• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 00062137185
  • خبرنگار : 50210

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی:

آب چشمه چپقلی در آستانه آلودگی است

آب چشمه چپقلی در آستانه آلودگی است

ایسنا/مرکزی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: آب چشمه چپقلی در نزدیکی نیروگاه شازند، در آستانه آلودگی قرار گرفته است.

عبدالحسین محمدی ۲۸ دیماه ۱۴۰۱ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی و کارگروه مشترک گرد و غبار استان اظهار کرد: نیروگاه شازند در منطقه یک پارک جنگلی به مساحت ۱۴۰۰ هکتار ایجاد کرده است، که تا دو هزار هکتار قابل توسعه است. جهت توسعه و آبیاری قطره ای در جلسه حفظ بیت المال با حضور دادستان و مسئولین قضایی رقم ۲۵ میلیارد تومان برای ۴ صنعت مستقر در منطقه مصوب شد، اما  یک ریال هم اختصاص نیافته است در حالی که این پارک جنگلی می تواند یک فیلتراسیون طبیعی باشد.

وی با بیان اینکه در این منطقه آلودگی آب وجود دارد، افزود: آب چپقلی در آستانه آلودگی است و گوگرد در حال پیشروی است، همچنین آلودگی خاک صورت گرفته و شاید ظرف ۵ سال آینده این آلودگی خود را نشان دهد.

محمدی با بیان اینکه گاهی در اذهان عمومی به شکلی مباحث عنوان می شود که نمی توان کار دیگری انجام داد و در خصوص ورود پساب به تالاب میقان دقیقا همین اتفاق رخ داد، گفت: قبول داریم که میقان یک تالاب کویری است به این معنی که در یک فصل دارای آب است و در فصلی خشک است، اینکه بگوییم تالاب باید همواره آب داشته باشد درست نیست و همه مردم باید میقان را به عنوان یک تالاب کویری بشناسند.

وی با تاکید بر اینکه آبخیزداری به دنبال حفظ آب و خاک است و با اجرای پروژه تنها ۳۰ درصد روان آبها را کنترل می کند و ۷۰ درصد دیگر را برای تغذیه پایین دست رها می کند، گفت: باید نگرش ها را نسبت به وضعیت آبی تالاب میقان تغییر داد و مردم بدانند که این منطقه یک تالاب فصلی دارد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: اثرات نیروگاه شازند بر شهر اراک کاملا خاص است و باید تحقیقات علمی بر روی آن صورت گیرد. نیروگاه برای کار تحقیقاتی باید تامین مالی کند تا یک بار برای همیشه این مسئله حل شود.

وی با اشاره به تمایل دانشگاه علم و صنعت، برای بررسی و ارائه روش جدید برای کاهش آلودگی نیروگاه، گفت: یکشنبه آینده جلسه ای خواهیم داشت که روش های مدنظر دانشگاه ارزیابی و پیگیری شود تا بدون توسعه نیروگاه، آلودگی آن را کم کنیم چراکه توسعه آن قطعا چالش ها را تشدید می کند.

یوسفی بیان کرد: باید اراده ای در بین صنایع ایجاد شود تا طبق وظیفه اجتماعی خود برای توسعه فضای سبز اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در حال پیگیری جهت تبدیل و معرفی شهر اراک به عنوان شهر تالابی با همکاری سازمان سرمایه گذاری شهرداری اراک هستیم.

در این جلسه مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی اظهار کرد: در برخی نقاط تالاب ارتفاع آب به دو متر می رسد و عملا با فعالیت شرکت املاح بهم ریختگی خاصی را در منطقه شاهدیم.

امید محترمی تصریح کرد: شرکت املاح متعهد بوده است که طی ۵ سال تمامی این بهم ریختگی را جبران کند و ضمن کاهش برداشت، طی ۲۵ سال آینده فعالیت شرکت متوقف شود. برنامه ۵ ساله، سال گذشته به پایان رسید و چاله ها پر نشد در حالی که اگر این اقدام انجام می شد، می توانستیم سطح بیشتری از دریاچه را در اختیار داشته باشیم که از گسترش ریزگرد جلوگیری می کرد.

وی اضافه کرد. باید مسئله تسطیح تالاب و گسترش سطح آب حتما با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha