• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 00061868496
  • خبرنگار : 71663

درخواست‌ها برای تشکیل "دولت تکنوکرات" در لیبی/ مطرح شدن اسامی جایگزین الدبیبه

درخواست‌ها برای تشکیل "دولت تکنوکرات" در لیبی/ مطرح شدن اسامی جایگزین الدبیبه

درخواست‌ها برای تغییر دولت موقت در لیبی و تشکیل یک دولت تکنوکرات برای مدیریت مرحله بعدی نقشه راه شدت گرفته است، طوری که ۱۵ نماینده پارلمان لیبی خواستار برکناری دولت فعلی شده‌اند و ۲۵ تن دیگر نام‌هایی را برای جانشینی "عبدالحمید الدبیبه" همزمان با جلسه پارلمان پیشنهاد داده‌اند، جلسه‌ای که قرار است درباره سرنوشت دولت تصمیم گیری کند.

به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز عربی در گزارشی درباره تحولات سیاسی لیبی و سرنوشت دولت این کشور نوشت: عقیله صالح ریاست جلسه آتی پارلمان لیبی را در طبرق بر عهده خواهد داشت، جلسه‌ای که قرار است درباره سرنوشت دولت تصمیم گیری کند.

آخرین جلسه‌ای که وی ریاست آن را بر عهده داشت در سپتامبر ۲۰۲۱ بود که در جریان آن، از عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت موقت لیبی سلب اعتماد شد.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، وضعیت انتظار در محافل سیاسی همراه با تدارک جدی برای تصمیم گیری درباره سرنوشت دولت الدبیبه در بحبوحه خشم مردمی ناشی از تعویق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و وخامت اوضاع معیشتی ، دولت را بر سر دوراهی تغییر قرار داده است.

"رضوان الفتوری"، کارشناس سیاسی لیبیایی، جلسه پارلمان دوشنبه هفته آینده این کشور را که قرار است آینده دولت، دلایل به تعویق انداختن انتخابات و مراحل بعدی نقشه راه را مورد بررسی قرار دهد،  سرنوشت ساز خواند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آنچه اکنون در زمینه سرنوشت دولت و سرنوشت انتخابات در لیبی درحال رخ دادن است، ناشی از فعل و انفعال طرف‌ها و قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا بوده که موضع قاطعانه‌ای در قبال موانع انتخاباتی در این کشور اتخاذ نکرده است.

در دوره گذشته درخواست‌های ملت لیبی که خواستار برکناری دولت موقت بودند، به دلایل متعددی افزایش یافت.

"محمد الهلاوی"، استاد دانشگاه در این باره می‌گوید، فساد یکی از مهم‌ترین عوامل خشم مردم است و به همین دلیل طی هفته‌های گذشته شاهد اعلام شماری از پرونده‌های فساد اداری مربوط به مقامات و وزرای دولت الدبیبه بودیم.

این استاد دانشگاه لیبیایی در خصوص پرونده به تعویق افتادن انتخابات نیز گفت: دلیل دیگر خشم مردم متوجه دولت الدبیبه است که از همان لحظه اول نتوانست فضای کشور را آرام کند.

الهلاوی ادامه می‌دهد، الدبیبه با پس گرفتن کاندیداتوری خود عملا باعث وخامت اوضاع شد.

با افزایش درخواست‌های پارلمانی و مردمی برای تغییر دولت، اسامی مختلفی برای جانشینی الدبیبه مطرح شده است که برجسته‌ترین آنها "فتحی پاشاغا"، "محمد المنتصر"، "احمد معیتیق" و "عارف النایض" هستند.

"سالم الورفلی"، دیپلمات سابق لیبیایی درباره اسامی ارائه شده، گفت که پاشاغا، المنتصر و معیتیق همگی اهل شهر مصراته هستند. به عبارتی این یک تلاش جهت ابقای قدرت در دست جریان حامی و نزدیک به الدبیبه است؛ چرا که او نیز اهل شهر مصراته است.

الورفلی افزود: پاشاغا و النایض از شانس بیشتری برای جانشینی الدبیبه به دلیل حضور در صحنه فعلی برخوردار هستند.

این دیپلمات سابق لیبیایی در ادامه شانس بیشتری را برای پاشاغا قائل شد.

الورفلی همچنین نسبت به تشدید تظاهرات در طرابلس در صورتی که دولت موقت تصمیم پارلمان مبنی بر تغیر دولت را رد کند، هشدار داد.

الورفلی تاکید کرد که اگر این سناریو اتفاق بیفتد، شرایط  به طور کامل به حالت اول و وضعیت هرج و مرج و جنگ قدرت باز می‌گردد و این خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود، چراکه به دلیل شرایط فعلی لیبی، هیچ طرفی از درخواست‌ها و یا تضمین‌های خارجی تبعیت نخواهند کرد.

وی همچنین تاکید کرد که عدم قبول تصمیم پارلمان از سوی دولت موقت، باعث از دست رفتن اعتماد به جامعه بین‌المللی به ویژه نماینده سازمان ملل می‌شود.

سناریوی دیگری که الورفلی به آن اشاره می‌کند توافق میان پارلمان لیبی و شورای عالی این کشور است که هدف از آن پیشبرد روند تشکیل یک دولت تکنوکرات بدون درگیری و اختلاف با تضمین‌های بین‌المللی و همچنین فراهم کردن زمینه‌های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور است.

منابع مطلع با اشاره به جلسه پارلمان لیبی گزارش دادند که جلسه آتی پارلمان مانند جلسات گذشته نخواهد بود؛ چراکه در این جلسه به موضوع تشکیل دولت، دلایل عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر و دیگر مسائل مهم پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۲ ۱۳:۰۱

آمریکا و متحدانش لیبی رابمباران و شخم زدند و با ایجاد هرج و مرج و در سایه اغتشاشات و شرقی و غربی کردن لیبی ملت را به جان هم انداختند و تا مهره خود را به کرسی ریاست جمهوری ننشانند دست بردار نیستند...........