• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 00062052542
  • منبع : نمایندگی همدان

بلوغ زودرس، بزرگترین چالش دوران کرونا برای دانش‌آموزان

بلوغ زودرس، بزرگترین چالش دوران کرونا برای دانش‌آموزان

ایسنا/همدان یک مشاور تحصیلی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید با شیوه آموزش نظارت غیرمستقیم بر کودکان و نوجوانان آشنا شوند، گفت: نظارت مستقیم در این سنین آسیب‌زاست.

رعنا فرهادصفت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اُفت تحصیلی کودکان و نوجوانان در دوران کرونا، بیان کرد: بین اُفت تحصیلی دو طیف کودکان و نوجوانان تفاوت‌هایی وجود دارد و باید هر یک به صورت جداگانه بررسی شود. 

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا کودکان دچار محیط درون فردی شده، به محیط خانواده وابسته شدند و قوه تخیل و تجسم آنها شکل نگرفت، افزود: گاهی مشاهده می‌کنیم بچه در مرحله پیش‌دبستانی نمی‌تواند یک داستان را تعریف کند و تصوری از قصه‌پردازی و دنیای پیرامون خود ندارد و این نشان می‌دهد دچار چالش شده و شعرهایی بسیار پایین‌تر از سن و سال خود می‌خواند.

فرهادصفت با بیان اینکه در دوران کرونا خانواده‌ها زمان زیادی برای بچه‌ها نگذاشتند، مطرح کرد: در این مدت بیشتر خانواده‌ها دچار افسردگی شدند و این مسئله باعث شد بچه‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و آنطور که باید رشد نکنند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم که بچه‌ها به علت ارتباط با فضای مجازی با آن مواجه شدند، آسیب‌های جنسی است، مطرح کرد: در حال حاضر این آسیب به زیر سن بلوغ و سنین ۹ و ۱۰ سال رسیده است، آموزش جنسی در مدارس وجود ندارد و بچه‌ها علمی از این موضوع ندارند بنابراین دچار بلوغ زودرس شده‌اند و چالش‌هایی در فضای خانواده به وجود آمده همچنین تحقیقات نشان می‌دهد این مشکلات در پسرها بیشتر است.

این مشاور تحصیلی در ادامه بر لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزش در زمینه تربیتی بچه‌ها توسط مدارس تأکید کرد و یادآور شد: اگر این کارگاه‌ها ماهی یکبار برگزار و نکات ضروری به خانواده‌ها منتقل شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید با شیوه آموزش نظارت غیرمستقیم بر کودکان و نوجوانان آشنا شوند، افزود: نظارت مستقیم در این سنین آسیب‌زاست؛ به عنوان نمونه در نوجوانان فاکتورهای پیچیده‌تری وجود دارد که خانواده‌ها با آنها آشنا نیستند بنابراین باید مواردی مثل مشکلات اضطرابی، افسردگی و خواب‌های پریشانی را برایشان توضیح دهیم تا بتوانند شرایط را مدیریت کنند.

فرهادصفت با بیان اینکه مدیریت مسئله و مدیریت بحران دو موضوعی هستند که خانواده ها نسبت به آنها بی اطلاع هستند، گفت: مدرسه می‌تواند و امکاناتش را دارد که والدین را دعوت کند و یا به تولید محتواهایی مثل پادکست بپردازد و یا کارگاه نقد فیلم بگذارد و با استفاده از آخرین متدهای آموزشی مانند فیلم برای این رده سنی استفاده کند و بازخورد مثبت بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha