• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 00062137162
  • خبرنگار : 50210

درآمد ۷۷۷ میلیاردی شهرداری اراک از عوارض آلایندگی طی ۱۰ سال اخیر

درآمد ۷۷۷ میلیاردی شهرداری اراک از عوارض آلایندگی طی ۱۰ سال اخیر

ایسنا/مرکزی شهردار اراک گفت: در مجموع ۱۰ سال اخیر ۷۷۷ میلیارد تومان مجموع درآمدهای شهرداری از محل عوارض آلایندگی بوده است.

علیرضا کریمی ۲۸دیماه ۱۴۰۱ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی و کارگروه مشترک گرد و غبار استان جلسه اظهار کرد: شهرداری اراک بابت عوارض آلایندگی مبالغ قابل اعتنایی را دریافت می‌کند. در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۹ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، در سال ۹۳ مبلغ ۱۱ میلیارد تومان، در سال ۹۴ مبلغ ۲۵ میلیارد تومان، در سال ۹۵ مبلغ ۳۷ میلیارد تومان، در سال ۹۶ مبلغ ۴۷ میلیارد تومان، در سال ۹۷ مبلغ ۳۷ میلیارد تومان، در سال ۹۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ مبلغ ۶۴ میلیارد تومان دریافت کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ به دلیل اینکه شرکت آلومینیوم به مدت ۱۰ سال پول ها را در حسابش ذخیره کرده بود، مبلغ ۳۸۷ میلیارد تومان را قرار است واریز کند که مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان آن تاکنون واریز شده است.

کریمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تاکنون مبلغ ۹۶ میلیارد تومان واریز شده است، تصریح کرد: در مجموع ۱۰ سال ۷۷۷ میلیارد تومان مجموع درآمدهای شهرداری از محل عوارض آلایندگی بوده است.

وی با بیان اینکه ما هزینه ها را در ۳ حوزه تقسیم بندی کرده ایم، اظهار کرد: در حفظ و نگهداری فضای سبز که حدود ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز در اراک داریم، در ۱۰ سال گذشته ۳۲۲ میلیارد هزینه کرده‌ایم. نکته قابل توجه این است که سرانه فضای سبز هر فرد در میانگین کشوری ۱۵ متر است ولی در اراک ۲۶.۳ متر است که بالاتر از میانگین کشوری است.

کریمی افزود: در مورد مباحث ترافیکی و تردد، احداث تقاطع های غیرهمسطح و ده ها پروژه دیگر داریم که در این حوزه ۴۵۱ میلیارد هزینه کرده ایم. در حوزه ناوگان عمومی حمل و نقل بدون احتساب مبلغی که دولت یارانه داده، ۱۳۳ میلیارد تومان هزینه کرده ایم. در مجموع در حوزه عوارض آلایندگی، شهرداری ۷۷۷ میلیارد تومان درآمد داشته، ولی هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی گفت: طبق مطالعه دانشگاه شهید بهشتی ۸۶ درصد آلودگی ایجاد شده توسط نیروگاه به اراک می رسد، درحالی که سهم اراک از عوارض آلایندگی این مجموعه صفر است.

وی در رابطه با عناوین و هزینه های پروژه های در حال احداث نیز گفت: برای تکمیل ۶ پروژه غیرهمسطح ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده و احداث هندسی معابر نیز مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

کریمی افزود: پارسال اینموقع شهرداری تنها ۷۰ اتوبوس در اختیار داشته و در یکسال گذشته ۹۹ دستگاه اتوبوس خریداری کرده ایم که ۴۷ دستگاه وارد خط شده و ماهانه ۶ اتوبوس نیز وارد شده و الان مجددا ۱۱ دستگاه دریافت کرده‌ایم. همچنین حدود ۷۰ دستگاه ون خریداری شده که در مجموع برای ناوگان حمل و نقل عمومی ۳۰۱ میلیارد توسط شهرداری هزینه شده است.

شهردار اراک با اشاره به اینکه ۱۰ اتوبوس نیز بازسازی شده است تصریح کرد: برای مطالعات ایجاد خطوط brt و خطوط دوچرخه نیز هزینه هایی انجام شده است.

کریمی ادامه داد: برای هوشمندسازی حمل و نقل و مطالعات طرح جامع ترافیکی و کنترل هوشمند، با شرکت "صاایران" قراردادی بستیم که هوشمندسازی تا اسفندماه کامل می شود و ۱۱ میلیارد هم در این مورد هزینه شده است.

وی با اشاره به ایجاد مدرسه ترافیک و پیاده راه سازی توسط شهرداری اراک افزود: دوربین های ترافیکی نیز در اختیار پلیس راهور قرار گرفته که ۱۴ میلیارد تومان هزینه داشته است.

شهردار اراک گفت: احداث پارک و فضای سبز به مساحت ۲ هکتار و مجموع ۱۴۰۰۰ متر مربع درختکاری در نقاط مختلف شهر، توسعه تفرج‌گاه ها به تعداد ۱۲۹ مورد و افزایش مساحت جنگلکاری که حدود ۷ میلیون متر مربع است از جمله اقدامات شهرداری اراک بوده است.

کریمی با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند نیز ۱۰ میلیارد هزینه کرده‌ایم افزود: درخصوص احداث پارکینگ های جدید اقداماتی انجام داده ایم. تاکنون دو هزار پارکینگ احداث شده که هزار پارکینگ در اختیار شهرداری است و قرار است به مزایده بگذاریم. هزار پارکینگ نیز در اختیار طرفین مشارکت کننده است. ما قصد داریم پارکینگ های دیگری از جمله در میدان هفت تیر و دروازه تهران احداث کنیم.

وی در رابطه با مانیتورهای پایش آلودگی هوا در سطح شهر اراک اظهار کرد: این مانیتورها فایده چندانی ندارد چراکه ما باید این هزینه ها را در جهت کاهش آلودگی هوا مصرف کنیم.

شهردار اراک در پایان گفت: در بحث تاکسی های فرسوده نیز باید همفکری‌ کنیم و تلاش کنیم وام های ۴ درصدی به صاحبان تاکسی های فرسوده بدهیم تا بتوانند ماشین های خود را تعویض کنند.

وی در خصوص تالاب میقان اراک گفت: تالاب مباحث زیستی مختلف و کارکردهای متعددی دارد، اما گفته می شود منشاء آلایندگی است که این مسئله مربوط به فصل تابستان است.

شهردار اراک با بیان اینکه کویر میقان تحت تاثیر مسائل اقلیمی است، بیان کرد: مباحث زیستی محیطی در دنیا از سال ۱۹۷۲ شروع شد، این در حالیست که نامگذاری روز هوای پاک در ایران مربوط به سال ۱۳۷۴ است و عملا پس از اینکه ۲۴ سال این مسئله در دنیا مطرح بود، ایران روزی را به نام هوای پاک نامگذاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه مسئله هوای پاک، یک مسئله بین المللی است و ضمانت بین المللی تحت عنوان حقوق نسل سوم بشری دارد، گفت: کاهش استفاده از سوخت های فسیلی در واقع به همین مسئله باز می گردد. نیروگاه مازوت می سوزاند و این در حالی است که ایران و بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به کاهش سوخت های فسیلی و گازهای گلخانه ای متعهد شده اند.

کریمی اظهار کرد: با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی باید نگاه به آینده داشت. هر سال جلسات متعددی گذاشته می شود در حالی که کنترل آلاینده ها سخت شده است. ما نسبت به مشکلات آگاهیم، اما با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی کشور اجازه اقدام برای کنترل آلاینده ها را نمی دهد، اگر نمی توانیم منبع آلاینده را کنترل کنیم باید به سمت کاهش آثار آلایندگی حرکت کنیم.

وی افزود: در خصوص تالاب میقان جلسه ای با مدیرکل یونسکو در ایران داشته ایم و تاکید شد که با کمک وزارت خارجه، میقان را برای عضویت در کنوانسیون رامسر و تالاب های بین المللی کاندید کنیم که البته الزاماتی نیاز دارد و باید استانداردسازی کنیم تا به ثبت بین المللی برسیم، البته هنوز مطالعه ای دقیق در این خصوص صورت نگرفته است که آیا ورود پساب به تالاب مفید است یا خیر؟ شاید برای حفظ رطوبت سطح تالاب مفید باشد اما باید به صورت کامل اثربخشی ورود پساب به تالاب بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha