• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96030704256
  • خبرنگار : 71191

نمایش کلاه‌خود ۲۰۰۰ ساله در موزه ملی

نمایش کلاه‌خود ۲۰۰۰ ساله در موزه ملی

کلاه‌خود دو هزار سال از جمله «آثار کمتر دیده شده» تاریخی و باقی مانده از امپراطوری‌های ایران باستان را در موزه ملی ایران ببینید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران افتتاح شده، در میان آثاری که به نمایش درآمده، کلاه‌خودی دوهزار ساله را  که در شمال خلیج فارس کشف شده، نیز در معرض نمایش قرار داده است.

شهرام حیدرآبادیان، مسئول بخش تاریخی موزه ملی ایران درباره این شیء تاریخی می‌گوید: در ایران باستان استفاده از جنگ‌افزار و زره به ویژه از دوران اشکانیان (۲۴۸ پیش از میلاد – ۲۲۴ میلادی) بسیار مرسوم بود و ساخت و کاربرد وسیعی در قلمروی امپراتوری‌های ایران باستان داشتند.

او با بیان این‌که به علت محدود بودن این قبیل یافته‌های باستان‌شناسی، تنها نمونه‌های اندکی از آنها در اختیار موزه‌های معتبر جهان است، ادامه می‌دهد: در بهمن ماه سال ۱۳۸۱ در بررسی‌های باستان شناسی گروهی از غواصان به سرپرستی حسین توفیقیان از پژوهشکده باستان شناسی در آبهای منطقه «بندر ریگ» از توابع شهرستان گناوه مجموعه‌ای از سفال و جنگ افزارهای متعلق به دوره اشکانی کشف شد که بخشی از این مجموعه مهم  در حال حاضر در اختیار موزه ملی ایران قرار دارد.

وی می افزاید: در بین این آثار ارزشمند که قطعاتی از زره و آرنج یا زانوبند جنگاوران اشکانی نیز شامل آن می شود، یک نمونه کلاهخود فولادی بسیار چشمگیر است.

مسئول بخش  تاریخی موزه ملی ایران بیان می‌کند: این اثر از جنبه هنر و فن فلزکاری اشکانیان اطلاعات خوبی در اختیار قرار می دهد. این کلاه‌خود بنحوی ماهرانه با کمک فن ریخته‌گری و چکش کاری فرم گرفته و سپس با استفاده از تکنیک چکش‌کاری قطعات تزئینی از قبل طراحی شده نقره را بصورت نواری شکل بر لبه و به شکل ستاره بر سطح آن نصب کرده‌اند. ۹ عدد از این ستاره‌های نقره امروزه باقی مانده که البته احتمالاً تعداد آنها در گذشته بیشتر بوده است.

براساس این گزارش، علاقمندان می‌توانند تا ۲۷خرداد امسال در بازدید از نمایشگاه "آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران" از این اثر ارزشمند و ده‌ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند. این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار بوده و همه روزه از ساعت ۹ تا ۷ به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha