند آنان است، در حالی که هیچ چیزی بهتر از سرمایه اعتماد برای جامعه نیست.

این مرجع تقلید همچنین در ابتدای سخنانش با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: ایشان فرمودند که سه چیز است که وقتی وجود داشت بدانید قیامت نزدیک است؛ اول اینکه مراکز صلاح و خوب ویران و مراکز فساد آباد می‌شود؛ دوم اینکه منکرات تبدیل به معروف و معروف تبدیل به منکر و جای خوب و بد عوض می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین از پیامبر(ص) نقل است که زمانی می‌رسد که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند و بعد ادامه دادند از این بدتر هم می شود و زمانی می‌رسد که مردم نه تنها این کار را ترک می‌کنند، بلکه امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند؛ و بدتر از این زمانی است که منکرات در نظرها، معروف و معروف‌ها، در نظرها منکر می شود زیرا اشخاص آنقدر مرتکب خلاف می‌شوند کم کم به آن عادت کرده و خوی آنان می‌شود.

این استاد حوزه اظهار کرد: الان نگاه می‌کنیم چیزهایی مثل بی بندو وباری که ضد ارزش است به نام آزادی معروف می شود، برخی نسبت به اسلام بی اعتنا هستند و اسم آن را تمدن می‌گذارند و مردم متدین را عقب افتاده می‌دانند؛ عده‌ای هستند که مخصوصا در فضای مجازی به این مسایل دامن می‌زنند و اصرار دارند که منکرات، معروف شود و آن را خوب نشان دهند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: سومین نشانه نیز این است که امانت‌ها بازیچه افراد می‌شود، همان طور که شتر در مقابل خار بیابان بازی می‌کند و به آن بی‌اعتناست؛ یعنی با بیت‌المال همانند عمل شتر با علف بیابان انجام می‌دهند؛ لذا فرمودند اگر این مسایل بشود بدانید قیامت نزدیک است و مهلت‌ها برداشته می‌شود البته مراد از قیامت در اینجا قیامت آخرت نیست یعنی بلاهایی شبیه بلاهای آخر عمر دنیا دامان مردم را می‌گیرد و مشکلات زیادی در جوامع ایجاد و آتش جنگ‌ها برافروخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha