• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 00062141517
  • منبع : نمایندگی قزوین

۳۰ درصد از خودروهای قزوین آلاینده هستند

۳۰ درصد از خودروهای قزوین آلاینده هستند

ایسنا/قزوین مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: بالغ‌بر ۳۰ درصد از مراجعات مراکز معاینه فنی قزوین، مربوط به خودروهای آلاینده است که تأییدیه مراکز معاینه فنی را اخذ نمی‌کنند.

مجتبی جانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و شدت آلایندگی در استان قزوین هنوز آمایش دقیقی صورت نگرفته؛ تا مشخص شود چه میزان از آلاینده‌های موجود در هوا مربوط به تردد خودروها و ترافیک شهری است.

وی عنوان کرد: مراکز معاینه فنی خودرو در هر شهر زیر نظر سازمان ترافیک شهرداری است که این مراکز با عملکرد دقیق در تلاش‌ هستند تا از تردد خودروهای معیوب و آلاینده در سطح شهر و جاده‌ها جلوگیری کنند. تمامی خودروها در صورت صحت عملکرد تأییدیه معاینه فنی را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: جایگاه‌های مختلفی برای معاینه فنی در سطح استان وجود دارد که در مراکز اقبالیه، زیباشهر، الوند، آبیک، بیدستان، آوج، بوئین‌زهرا و تاکستان مشغول خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها هستند و به‌طور مثال در مرکز فنی زیباشهر میانگین ماهانه ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ خودرو به مرکز مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این مراکز کلیه خودروها ازلحاظ آلاینده بودن، عملکرد ترمز، کمک‌فنرها، شیشه، اهرم‌بندی و اتصالات جلوبندی بررسی می‌شوند و از بین مراجعاتی که صورت می‌گیرد ۷۰ درصد خودروها تأییدیه معاینه فنی را دریافت می‌کنند و ۳۰ درصد دیگر غالباً به سبب آلاینده بودن مردود می‌شوند.

جانی تصریح کرد: برای معاینه فنی خودروها استانداردهای یورو چهار تعیین‌شده که مؤلفه‌های آن توسط دستگاه‌ها بررسی می‌شود. این‌ها فاکتورهایی است که از سوی سازمان محیط‌زیست و اداره کل استاندارد برای کنترل آلودگی هوا اعلام‌ شده است.

وی اظهار کرد: همچنین سیستم مکانیزه، گازهای خروجی از اگزوز خودرو را که شامل هیدروکربن‌های نسوخته (HC)، مونواکسیدکربن (CO)، دی‌اکسیدکربن (CO۲) و اکسیژن (O۲) است؛ را اندازه‌گیری می‌کند و برای دریافت تأیید معاینه فنی، اتومبیل باید مجوزهای استانداردهای یورو چهار را کسب کند.

 مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: برخی از ماشین‌ها دودزا هستند و دود سیاه یا آبی‌رنگ از آن‌ها در فضا منتشر می‌شود و میزان آلایندگی آن‌ها بالا است، این اتومبیل‌ها مشکل موتوری دارند که در مراکز معاینه فنی مردود می‌شوند و ۱۰ روز فرصت دارند تا به تعمیرگاه رفته و مشکل خود را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مراکز معاینه فنی به سامانه کشوری متصل هستند که میزان آلایندگی خودرو به سیستم اعلام می‌شود و سامانه بر اساس استانداردهای تعیین‌ شده معاینه فنی خودرو را تأیید یا رد می‌کند و نیز هزینه دریافتی برای کلیه خودروها یکسان است و تنها ماشین‌های ۲ گانه‌سوز به جهت وجود مخزن‌گاز نرخ متفاوتی پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha