• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۲۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99050705457
  • خبرنگار : 71626

تسلیت‌هایی برای درگذشت بدرالزمان قریب

تسلیت‌هایی برای درگذشت بدرالزمان قریب

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و هوشنگ مرادی‌کرمانی در پیام‌هایی درگذشت بدرالزمان قریب را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در  پیام خود نوشته است: بانوی دانشمند، نابغه نادره، سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب، سغدی‌شناس برجسته و چهره ماندگار، جان علوی را از بند تنِ خاکی رها کرد و به سرای باقی شتافت. او با عشق وصف ناپذیر به ایران در سراسر حیات خود تلاش کرد تا در سایه دانش از زبان سغدی و مانوی رمزگشایی کند و به جنبه‌های تاریک ایران باستان بپردازد و بر گوشه‌ای از پیشینه این آب و خاک پرتو بیافکند.

اینجانب این ضایعه را به همه زبان‌شناسان و زبان‌پژوهان تسلیت عرض کرده و برای آن بانوی گرانمایه از خداوند رحمان طلب آرامش می‌‏کنم. باشد که در جهان ابدی قرین خوبان مسکن و مأوی گیرد.

همچنین در پیام هوشنگ مرادی‌کرمانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نویسنده کودک و نوجوان آمده است: خبر درگذشت زنده‌یاد سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب مایه تأسف بسیار شد. من هم در غم این دوست و همکار دانشمند و مهربانمان به عزا نشسته‌ام. روح لطیف و شاعرانه‌اش شاد و خداوند بزرگ او را غرق رحمت کند.

به جامعه علمی و فرهنگی کشور و خانواده و دوستان و شاگردان ایشان تسلیت می‌گویم و برای‌شان صبر و شکیبایی آرزومندم.

بدرالزمان قریب،  زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی زاده ۱۳۰۸ در تهران بود و مدرک دکتری زبان‌های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت کرده بود.

برخی از آثار دکتر بدرالزمان قریب عبارت‌اند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی ـ فارسی ـ انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha