• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۹:۲۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95121711538

ملاقات با مسافران پرحاشیه برلین و رم در تهران

ملاقات با مسافران پرحاشیه برلین و رم در تهران

نمایشگاه تعدادی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که قرار بود پیش از این در برلین و رم به نمایش دربیاید و به دلایلی این اتفاق به تاخیر افتاد، در محل این موزه افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه این آثار با حضور مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، سرپرست موزه هنرهای معاصر و برخی از چهره‌های هنری و ادبی عصر سه‌شنبه - ۱۷ اسفند - برگزار شد. از چهره‌های حاضر در این مراسم می‌توان به محمود دولت‌آبادی، علی فرامرزی، غلامرضا نامی، مهدی حسینی، عباس مشهدی‌زاده و ... اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی - مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - درباره این نمایشگاه اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی هستیم که پیش از این قرار بود در برلین و پس از آن در رم برگزار شود، اما به جهاتی و به‌خاطر حاشیه‌هایی به تاخیر افتاد که امیدواریم این نمایشگاه تابستان سال آینده در برلین و بعد از آن در رم افتتاح شود.

او درباره برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر گفت: ما این نمایشگاه را برپا کردیم تا هنرمندان ایرانی و علاقه‌مندان ببینند چه آثاری برای این نمایشگاه انتخاب شده بود. خیلی‌ها می‌گفتند برخی از این آثار عوض شده یا به خارج از کشور رفته و برنگشته است. متاسفانه این‌گونه حاشیه‌ها در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

ملانوروزی همچنین درباره کتاب آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که پیش از این قول چاپ آن در سال ۹۵ داده شده بود، گفت: تمام آثار گنجینه عکسبرداری شده است، اما متاسفانه صحافی تمام نشده و به همین دلیل رونمایی از این کتاب به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد. روزی که من به موزه آمدم نمایشگاهی از آثار چاپ دستی گنجینه موزه هنرهای معاصر برگزار شد که کاتالوگ آن خیلی زود فروش رفت و ما تصمیم گرفتیم همه آثار چاپ دستی را در قالب یک کتاب چاپ کنیم.

وی افزود: بنیاد لاجوردی که مسئول چاپ کاتالوگ آن نمایشگاه بود، در چاپ دوم کاتالوگ از همه آثار چاپ دستی عکسبرداری کرد تا امروز شاهد رونمایی کتاب این آثار که توسط بنیاد لاجوردی گردآوری‌شده باشیم. این آثار حدود یک‌هزار تابلوی چاپ دستی است که بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر به‌شمار می‌رود. گرچه این کتاب در قطع کوچک چاپ شده، اما به‌عنوان یک آرشیو از بخشی از موزه هنرهای معاصر حائز اهمیت است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به این‌که در چاپ این آثار مجبور به سانسور شده‌اند، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط برخی از آثار، ما مجبور شدیم تعدادی از آن‌ها را با یک پوشه سانسور کنیم و بخشی از تابلو را به‌نمایش درآوریم.

ملانوروزی همچنین بیان کرد: امروز در این نمایشگاه آثار ایرانی و خارجی را می‌بینیم که خارجی‌ها با همکاری رئیس موزه برلین و رئیس موزه رم انتخاب شده و کار انتخاب آثار ایرانی برعهده مهدی حسینی بوده است.

در بخش دیگری از این مراسم، غلامرضا نامی - دبیر نمایشگاه مسافران برلین و رم - اظهار کرد: اگر نمایشگاه این آثار در برلین و رم برگزار می‌شد، برای آن‌ها و برای هنر ایرانی مفید بود. البته اعتقاد داریم که این اتفاق هنوز ممکن است روی بدهد. معمولا این نوع نمایشگاه‌ها چندماه زمان می‌برد تا آماده شود، اما ما آن را در مدت ۱۲ تا ۱۳ روز آماده کردیم. به همین دلیل اگر در آن کمی و کاستی وجود دارد، ما را ببخشید. شایسته بود این نمایشگاه کامل‌تر و با اطلاعات بیشتری برگزار شود تا بتواند علاقه‌مندان را سیراب کند.

همچنین در این مراسم، مهدی حسینی - پژوهشگر و هنرمند - درباره حاشیه‌های به‌وجود آمده برای نمایش این آثار در برلین و رم، اظهار کرد: از زمانی که صحبت برگزاری این نمایشگاه در اروپا مطرح شد، حاشیه‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آمد. این‌که چه کسی آثار را انتخاب کرده، چه آثاری انتخاب شده و این‌که اگر از ایران خارج شوند آیا برمی‌گردند یا ممکن است آن‌ها را با نمونه‌های مشابه عوض کنند؟ من از به وجود آمدن این حاشیه‌ها خیلی تعجب کردم، چون قرار بود این نمایشگاه در کشوری برگزار شود که از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همیشه با ما دوست بوده و چنین افکاری اصلا به ذهن اروپایی‌ها نمی‌رسد.

وی افزود: آلمان رابطه اقتصادی خوبی با ما دارد که این رابطه در هر سال متجاوز از ۱۰ میلیون دلار است. به همین دلیل چطور ممکن است تعدادی از آثار گنجینه رسمی یک کشور را قرض بگیرد و پس ندهد یا آن را با نمونه‌های مشابه عوض کند؟ همه این حاشیه‌ها آنقدر بزرگ شد که سبب شد برگزاری نمایشگاه به تاخیر بیفتد.

این پژوهشگر ادامه داد: موزه برلین برای تک‌تک این آثار مکانی را طراحی کرده بود که هنوز هم آن‌ها را از بین نبرده است تا در آینده این نمایشگاه در آنجا برگزار شود. همچنین کتابی برای این کار به زبان‌های فارسی، آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی تدارک دیده شده است. این نمایشگاه رسالتی دارد و آن این است که نشان بدهیم در این مملکت چه می‌گذرد و ما چه چیزهایی در گنجینه‌های‌مان داریم. گنجینه موزه هنرهای معاصر بعد از اروپا و آمریکا بزرگترین گنجینه سبک انتزاعی و آبستره است.

حسینی همچنین به رونمایی از کتاب چاپ آثار دستی گنجینه اشاره کرد و گفت: این آثار کل آثار چاپ دستی گنجینه موزه هنرهای معاصر است. کتاب دیگری که قرار بود به‌عنوان کتاب کل آثار گنجینه رونمایی شود به‌دلیل تاخیر در صحافی به بعد از تعطیلات عید موکول شده است. یک کتاب هم فراهم شده که آثار عکاسی بین‌المللی موزه هنرهای معاصر است که در دست تهیه است. همین‌طور آثار سقاخانه‌ای گنجینه عکسبرداری شده تا در قالب کتاب منتشر شود. چاپ آثار کتاب گنجینه این حربه را از دست کسانی که می‌گفتند در موزه چه خبر است و آثار چه شده، خارج می‌کند.

در بخش بعدی این مراسم، کتاب آثار چاپ دستی گنجینه شامل ۵۰۰ اثر از ۱۶۱ هنرمندان رونمایی شد. قدیمی‌ترین اثر موجود در این کتاب مربوط به سال ۱۸۵۹ میلادی است.

در پایان، نمایشگاه ۳۱ اثر ایرانی و ۳۰ اثر خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان افتتاح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha