• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 00062108734
  • خبرنگار : 50184

کوهنورد کرمانشاهی:

"کوه‌پیمایان" کوه‌ها را به سمت نابودی می‌برند/ فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم 

"کوه‌پیمایان" کوه‌ها را به سمت نابودی می‌برند/ فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم 

ایسنا/کرمانشاه کوهنورد کرمانشاهی با بیان اینکه کوهنوردان حرفه ای به دلیل آموزش‌هایی که دیده‌اند کمتر به کوه‌ها آسیب وارد می کنند، گفت: افراد علاقمند به کوه که آموزش حرفه‌ای ندیده‌اند و کوه‌پیما هستند، بیشترین آسیب را به کوه می‌زنند.  

آرش نظری، به مناسبت روز جهانی کوهستان(20 آذر) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش مهم کوه ها در زندگی انسانها، اظهار کرد: از دیرباز تاکنون کوه ها نقش مهمی در تامین منابع آبی، غذا و انرژی انسانها داشته اند و درصد قابل توجهی هم از جمعیت حیوانات و گیاهان دنیا در کوه ها زیست می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر برخی مسائل از جمله تردد بیش از اندازه و یا رعایت نکردن پاره ای از نکات اصولی از سوی تعدادی از کوهنوردان و علاقمندان به کوه باعث شده تا کوه ها به سمت نابودی پیش بروند.

این کوهنورد کرمانشاهی که چندماه پیش به قله البروس به عنوان بام اروپا صعود کرد، افزود: البته کوهنوردانی که حرفه ای هستند و آموزش های لازم را گذرانده اند، بیشتر از سایرین از کوه‌ها مراقبت می کنند، اما در این میان برخی افراد مبتدید که اصطلاحا به آنها کوه پیما گفته می شود و به قصد تفنن به کوه می روند، بیش از کوهنوردان حرفه ای به کوه آسیب وارد می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش حفاظت از کوهستان و اهمیت نقش آن در زندگی ما باید به صورت گسترده به مردم داده شود، اعلام کرد: متاسفانه در بحث فرهنگ سازی برای حفاظت از کوهستان ضعیف عمل کرده‌ایم.

این کوهنورد کرمانشاهی به انباشت حجم زیادی از زباله ها در برخی از کوه های کشور همچون دماوند اشاره کرد و گفت: این امر حاکی از آن است که فرهنگ سازی درستی در زمینه حفاظت از کوهستان نشده است، هرچند در این میان کوهنوردانی هم هستند که طی برنامه های گروهی اقدام به پاکسازی کوه از وجود زباله ها می کنند.

وی یادآورشد: در کرمانشاه  هم در برخی از کوه ها همانند فرخشاد تاق بستان که در سالهای اخیر بسیار مورد تردد علاقمندان به کوه قرار گرفته، به مرور شاهد از بین رفتن محیط زیست هستیم که نشان می دهد باید یک فرهنگ سازی مناسب در این رابطه صورت گیرد.   

نظری در پایان این نکته را هم خاطرنشان کرد که مردمی که در کوه پایه ها زندگی می کنند، گاها ارتزاق آنها از طریق کوه است و معیشتشان به کوه گره خورده است، بنابراین افرادی که به کوه می روند اعم از کوهنوردان و کوه پیمایان باید در حفاظت از کوهستان اهتمام زیادی داشته باشند.   

انتهای پیام

.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha