• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96022415533
  • خبرنگار : 71191

رئیس ایکوم ایران خبر داد

آغاز داوری موزه‌های برتر سال ۹۵ در دفتر ایکوم ایران

آغاز داوری موزه‌های برتر سال ۹۵ در دفتر ایکوم ایران

داوری انتخاب موزه‌های برتر از نظر مفهومی و در سه بخش کوچک، متوسط و بزرگ عصر یکشنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) توسط داوران و کارشناسان قدیمی موزه‌ها در خانه پروین (ایکوم ایران) آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در نشست خبری روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که عصر امروز (یک‌شنبه) در خانه پروین برگزار شد، رئیس ایکوم ایران با اعلام این خبر گفت: ایکوم یک نهاد غیردولتی است که به دنبال هماهنگی موزه‌ها در سطح کشور فعالیت می‌کند. در این رابطه نهادهای دولتی، عمومی و بخش خصوصی در حوزه‌ موزه‌ را به گونه‌ای با یکدیگر هماهنگ می‌کنیم تا برنامه‌های وسیعی در این زمینه برگزار شود.

محیط طباطبایی اظهار کرد: شورای بین‌المللی موزه‌ها ۷۱ سال پیش تأسیس و ۲۸ اردیبهشت را به عنوان روز جهانی موزه معرفی کرد هر سال نیز یک شعار براساس وظایف پیش روی خود انتخاب می‌کند که به علت مشکلات موجود می‌بینیم این شعار بیشتر حول مسائل مربوط به محیط زیست و حفظ صلح جهانی است و تلاش می‌کند آن شعار را عینیت می‌بخشد.

وی با بیان اینکه امسال نیز یک شعار محوری با عنوان «موزه‌ها و داستان‌های مناقشه‌آمیز، روایت‌های ناگفتنی در موزه‌ها» از سوی شورای جهانی ایکوم انتخاب شده است، گفت: ۴۰ هزار موزه در سراسر دنیا وابسته به این نهاد تلاش می‌کنند این شعار را عملی ‌کنند. از موزه‌ها نیز انتظار می‌رود به عنوان یک نهاد فرهنگی بحث‌های ناگفتنی را به این بهانه مطرح کنند و به نوعی دیگر مناقشات را به مفهوم کلی به یک همگرایی تبدیل کنند، چون هدف نهایی کمیته بین‌المللی موزه ایجاد وفاق ملی و همزیستی بین‌المللی است.  

*اعلام برنامه‌های روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

محیط طباطبایی در ادامه به بیان برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه برای امسال پرداخت.

او توضیح داد: در نخستین برنامه چهارشنبه (27 اردیبهشت) سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه روز جهانی موزه را در موزه ملی ایران برگزار می‌کند. ۳۰ اردیبهشت نیز کمیته هنرهای تجسمی ایکوم در قالب نمایشگاهی آثار تجسمی یکی از هنرمندان را ارائه می‌دهد، که مسئله محیط‌زیست در آن مورد توجه است.

۳۱ اردیبهشت نیز موزه ملی ایران برنامه هشتادمین سال تأسیس را همراه با برگزاری نمایشگاه کلورز با رونمایی از کتاب مرحوم «اسماعیل حاکمی» در برنامه‌های خود دارد. پژوهشگاه مردم‌شناسی نیز در رابطه با موزه‌های مردم شناسی و اهمیت جایگاه آنان در این روز نشستی را برگزار می‌کند که موضوعیت آن موزه‌های مردم‌شناسی است که به لحاظ محتوایی ایکوم ایران معتقد است باید تابعیتی از مردم‌شناسی داشته باشند.

وی ادامه داد: روز یکم خرداد نیز کارگروه کودک در مجموعه نیاوران با دعوت از همه دست‌اندرکاران حوزه کودک در موزه‌ها برگزار می‌شود. نسبت به آنچه هر سال برای این موضوع پیش‌بینی می‌شود، نیز برای اجلاس سال آینده برنامه‌هایی پیشنهاد می‌شود. همچنین فیلم «جورچین» کار مشترک کانون پرورش فکری نیز به نمایش درمی‌آید.

محیط طباطبایی با اشاره به ثبت ناملموس قصه «مهمان ناخوانده» از اجرای این قصه در آن روز نیز خبر داد و گفت: در روز دوم خرداد نیز کاخ گلستان با همکاری انجمن معلولان یک پاراتور معلولان برگزار می‌کند و با توجه به اینکه این بنای تاریخی نیز مانند دیگر بناهاو موزه‌ها امکانات مناسبی برای بازدید معلولان از نظر شنوایی، بینایی، حرکتی ندارد، تلاش می‌کنیم مانند روز کودک و میراث فرهنگی یک روز را برای سال‌های آینده به این حوزه و موضوع اختصاص دهیم.

او برگزاری برنامه‌ای در روز سوم خرداد را اصلی‌ترین برنامه روز جهانی موزه دانست که در خانه هنرمندان و توسط کمیته ملی موزه‌های ایران و با انتخاب موزه‌های برتر برگزار می‌شود و افزود: چهارم خرداد نیز در فضای کتابخانه ملی توسط مرکز اسناد استان فارس یک موزه فرهنگی باز تشکیل می‌شود، پنجم خرداد نیز اختتامیه نمایشگاه هنرمندان خودآموخته که از ۳۱ اردیبهشت در موزه ملی ایران برپا می‌شود، برگزار می‌شود.

به گفته وی، موزه علوم و فناوری نیز در روز ۲۶ اردیبهشت کارگاه ابزاری نجوم کهن در موزه تاریخ علم و فناوری را در خیابان سی تیر برگزار می‌کند.

او همچنین از برگزاری یک کارگاه در روزهای ابتدایی خرداد با حضور متخصصان ایتالیایی در رابطه با هنر معاصر به نام «تأثیر میراث فرهنگی در هنر معاصر» خبر داد.

* مسابقه‌ای برای انتخاب موزه‌های برتر برگزار نمی‌شود

قلی‌نژاد، عضو هیأت اجرایی ایکوم نیز در سخنانی با بیان اینکه شعارهای سالیانه شورای بین‌المللی موزه‌ها یک دامنه بزرگ را تحت پوشش قرار می‌دهد و هر بخش می‌تواند بر اساس سلیقه خود از آن دفاع کند، افزود: چیزهایی که هیچ‌گاه درباره شعار روز جهانی موزه مطرح نشده، این است که باید شیوه دیگر را اتخاذ کند و همین طور گفتنی‌هایی که مجاز به گفتن‌شان نیستیم باید مورد توجه قرار گیرند.

وی هدف اصلی گفت‌وگو را عاملی برای رسیدن به صلح، آشنایی و وفاق دانست و افزود: هدف‌گذاری انتخاب برای موزه برتر بر آن اساس است که هر موزه به نمایندگی از گروه موزه‌ای انتخاب می‌شود، در واقع هیچ مسابقه‌ای برای انتخاب موزه برتر برگزار نمی‌شود.

او توضیح داد: در اسفند هر سال نیز با برگزاری یک نشست با حضور موزه‌های سراسر کشور چارچوب‌ها مطرح و پس از توجیه موزه‌ها به آن‌ها پیشنهاد می‌شود در سایت موزه برتر اطلاعات خود را بارگذاری کنند. معیارهای انتخاب موزه برتر نیز ۱۱ گانه‌اند ودر سه بخش کوچک، متوسط و بزرگ براساس تعداد کارشناسان‌شان انتخاب می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به آغاز داوری‌های انتخاب موزه‌های برتر از عصر امروز (یکشنبه 24 اردیبهشت) با حضور پیشکسوتان میراث فرهنگی و موزه‌ها که صرفا جزو اعضای ایکوم ایران نیستند، گفت: از ایکوم ایران فقط رئیس و بازرس ایکوم فقط حضور دارند و ۵۰ داور این آثار را بررسی می‌کنند. امسال نیز نسبت به سال‌های گذشته تعداد موزه‌های شرکت کننده ۲۰ درصد افزایش داشته است.

قلی‌نژاد افزود: ادبیات اینکه نمی‌خواهیم موزه را عملی کنیم یعنی برای تحقیر کردن هر چیزی از این جمله استفاده شود که «آن یک چیز موزه‌ای است» از سال ۱۹۹۲ تا امروز شعارهای شورای بین‌المللی موزه‌ها تلاش دارد تا این گفتمان را حذف کند، چون موزه مسئولیت‌های روزمره و معاصر را در خود دارد و یک گرایش موزه‌ای و فرهنگ‌گرایانه است که آن را یک رفتار جامعه‌نگر نیز می‌دانیم.

* درست نیست موزه ملی را با  یک موزه در بندرعباس مقایسه کنیم

محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره علت انتخاب مکرر برخی از موزه‌های قدرتمند در حوزه فعالیت‌هایشان مانند موزه ملک به عنوان موزه‌ی برتر بر اساس معیارهای خاص گفت: قطعا درست نیست که بخواهیم موزه ملی ایران را با یک موزه منطقه‌ای در بندرعباس از هر نظر مقایسه کنیم، چون هر کدام از موزه‌ها به تناسب مکان، اعتبار و کارشناس توانسته‌اند خود را سرپا نگه دارند.

او با تأکید بر اینکه موزه برتر به مفهوم بالاتر انتخاب نمی‌شود و در واقع خلاقیت به عنوان یکی از مهمترین بحث‌های آن است، گفت: برای برقراری عدالت نسبی موزه را به بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی تقسیم کرده‌ایم. وظیفه اول ما رصد کردن موزه‌ها در حوزه فعالیت‌هایشان است. مانند یک خانه در جزیره هرمز که پیش از این مقر قاچاقچیان بود و با خریداری، موزه‌ای از مصالح موجود در هرمز در آن راه‌اندازی شد.

* دارالفنون دوباره باید کاربری مدرسه بگیرد

او با تأکید بر اینکه موزه یک نماد پایداری شاخص است، گفت: ایکوم ایران معتقد است، «دارالفنون» باید دوباره به مدرسه تبدیل شود، اما هر بار برنامه‌های مختلفی برای آن مطرح می‌شود و هنوز تعطیل است، این یک مساله مهم است.

وی اضافه کرد: اینکه کسی امروز بتواند دوباره مدرک دارالفنون را داشته باشد بسیار شاخص است. مدرسه‌ای که فضایی ۱۵۰ ساله دارد، در نظام اموزش  وپرورش نیز می‌تواند بسیار حائزاهمیت باشد.
رئیس ایکوم ایران با اشاره به تعطیلی یک نانوائی سنگکی در گذر لوطی صالح یا لزوم کمک‌های شهرداری برای فعالیت دائمی قنادی مینیون در ابتدای خیابان سعدی،افزود: من پس از حدود ۷۰ سال از زمان ساخت خانه پدرم هنوز در این خانه زندگی می‌کنم و هر روز از مکان دبستان و دبیرستانی که در آن با خواهر و برادرهایم درس خواندیم، می‌گذرم. جایی که امروز به یک پارکینگ تبدیل شده‌اند و هیچ تعریفی در آینده در این زمینه برای کودکانم نمی‌توانم داشته باشم.

محیط طباطبایی ادامه داد: امروز اهداف ایکوم آن است که این مکان‌ها سرجای خود باقی بمانند. در واقع ایکوم یک NGO است که نظر خود را ارائه می‌دهد اما هیچ اجباری نمی‌تواند داشته باشد.

* تا فرهنگ ما بند ساعت باشد نه عقربه، اوضاع همین طور است

وی تأکید کرد: معتقدم تا روزی که فرهنگ ما به بند ساعت توجه کند نه به عقربه ساعت رخ دادن چنین اتفاقاتی هیچ‌گاه بعید نیست.

او با اشاره به پیگیری‌هایی که برای ایجاد موزه یا فعالیت دوباره ساختمان روزنامه اطلاعات انجام داده است، گفت: این تنها ساختمانی بود که برای روزنامه و ماشین چاپ ساخته شده بود اما هر چه کردیم نتوانستیم آن را به موقعیت اصلی خود تبدیل کنیم، این در حالی است که از سوی دیگر تشویق می‌کنیم خانه اتحادیه را خریداری کنند یا کارخانه قدیمی در خیابان تقوی را به یک کاربری فرهنگی تبدیل کنند. موضوع مانند رگبار است، یکسری کارها به صورت ریشه‌ای انجام می‌شود و بالطبع با حوزه میراث فرهنگی گره می‌خورد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha