• سه‌شنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400010300807
  • خبرنگار : 50356

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد:

رشد اقتصادی سال 99 نشان دهنده تلاش بخش خصوصی است

رشد اقتصادی سال 99 نشان دهنده تلاش بخش خصوصی است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: دولت می‌تواند با تغییر در بروکراسی اداری به تولیدکنندگان کمک کند. بروکراسی اداری و مشکلات آن هزینه‌زا است و  قیمت نهایی محصول را بالا می‌برد.

محمدرضا توکلی زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص رشد اقتصادی و موانع تولید در استان اظهار کرد : خراسان رضوی به نسبت سایر استان‌های کشور متشکل از بخش خصوصی است و صنایع بزرگ دولتی و نیمه دولتی در استان به صورت عمده وجود ندارند. در سال 99 عوامل موثر بر رشد اقتصادی 2.2 درصدی ناشی از تلاش و فعالیت بخش خصوصی برای افزایش سطح اقتصادی چه در استان و چه در کشور بوده است.

وی افزود: خراسان رضوی به دلیل بیماری کرونا در سال 99 ضربه مهلکی خورده است، زیرا  صنعت گردشگری بخش عمده‌ای از  اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد  با این وجود این رشد  2.2 درصدی نمودار تلاش بخش خصوصی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در رابطه با وضعیت زیرساخت‌های برای تولید در استان ادامه داد: به عقیده بنده زیرساخت‌ها برای تولید در استان در ارتباط با صنایع تغییرات عمده‌ای نداشته‌اند. در حال حاضر امکانات تولید موجود با  زیر ساخت‌های موجود مطابقت دارند اما اگر بخواهیم رشد اقتصادی را افزایش  دهیم و کارخانه‌های جدیدی ایجاد شوند در آن زمان از نظر زیر ساخت امکانات کافی را نخواهیم داشت. برای مثال در تولید برق قطعا نیاز به افزایش تولید  وجود دارد. نگاه کلی به صنعت استان با افزایش رشد است و زیر ساخت‌ها برای آینده قطعا باید تقویت شود.

وی در مورد عوامل موثر بر رشد اقتصادی و شکوفایی آن در استان اظهار کرد: برای اینکه به رشد مورد نظر برسیم به نیروی انسانی کار آمد و آموزش دیده نیازمندیم. نیروی انسانی کافی وجود دارد اما آموزش کافی وجود ندارد. همچنین در زیر ساخت‌های توسعه و برای رشد اقتصادی بزرگترین چیزی که مدیران ما نیاز دارند امید به آینده است. مدیران وقتی به آینده می‌نگرند باید چشم‌انداز  مطلوب و قابل تصور را درک کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: از طرفی زیر ساخت‌های فیزیکی از جمله برق و آب و گاز و .. نیز بسیار موثر  هستند. سیستم‌های اداری نیز باید تجهیز شوند تا  صنایع به توسعه برسند.  همچنین بعضی از قوانین و مقررات  اداری امکان کار کردن را بسیار مشکل می‌کند. با این بروکراسی اداری موجود امکان توسعه وجود ندارد.

توکلی زاده در مورد حمایت از تولید کنندگان گفت: شخصا به حمایت دولتی اعتقادی ندارم. دولت می‌تواند با تغییر در بروکراسی اداری به تولیدکنندگان کمک کند. این بروکراسی اداری و مشکلات آن هزینه‌زا است و  قیمت نهایی محصول را بالا می‌برد. گاهی این مساله باعث می‌شود تا محصول در بازار داخل و خارج جایی برای عرضه نداشته باشد. دولت اگر می‌خواهد کاری انجام دهد باید زیرساخت‌ها و زیر بناهای توسعه را مانند آب،  برق و گاز را فراهم کرده  و بروکراسی اداری را به حداقل رساند.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha